قیمت بنزین | سهمیه بنزین

تصمیم جنجالی دولت برای قیمت بنزین | قیمت بنزین چند؟

با وجود رد خبر افزایش قیمت بنزین، کاربران همچنان به تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی اصرار دارند و روی آن مانور می دهند.

تصمیم جنجالی دولت برای قیمت بنزین | قیمت بنزین چند؟
کدخبر : 7758
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

قیمت بنزین

اظهارات روز شنبه رئیس جمهور در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران مبنی بر اینکه «قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم» بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها داشت. کاربران، این صحبت رئیس جمهور را به احتمال افزایش قیمت بنزین مرتبط دانستند.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در گفتگو با ایرنا با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفته است: «منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی. دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌های نفتی وجود ندارد.»

با وجود رد خبر افزایش قیمت بنزین، کاربران همچنان به تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی اصرار دارند و روی آن مانور می دهند.

«مرتضی افقه» اقتصاددان با اشاره به زمزمه‌ها درخصوص احتمال افزایش قیمت بنزین به اقتصاد ۲۴ گفت: من تصور می‌کنم دولت پس از اصلاح قیمت برخی از کالا‌ها که تبعات سنگینی را هم برای خانوار‌ها به همراه داشت اقدام دیگری مشابه به آن را انجام ندهد. قطعا دولت از این تجربه استفاده می‌کند و اصلاحات دیگری را انجام نخواهد داد.

وی افزود: من بار‌ها اشاره کرده‌ام با توجه به تجربه سه دهه گذشته وقتی اصلاحات اقتصادی که عمدتا طرفداران اقتصاد آزاد مطرح می‌کنند زمانی رخ بدهد که اصلاحات پیش نیاز آن انجام نشده باشد نه تنها اثرات مثبتی نخواهند داشت بلکه برعکس در آن شرایط اقتصاد شاهد اثرات بسیار منفی آن خواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که اصلاحات اقتصاد که در یک فضا و بستری ضد تولیدی و ضد توسعه‌ای باشد به زیان توده مردم خواهد بود.

افقه اظهار کرد: یکی از اصلاحاتی که طرفداران اقتصاد آزاد آن را مطرح می‌کنند مسئله همین یارانه‌های پنهانی است که به خدمات دولتی مثل بنزین، آب، برق و گاز تعلق می‌گیرد. ما باید توجه داشته باشیم که شاید گرانی آب، برق و گاز واکنش جدی به دنبال نداشته باشد، اما افزایش قیمت بنزین به دلیل تاثیرگذاری بالایی که در جامعه دارد می‌تواند واکنش جامعه را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور گفت: ما باید بدانیم اگر مصرف بنزین در کشور بالا است الزاما به دلیل ارزانی بنزین نیست، وقتی خودروساز خودرویی می‌سازد که در مقایسه باخودرو‌های ۵ درصدی وارداتی، ۱۵ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد طبیعی است که مصرف بالا برود، پس بخشی از افزایش مصرف بنزین به خودروساز برمی‌گردد. باید توجه داشته باشیم که با افزایش قیمت بنزین مصرف‌کننده هزینه ناکارآمدی برخی از مدیران را می‌دهند؛ بنابراین اگر قرار باشد با چنین دلایلی اصلاحاتی انجام شود تنها مردم هزینه آن را می‌دهند.

قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی برای تامین بنزین در کشور وجود ندارد اما باید مدیریت مصرف انجام شود.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه چه عواملی در تامین بنزین در داخل کشور موثراند، اظهار کرد: این مساله بستگی به عرضه و کیفیت خودروها دارد، علاوه بر این  شرایط حمل و نقل نیز در این مهم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه کلان شهرها تبدیل به پارکینگ شده اند و این مساله یک چالش عمده است، گفت: همانطور که واردات خودرو طرح موضوع شده باید کیفی سازی خودروها نیز مورد توجه قرار بگیرد، خودروهای با کیفیت که مصرف پایینی دارند را وارد کنیم ضمن اینکه باید به موضوع خودروهای فرسوده و بحث جایگزینی آن ها نیز توجه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به تازگی نیز درباره تغییر قیمت بنزین به ایسنا گفت:  قیمت بنزین با تغییر در راستای اصلاح نظام یارانه‌ها تغییر نمی‌کند و این مساله ارتباطی با بنزین نخواهد داشت. در شرایط فعلی صحبت و برنامه‌ای برای تغییر نرخ بنزین مطرح نشده است،   قیمت بنزین با تغییر در نظام یارانه‌ها تغییر نمی‌کند و این مساله ارتباطی با بنزین نخواهد داشت.

سالاری با بیان اینکه بنزین بدون تغییر قیمت توزیع خواهد شد و تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نخواهد شد، اظهار کرد: قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز همچنان ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه سیستم سوخت رسانی مانند روال سابق خواهد بود و هیچ تغییری در برنامه‌ها ایجاد نشده است، اظهار کرد: جایگاه‌ها موظف به سوخت‌رسانی با قیمت های قبلی هستند و اگر مردم موردی مشاهده کردند باید این موضوع را به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش دهند. به هیچ عنوان تغییری در قیمت‌ها رخ نخواهد داد و هیچ برنامه‌ای نیز برای این مساله وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه