حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

تصمیم نهایی مجلس برای حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

عضو هیئت رئیسه مجلس تذکر ۳۹ نماینده به رئیس جمهور درباره ضرورت تسریع در تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری را قرائت کرد.

تصمیم نهایی مجلس برای حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
کدخبر : 7589
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

روح اله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز قوه مقننه تذکرات کتبی نمایندگان به رئیس جمهور و مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر عباس مقتدایی به رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ضرورت بازنگری در معیارهای دهک بندی خانوارها و ضرورت اجرای قانون و ضرورت تخصیص در کالابرگ برای همه

- تذکر حجت الاسلام حسن نوروزی به همراه جلال محمودزاده، مجتبی رضاخواه، الیاس نادران، روح الله نجابت، احمد محرم زاده، حسین میرزایی، مهدی شریفیان، حسین حق وردی، قاسم ساعدی، علی اکبر علیزاده به وزیر راه و شهرسازی درباره لزوم استقرار اداره راه و مسکن و شهرسازی در شهرستان بهارستان، تذکر وی و 12 نفر از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم استقرار اداره منابع طبیعی در شهرستان های رباط کریم و بهارستان

- تذکر علیرضا ورناصری به همراه احمد محرم زاده، مهدی اسماعیلی، مجتبی رضاخواه، مهدی شریفیان، سید علی رضی خواه، حسین حق وردی، حسین امامی راد، قاسم ساعدی، سید البرز حسینی و روح الله نجابت به وزیر راه و شهرسازی درباره تسریع در رسیدگی به معضلات جاده های غیرایمن خوزستان به ویژه حوزه انتخابیه.

-تذکر علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر اقتصاد درباره ضرورت تسریع در رسیدگی به محرومیت های مناطق کمتربرخوردار حوزه انتخابیه با تسهیلات حمایتی و توسعه ای.

-تذکر سیدمحمد مولوی نماینده آبادان به وزرای راه و جهاد کشاورزی درباره ضرورت اقدام مناسب و موثر در زمینه نصب دوربین‌های کنترل سرعت متناسب با طول جاده های استان خوزستان و لزوم توسعه و تقویت نظارت و ایمنی تردد خودروها در جاده های استان خوزستان با همکاری وزارت کشور و ضرورت ساماندهی و ایجاد تشکل های منسجم صادراتی در زمینه تولید، مطابق استانداردهای کشورهای خریدار محصولات کشاورزی و ممانعت از حذف کشور از بازارهای بین المللی محصولات کشاورزی و نیز ضرورت اجرای عملیات بیابان زدایی در مناطق بحرانی و کانون ها و زیست بوم های حساس با میزان سالیانه حداقل معادل 300 هزار هکتار مطابق ماده 24 قانون هوای پاک

-تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار به همراه 27 نماینده به وزیر تعاون درباره لزوم تخصیص یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی به همه افراد جامعه و تذکر دیگری به همراه 38 نماینده دیگر به رئیس جمهور درباره ضرورت تسریع در تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری.

حقوق بازنشستگان

علیرضا محجوب گفت: آیا آن‌ها که مخالف افزایش دستمزد هستند تصور می‌کنند قدرت خرید اضافی به مردم تزریق شده است؟! این افزایش یارانه‌هاست که نرخ تورم را بالا برده است. کاری که دولت به تازگی انجام داده است خلاف جیب کارگر و بازنشسته است و آثار آن را نمی‌توان به سادگی جبران کرد. چگونه وقتی تورم اینچنین افزایش پیدا کرده دولت حقوق بازنشستگان را گرو گرفته است؟

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در جلسه هم‌اندیشی بازنشستگان با بیان اینکه از ابتدا در مورد افزایش حقوق بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی مناقشاتی وجود داشت، گفت: در آن زمان به خاطر اینکه در بودجه عنوان شده بود «سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح» به خاطر ویرگول اشتباه، آن‌ها می‌گفتند منظور بودجه، سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح است و ما می‌گفتیم منظور سازمانِ تامینِ اجتماعیِ نیروهای مسلح است. در آن زمان بررسی شد و از مجلس سوال پرسیده شد و در نهایت موضوع در سازمان تامین اجتماعی حل شد. قرار شد طبق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مبنای افزایش حقوق بازنشستگان همان مصوبه‌ی شورایعالی کار باشد. 

وی ادامه داد: با این پروسه‌ی طولانی‌ای که گذراندیم امید داشتیم که دولت بلافاصله افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کند. معمولا اینگونه بوده که پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بلافاصله مورد تائید دولت قرار می‌گیرد. امسال هم سازمان تامین اجتماعی سعی کرد تا افزایش حقوق را تا پایان فروردین تعیین تکلیف کند اما متاسفانه در هیأت دولت حرفهایی زده شد و موضوع مجددا به کمیسیون ارجاع داده شد. 

محجوب گفت: آنچه در مورد دستمزد مصوب شده است مربوط به تورم امسال نیست بلکه شورایعالی کار حقوق را براساس تورم سال گذشته تعیین کرده است. با این افزایش حقوق در واقع بخشی از پولی که سال گذشته از جیب ما رفته برمی‌گردد و این ربطی به تورمی که در سال جدید به وجود آمده ندارد. 

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: عدم افزایش حقوق بازنشستگان باعث نگرانی عزیزترین افراد این کشور شده است. بالاخره این حقوق باید افزایش پیدا کند. هیات مدیره و وزارت کار با این افزایش موافقت کرده‌اند. کسانی که مخالف افزایش حقوق هستند و تورم را عامل آن می‌دانند باید بدانند که تورم ربطی به افزایش حقوق بازنشستگان ندارد. 

محجوب افزود: آیا آن‌ها که مخالف افزایش دستمزد هستند تصور می‌کنند قدرت خرید اضافی به مردم تزریق شده است؟! این افزایش یارانه‌هاست که نرخ تورم را بالا برده است. کاری که دولت به تازگی انجام داده است خلاف جیب کارگر و بازنشسته است و آثار آن را نمی‌توان به سادگی جبران کرد. چگونه وقتی تورم اینچنین افزایش پیدا کرده دولت حقوق بازنشستگان را گرو گرفته است؟! 

وی در ادامه با اشاره به تصمیمی که برای افزایش ده درصدیِ حقوق کارگران دولت گرفته شده، گفت: این خلاف قانون است. این موضوع را مجلس ابتدا در قانون بودجه نوشت که موضوع مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت شورای نگهبان آن را رد کرد و از قانون بودجه برداشته شد. اما مجددا این موضوع در دولت مطرح شده است. در صورتیکه مبنای افزایش حقوق همه‌ی کارگران باید مصوبه‌ی شورایعالی کار باشد. 

محجوب بیان کرد: ما امیدواریم هرچه زودتر افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کنند چراکه روز به روز ارزش پول از بین می‌رود و حتی پرداخت مابه‌التفاوت نیز نمی‌تواند خسارتی که این مدت به کارگران رسیده را جبران کند. درخواست ما این است که همه چیز مطابق قانون باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه