کالابرگ الکترونیک | کوپن الکترونیک

شروع ثبت نام دریافت کالابرگ الکترونیک | کالا برگ الکترونیک را چه کسانی می گیرند؟

​ در حالی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی فراهم نیست، برخی از یارانه‌بگیران نگران حذف از این طرح هستند. گرچه گفته می‌شود تمامی یارانه‌بگیران به طرح جدید دولت اضافه می‌شوند، اما هنوز ابهاماتی در گروه‌های مشمول دریافت کالابرگ وجود دارد.

شروع ثبت نام دریافت کالابرگ الکترونیک | کالا برگ الکترونیک را چه کسانی می گیرند؟
کدخبر : 7941
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

در حالی که قرار بود در سال جاری کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی شود، به دلیل آماده‌نیودن زیرساخت‌ها، دولت تصمیم گرفت دو مرحله ابتدایی یارانه جدید را به صورت نقدی به ۹ دهک بپردازد. اکنون، اما ابهامات فراوانی در رابطه با طرح کوپن الکترونیکی وجود دارد. به‎‌ویژه آنکه هنوز مشخص نیست کالابرگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در آخرین اظهار نظر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد کرد که ۹۰ درصد مردم مستحق دریافت یارانه هستند.

وزیر کار با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مردم مستحق دریافت یارانه هستند، گفت: از ۷.۵ میلیون نفری که یارانه دریافت نمی‌کردند، ۴ تا ۵ میلیون نفر بعد از ثبت‌نام، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

حجت‌الله عبدالملکی گفت: دهک دهم هم به‌دلیل غیرشفاف بودن اطلاعات اقتصادی خانوار مشمول یارانه نشدند که بسیاری از این افراد در سامانه حمایت درخواست بازنگری کردند و برای این افراد هم به‌صورت علی‌الحساب یارانه واریز شد، اما تا شفاف شدن اطلاعات اقتصادی آنان این مبلغ قابل برداشت نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۹۰ درصد مردم ایران مستحق دریافت یارانه هستند و هر ایرانی که جزو ۹۰ درصد باشد قطعاً حتی یک نفر هم حقش ضایع نخواهد شد و پول همه در حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها موجود هست.

اما آیا این سخن به معنای اعطای کالابرگ به این ۹۰ درصد است؟ برای بررسی این موضوع می‌توان یک بررسی زمانی طی چند ماه اخیر انجام داد.

طی طرحی کـه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بـه معاون اول رئیس جمهوری ارائه داد، قرار بود کالابرگ جهت تامین کالای اساسی در اختیار عموم قرار گیرد. همچنین حجت‌ا… عبدالملکی از سیاست‌های این وزارتخانه درباره کالا کارت اعلام کرد: به‌زودی این کارت جهت تامین کالای اساسی بـه تمام مردم اعطا می‌شود.

گرچه وزارت رفاه چندین بار دیگر اعلام کرد که آمادگی دارد تا کالا کارت را برای کل کشور اجرا کند، اما مسئولان این وزارتخانه چند بار گفته‌اند که قرار است دهک‌های پایین‌تر جامعه این کوپن‌های الکترونیکی را دریافت کنند.

برخی معتقدند دهک‌ها پایین منظور همان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و در واقع سه دهک اول هستند که ۱۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

اما شاید نزدیک‌ترین اظهارات به واقعیت اجرایی را چندی پیش عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد. بر اساس اعلام او، ۷٫۵ دهک جامعه مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک می‌شوند. یعنی حدود ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه. بانک اطلاعاتی و مرجع شناسایی آن‌ها سازمان هدفمندسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

شنیده‌های غیررسمی نیز حاکی از آن است که به تمام افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی شوند، کالابرگ هم تعلق می‌گیرد. همچنین برخی گمانه‌ها مبنی بر این است که به دلیل آماده‌نبودن زیرساخت‌ها پرداخت نقدی یارانه‌ها ادامه یابد.

کالابرگ الکترونیک

ضمن تأیید مضرات سیاست ارز ترجیحی 4200 تومانی تصریح کرد: همه سیاستمداران، کارشناسان و فعالان و اقتصادی اذعان دارند که سیاست جدید دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره (واردکننده) به انتهای زنجیره (مصرف کننده) درست و منطقی است، این کاری است که باید انجام می شد و دولت‌های قبلی از انجام آن طفره رفتند، بنابراین، سیاست جدید مورد تأیید است و در مورد درستی آن شکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی‌ که ارز 4200 تومانی برای کشور به وجود آورد، باید به طریقی حل و فصل می‌شد، سیاست جدید دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها و اعطای یارانه به مصرف‌کننده می تواند راهکار مناسبی باشد، ما مخالفی با این سیاست در جایی نمی‌بینیم و همین امر نشان دهنده‌ درستی سیاستی است که به تازگی از سوی دولت به اجرا گذاشته شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مشکل اصلی که سیاست ارز 4200 تومانی برای کشور به وجود آورد، این بود که بستری برای رانت و فساد ایجاد کرد و سودجویان از این فضا بهره بردند، حتی ساکنان کشورهای دیگر هم از این یارانه‌ای که دولت به واردکنندگان پرداخت می‌‌کرد، سود می‌بردند، به طوری که کالاهای مورد نیاز مردم به خارج از کشور قاچاق می شد، این مسائل به ضرر مردم بود و باید این مسئله رفع می شد.

این نماینده مجلس بیان کرد: مردم که باید نفع مستقیم از اعطای ارز ترجیحی 4200 تومانی می‌بردند، کمتر از آن بهره‌مند می‌شدند، در واقع سود این ارز به جیب عده ای سودجو و ساکنان دیگر کشورها می رفت.

وی ادامه داد: اجرای سیاست جدید هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه در آخر زنجیره به مصرف کننده در واقع رفع کننده همه مشکلاتی است که سیاست ارز 4200 تومانی برای کشور به وجود آورده بود. با اجرای این سیاست جدید، بستر رانت و فساد از بین می‌رود و به قاچاق کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به خارج از کشور پایان داده می‌شود.

شاکری اضافه کرد: از مزیت‌های مهم پرداخت یارانه نقدی این است که حمایت‌های دولتی مستقیم به دست مردم می‌رسد و واسطه ها حذف می‌شوند، کشاورزی و زنجیره توزیع کالا نیز به بهره‌وری می‌رسند، با دریافت مستقیم یارانه توسط مصرف کننده، علاوه بر تحقق هدف دولت در حمایت از اقشار مختلف، فاصله طبقاتی نیز با توزیع عادلانه یارانه کاهش می‌یابد.

به گفته‌ این عضو کمیسیون عمران مجلس، دولت باید ضمن اجرای این سیاست به تشریح آن برای مردم بپردازد تا همراهی بیش از پیش مردم را داشته باشد، گفت‌‌و‌گوهای کارشناسی باید در دستور کار قرار بگیرد، در این گفت‌‌و‌گوها می‌توان وارد مسائل پیچیده‌ اقتصادی شد، به طوری که در چارچوبی بسیار ساده به تشریح سیاست یارانه های هدفمند برای مردم بپردازیم، اگر این روشنگری‌ها انجام شود، طرح با حمایت مردم می‌تواند به درستی اجرا شود و مردم و جامعه از فواید آن بهره مند می‌شوند. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه