حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

خبر تازه از افزایش حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر می شود؟

رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز ضمن بیان اینکه تامین اجتماعی باید از دولت درخواست کند مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان هر چه سریعتر ابلاغ شود، گفت: عده‌ای با سنگ‌اندازی در تصویب این مصوبه دل دشمنان انقلاب را شاد می‌کنند.

خبر تازه از افزایش حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر می شود؟
کدخبر : 7665
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

 کریم صادق زاده تبریزی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور به ویژه جامعه بازنشستگان که اکنون به بخش مهمی از قشر محروم تبدیل شده‌اند، گفت: پس از تصویب افزایش حقوق بازنشستگان و مدنظر قرار دادن افزایش ۲۵درصدی همسان‌سازی حقوق آنان از سوی هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی و ارسال آن به هیأت دولت برای تصویب نهایی انتظار می‌رفت سازمان تامین اجتماعی دست روی دست نمی‌گذاشت و به طور جدی پیگیر تصویب این مصوبه بود.

وی گفت: ارسال این مصوبه به هیأت دولت به خوبی نشان می‌دهد که تامین اجتماعی خود بر اجحافی که بر قشر بازنشسته شده، آگاهی کامل دارد اما با فرصت‌سوزی نشان داد به فکر صاحبان اصلی این مجموعه که بازنشستگان و کارگران که همان بازنشستگان آینده هستند، نیست.

صادق زاده اظهار داشت: بلاتکلیفی بازنشستگان تامین اجتماعی در حالی ادامه دارد که سازمان حقوق کارکنان خود را براساس افزایش دستمزد جدید و مصوبه شورای عالی کار پرداخت کرده است. از سوی دیگر مستمری‌بگیران کشوری و لشگری هم حقوق فروردین ماه خود را با افزایش تصویب شده، دریافت کرده‌اند و در این میان تنها تکلیف بازنشستگان کارگری معلوم نیست.

به گفته وی؛ دولت و مجلس در سال‌های گذشته با عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، آنان از حقوق  حقه خود محروم کرده‌اند. آنهم از حقوقی که طی ۳۰ سال، با کسر مبالغی از دستمزد و در قالب حق بیمه در این سازمان به امانت گذاشته‌اند.

نائب رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان آذربایجان شرقی در ادامه گفت: بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته درواقع کارفرمای تامین اجتماعی و تمامی کارکنان سازمان تامین اجتماعی هستند، بنابراین چرا به ولی نعمتان این مجموعه جفا می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه برای تعیین تکلیف و پرداخت حقوق بازنشستگان حتی یک جلسه هم زیاد است زیرا قوانین صراحت داشته و تکلیف روشن است، گفت: تامین اجتماعی در شرایطی که هنوز دولت مصوبه را تصویب نکرده، بازهم خیلی کارها می‌توانست انجام دهد. می‌توانست حتی بخشی از بدهی را به صورت علی‌الحساب پرداخت کند. به اعتقاد من جسارت شهردار تهران در پرداخت حقوق کارکنان اتوبوسرانی آنهم یک شبه قابل تقدیر است.

رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز گفت: حقوق بازنشستگان بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی می‌بایست به تبع مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار، افزایش یابد و این کار باید در کمترین فرصت اداری صورت می‌گرفت اما هنوز به پایان دومین ماه سال جدید رسیده‌ایم با این حال هنوز اقدام عملی دیده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه تاخیر در تصویب نهایی و ابلاغ آن در این شرایط تورمی شدید، قشر بازنشسته را با مشکلات بیشتری روبرو کرده است، تصریح کرد: قطعا عده‌ای با سنگ‌اندازی در تصویب این مصوبه دل دشمنان انقلاب را شاد می‌کنند.

صادق زاده با بیان اینکه ما کارگران و بازنشستگان اگر تا دیروز با مشکل آموزش، تفریح و مسافرت مواجه بودیم اکنون با این تورم موجود نگران نان سفره‌هایمان هستیم، گفت: انتظار می‌رود هرچه زودتر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ و اجرایی شود تا بخشی از آلام آنان تسکین یاید چراکه هنوز مشکلات دیگری از این قشر در سایر بخش‌ها از جمله درمان و بیمه تکمیلی، گرانی دارو، مسکن و ده‌ها موضوع دیگر بلاتکلیف مانده است.

حقوق بازنشستگان

عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر قزوین) ، در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر قبل از پایان اردیبهشت ماه جاری، احکام حقوقی جدید صادر شود. خواسته‌ی ما اعمال مصوبات شورایعالی کار با تمام مولفه‌های مزدی و همچنین اجرای متناسب‌سازی ۱۴۰۱ است.

او تاکید کرد: بایستی علاوه بر افزایش حقوق، متناسب‌سازی عادلانه برای تمام بازنشستگان ازجمله حداقل‌بگیران اجرایی شود. در عین حال باید مابه‌التفاوت فروردین ماه همراه حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

به گفته کریمی، مدتی است مسئولان در ارتباط باصدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان تردید دارند و تصمیم‌گیری نمی‌کنند و این موجب نارضایتی بازنشستگان شده است.

دبیر خانه کارگر در ادامه گفت: به هر صورت گرانی‌ها باعث بی‌ثمر شدن افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ شده است و اینکه گفته می‌شود ریشه تورم در افزایش حقوق کارگران است، باید بگویم خیر بلکه مصداق بارز ایجاد تورم، حذف ارز ترجیحی است که بارها فعالان اقتصادی و کارگری درباره تبعات حذف آن هشدار داده بودند.

کریمی در ادامه درباره وضعیت معیشتی بازنشستگان با افزایش گرانی‌ها گفت: وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی خوب نیست حال آنکه آن‌ها دو ماه حقوق و مستمری خود را کامل دریافت نکرده‌اند.

او اضافه کرد: گرانی‌های این روزها سفره ساده و کوچک کارگران و بازنشستگان را بیش از پیش خالی کرده با این حال یارانه حمایتی هنوز به برخی خانوارهای کارگری بازنشسته اختصاص نیافته است.

او با اشاره به گفته مسئولان مبنی بر اینکه یارانه حمایتی برای ۷۲ میلیون ایرانی واریز شده است، افزود: بخشی از مردم علیرغم اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است هنوز یارانه خودشان را دریافت نکرده‌اند و توقع از دولت این است که نسبت به مدیریت این گروه از مردم که اقشار آسیب‌پذیرند، اقدام کند.

وی ادامه داد: افرادی که یارانه دریافت نکرده‌اند بسیاری‌شان طبقه بازنشسته و کارگر هستند که در دهک‌های بالا جا داده شده‌اند و توقع این است که دولت زودتر این موارد را اصلاح کند.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت‌ها یادآور شد: کارگران صدمه‌پذیرترین قربانیان شرایط کنونی اقتصادی هستند. نوسانات قیمت ارز، افزایش چندین باره قیمت اجناس مصرفی کارگران را نگران می‌کند آنهم در شرایطی که فشار روانی خطر اخراج از کار و عواقب بیکاری را نیز متحمل می‌شوند.

به گفته این فعال کارگری، اگر موج حرکت بی‌ترمز قیمت‌ها ادامه یابد، زندگی کارگران و بازنشستگان خصوصاً حداقل‌بگیران به طور جدی تحت تاثیر واقع می‌شود.

دبیر خانه کارگر قزوین در پاسخ به اینکه وقتی دستمزد و هزینه‌ها هیچ تناسبی با هم ندارند، کارگران و حقوق‌بگیران چگونه زندگی خود را تامین کنند، گفت: بخش عمده‌ای از کارگران و حقوق‌بگیران، نیازهای طبیعی و معمولی زندگی خود و خانواده‌شان را نادیده می‌گیرند تا بتوانند با دستمزد دریافتی زندگی‌شان را ادامه بدهند. بنابراین زندگی کارگری توام با رنج و تحمل سختی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه