کالابرگ‌ الکترونیک | کوپن الکترونیک

شیوه اجرای کالابرگ‌ الکترونیک | توضیحات وزیر درباره کوپن الکترونیکی

وزیر «صمت» پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس درباره کالا‌برگ الکترونیکی و نحوه اجرای آن توضیحاتی را ارائه کرد.

 شیوه اجرای کالابرگ‌ الکترونیک | توضیحات وزیر درباره کوپن الکترونیکی
کدخبر : 7321
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی گفت: عمده موضوعات مطرح شده در جلسه امروز مردمی‌سازی و عادلانه شدن توزیع یارانه‌ها بود؛ ما در چند ماه گذشته با دشواری‌هایی روبرو شدیم؛ نخست اینکه قیمت گندم سه ماه گذشته هر تن 280 دلار بود اما این روزها به 400 دلار رسیده است.

وی افزود: افزایش قیمت گندم موجب شده که شاهد قاچاق گسترده در حوزه آرد و گندم باشیم؛ دولت برای مدیریت این موضوع از چند ماه قبل بحث استفاده کالابرگ را در حوزه نان در نظر گرفته است البته باید به این نکته دقت کرد که منظور از کالابرگ، کارت نان نبوده و این موضوع به معنای ارائه کارت دیگری به مردم نیست.

وزیر «صمت»در تشریح شیوه اجرای کالابرگ‌ها توضیح داد: در این روش از کارت‌های بانکی استفاده می‌شود به این معنا که افراد هنگامی که برای خرید نان به نانوایی مراجعه کنند، اگر قیمت نان 7 هزار تومان باشد اما بهای آن به صورت یارانه‌ای دو هزار تومان باشد، دو هزار تومان از حساب فرد کسر می‌شود و 5 هزار تومان باقی مانده از حساب یارانه افراد برداشت می‌شود بنابراین قیمت نان برای خریداران هیچ تغییری نمی‌کند.

فاطمی‌امین تصریح کرد: در روش مذکور به جای پرداخت یارانه به نانوا، کارخانه آرد و واردکننده گندم، یارانه مستقیم به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. این روش موجب کاهش انحراف در مصارف و قاچاق می‌شود. این طرح به صورت پایلوت در استان زنجان در حال اجرا شدن است و در صورتی که از اجرای آن مطمین شدیم در سراسر کشور عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت نان افزایش نخواهد داشت و با روش مذکور یارانه‌ها هدفمند و بهینه توزیع می‌شود.

کالابرگ الکترونیک

خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرده است که اگر اولویت را به این قایل بشود که بتواند از طریق کالابرگ الکترونیک این حمایت را انجام دهد مثل اتفاقی که الان در وزارت اقتصاد، چون بخشی از حوزه اجرایی این مسئولیت را ما بر عهده گرفتیم که در حوزه نان سنتی و آرد خبازی هست بتوانیم مانند این موارد برویم به سمت نظام حمایت‌های مشخص کالابرگی که ما در حوزه نان داریم به سمت پیاده سازی یک مدل هوشمند برویم و اگر بتوانیم این طرح را به سایر اقلام کالایی هم گسترش بدهیم، در این صورت یارانه‌ها به آن نحو پرداخت خواهد شد و اگر زیر ساخت‌ها فراهم نشد، به همین ترتیب پرداخت نقدی که انجام می‌شود، آن هم مستمر خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح جزئیات سیاست اصلاح یارانه ای کشور گفت: حتی اگر دو ماه دیگر، افرادی مستحق دریافت یارانه تشخیص داده شوند، یارانه و کمک معیشتی آنها دقیقاً از روز شروع طرح، محاسبه و به حساب شان واریز خواهد شد.

سید احسان خاندوزی طی سخنانی با بیان اینکه بنای دولت، جبران قدرت خرید مردم، همزمان با اصلاح نظام یارانه ای کشور است، مشمولان دریافت این یارانه ها را همه کسانی اعلام کرد که در حال حاضر یارانه دریافت می کنند.

به نوشته شادا، وی با بیان اینکه در طول سال ها، زیرساخت اطلاعات رفاهی خانوار ها در کشور ما، برای حمایت هدفمند و هوشمند از مردم، چندان دقیق نبوده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش خوبی از اطلاعات اقتصادی خانوار ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمیع شده، خوشبختانه امروز این امکان وجود دارد که حجم و تعداد تراکنش های مالی فقیرترین دهک های کشور را نیز رصد کنیم و شناسایی افراد نیازمند به دریافت کمک های معیشتی بسیار سهل تر شده است.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه دولت با حداکثر احتیاط و دقت، نسبت به شناسایی اقشار نیازمند و مشمولان دریافت کمک معیشتی اقدام کرده است، گفت: بنای ما بر جبران رفاه و قدرت خرید همه مردم اعم از قشر متوسط و اقشار نیازمند با تمایز بین خانوار های معمولی و "بسیار تحت فشار" است.

وی اعلام کرد: در این چارچوب، از بین نزدیک به 77 میلیون نفر، حدود 30 درصد افراد، کمک معیشتی 400 هزار تومانی و حدود 60 درصد مبلغ 300 هزار تومان دریافت خواهند کرد و تقریبا 10 درصد، مابقی افراد هم بنا بر اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزء طبقات برخوردار محسوب شده و یارانه دریافت نخواهند کرد.

خاندوزی تصریح کرد: البته در خصوص یارانه کالای اساسی، همان طور که رئیس جمهور نیز اعلام کردند، در خصوص مسائل مربوط به نان و دارو، مصوبه ستاد اقتصادی دولت این است که همه ایرانیان، اعم از یارانه بگیران فعلی و حتی افراد دهک بالا، مشمول سیاست حمایتی دولت خواهند بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه سیاست حمایتی دولت، سیاست نقدی صِرف نیست، گفت: یک بسته ای از تدابیر حمایتی وجود دارد که وقت زیادی از هیئت دولت در سه هفته گذشته، مصروف تصویب آنها شد.

خاندوزی با اشاره به شرایط بازار مسکن و فشار شدید قیمت و بویژه اجاره بهای مسکن به مردم در ماه های اخیر، گفت: در این ارتباط، بسته ای از سوی وزارت راه و شهر سازی آمد و در هیئت دولت به تصویب رسید که این بسته، با پرداخت تسهیلات بانکی، برای سبک تر کردن بار افزایش اجاره بهاء، به مستأجران کمک می کند.

وی افزود: همچنین بر این مبنا، برخی سقف گذاری ها در زمینه قیمت های اجاره مسکن صورت خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: وزارت بهداشت هم بسته ای را در این مدت در هیئت دولت مصوب کرد که یکی از اجزای آن، همان پنج میلیون نفری بودند که به رایگان از بیمه سلامت برخوردار شده بودند و نیز بیماری های خاص که بدون پرداخت هزینه های جدید، تحت پوشش کامل قرار گرفتند.

خاندوزی ادامه داد: با توجه به شرایط سختی که سفره مردم با آن مواجه است، انواع دیگری از سیاست های حمایتی در دولت اندیشیده شده است، اما آنچه برای اکثریت مردم خیلی ملموس تر است همان یارانه نقدی است که به حساب آنها واریز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرداخت وام ودیعه مسکن، دهک های خاصی را شامل می شود یا خیر؟ گفت: با توجه به محدودیت های منابع تسهیلاتی و اینکه در قانون بودجه 1401 حجم قابل توجهی از تکالیف تسهیلاتی بر عهده بانک ها قرار گرفته است، دولت ناچار بود حمایت های خودش را بر گروه هایی که بیشترین نیاز را دارند متمرکز کند، بنابراین، وام ودیعه مسکن هم معطوف به گروه هایی است که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو دهک های پایین تر، دسته بندی می شوند.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: فکر می کنم اگر این موضوع برای عموم مردم هم توضیح داده شود، بخاطر روحیه نوع دوستی، خیرخواهی و انصاف و عدالتی که نزد مردم ما وجود دارد، حتما تأیید خواهند کرد؛ ما در کشوری هستیم که متأسفانه ممکن است دهک پایین ما، کمتر از یک کیلو در سال مصرف گوشت داشته باشند در حالیکه در "صدک" های خیلی بالا، ممکن است هفته ای همین میزان مصرف را برای حیوان خانگی خودشان داشته باشند؛ بنابراین فاصله مصرف، خیلی در برخی از کالا ها بالا است.

وی افزود: حتماً این نگرش منصفانه و عدالتخواهانه ای که در فطرت مردم و آموزه های دینی آنها هست، اقتضاء می کند که دولت اگر بخواهد حمایت بکند، به افراد نیازمند تر، توجه بیشتری بکند.

خاندوزی تصریح کرد: زمانی که ما داشتیم روی تدوین این سیاست ها کار می کردیم، خیلی ها به خود ما می گفتند، چرا دولت می خواهد کار خودش را سخت کند و به یکی 300 هزار تومان و به نفر دیگر، 400 هزار تومان بدهد! شما برای همه به یکسان عمل کنید و خود را درگیر شناسایی افراد نیازمند تر نکنید اما دولت مسیر سخت را انتخاب کرد، با این انگیزه که بتوانیم، حتی قدمی به توزیع عادلانه نزدیک شویم.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: متأسفانه در سال های 1399 و 1400 فاصله طبقات و دهک های درآمدی در کشور خیلی بیشتر از سال های ما قبل آن شد و ما امیدواریم که وقتی سال آینده داریم شاخص نابرابری را می سنجیم و دهک های بالا را با پایین مقایسه می کنیم، شاهد فاصله طبقاتی کمتری باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا مبالغ 300 و 400 هزار تومانی اعلامی از سوی رئیس جمهور شامل 45 هزار و 500 تومان یارانه سابق هم می شود یا مبلغی اضافه بر آن است؟ اعلام کرد: این مبلغ، رقم نهایی و حاصل جمع هر دو مبلغ 45 هزار و 500 تومان یارانه پیشین با کمک هزینه های معیشتی جدید است.

خاندوزی توضیح داد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در دل سیاست یارانه ای جدید دولت افتاد این است که مسئله واریز چند مرحله ای و چند باره یارانه منسوخ شده تا بتوانیم مجموعه کمک های معیشتی و پرداخت های انتقالی به جامعه را به شکل یکپارچه انجام دهیم.

وی تأکید کرد: از خرداد ماه به بعد و تا پایان سال، به شکل مستمر، تمام پرداخت های یارانه ای و کمک معیشتی در قالب یک پرداخت یکباره انجام خواهد شد تا خانوار ها قدرت تصمیم گیری در خصوص نحوه هزینه کرد آن را داشته باشند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص دلایل انتخاب این برهه زمانی برای اصلاح سیاست های یارانه ای دولت پاسخ داد: این پرسشی بود که ما به نحو جدی با آن مواجه بودیم چون تقریبا‌ً کمتر جریان فکری در حوزه اقتصاد وجود دارد که بگوید اصل این چنین تدبیری غلط است اما غالباً صحبت می شد از اینکه این زمان، زمان خوبی نیست و شما چرا می خواهید در سال اول دوره اول دولت خود که می توانید به انجام اصلاحات دیگری بپردازید، سراغ کاری دشوار و پیچیده رفته اید که نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت؟

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه