یارانه نان | یارانه جدید

چگونگی دریافت یارانه نان اعلام شد | جزییات جدید از پرداخت یارانه نان

معاون وزیر اقتصاد در خصوص انواع راه‌های پرداخت یارانه به مردم گفت: حمایت ها متفاوت است.

چگونگی دریافت یارانه نان اعلام شد | جزییات جدید از پرداخت یارانه نان
کدخبر : 7256
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پرداخت یارانه نان به عنوان یارانه جدید برای اولین بار توسط استاندار زنجان عنوان شد و به تازگی اعلام شده است که میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ در ادامه به آخرین خبر از یارانه نان می پردازیم.

یارانه نان

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: همواره آرد یارانه‌ای را به نانوا می‌دادیم و در سراسر کشور توزیع می‌کردیم که بخشی از آن تبدیل به نان می‌شد و ممکن بود بخش قابل توجهی از آن، به دلیل انگیزه فراوان ناشی از اختلاف سرسام آور قیمت بازار آزاد، قاچاق شود و یا از شبکه خارج و به مصرف تولید بیسکوییت و شیرینی برسد.

وی ادامه داد: در ساز و کار جدید، ما بجای توزیع آرد یارانه‌ای، یارانه را صرفاً به آردی تخصیص می‌دهیم که تبدیل به نان مصرفی مردم شود. پیش‌بینی این است که به این شکل، جلوی قاچاق گسترده آرد گرفته می‌شود و مردم می‌توانند با همان کیفیت و چه بسا بهتر از گذشته، نان ارزان‌تر دریافت کنند.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص انواع راه‌های پرداخت یارانه به مردم گفت: حمایت ها متفاوت است. براساس تجربه گذشته یک شیوه پرداخت نقدی است. این سیاست نیز قابل توجیه است و مطلوبیت مصرف کننده را نیز بالا می‌برد اما این شیوه حمایت پولی است. اینکه مصرف کننده چه کالایی را با این پول مصرف می‌کند دیگه به عهده دولت نیست. سیاست دیگر این است که دولت مطمئن باشد که در ازای یارانه‌ای که پرداخت می‌کند مردم همان کالاهای مورد نظر را با قیمت مناسب دریافت کنند.

یارانه نان

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور می‌گوید: در گفت و گوی پیشین همان هفت دهم نان سنگکی که عنوان کردم، در واقع می‌شود هر ماه ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر به عنوان الگو تعریف شده است. البته این شنیده غیر رسمی ماست که این الگو را به عنوان مصرف سرانه در نظر گرفتند. کسی تا این سهم در ماه نان خریداری کند، مشمول پرداخت یارانه می‌شود یعنی به این شکل که شما کارت را می‌کشید و اگر زیر سقف ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر در ماه خرید کنید، صرفا همین قیمت فعلی از کارت شما کسر می‌شود و ما بقی را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند.

 ابهامات زیادی درباره مسئله نان وجود دارد که دولت پاسخی نداده .عدد، ارقام و تاریخ اهمیت دارد که هنوز هیکدام مشخص نیست .نماینده مردم نیشابور می‌گوید که طرح نان دولت همچنان ابهام دارد از جمله آنکه چرا از نان شروع شده و مثلا از روغن، نهاده دامی یا فولاد شروع نشده است؟ مدل و الگوی حذف ارز ترجیحی چگونه است؟ از چه کالایی شروع می‌شود؟ آیا اولویت بندی شده یه به صورت همزمان است؟ آیا الگوی مصرف برای هرکدام از این کالاها تعریف شده؟ آن سطحی را دولت تقبل می‌کند که در قالب یارانه افزایش قیمت را جبران کند در مورد نان و سیار اقلام، چه قدر است؟

احسان ارکانی درخصوص نتیجه جلسه شورای هماهنگی اقتصادی اجماع دولت و مجلس، گفت: «امروز صبح در مجلس با وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد جلسه داشتیم و قرار بود در این خصوص توضیحاتی دهند. شب گذشته هم جلسه بود و آقای قالیباف درباره محتوای آن توضیحاتی ارائه دادند. آنچه در کل صحبت‌های امروز بررسی کردیم، نکته جدیدی برای ما در مجلس اضافه نشد. در واقع وزیر جهاد کشاورزی گزارش دادند و می‌خواستند با تحلیل اینکه با توجه به جنگ اوکراین، واردات گندم و غلات مشکل‌ساز شده است و همچنین ارزان بودن قیمت آرد در ایران، به دلیل اینکه با ارز ترجیحی تهیه می‌شود و تفاوتی که این قیمت با قیمت آرد در کشورهای همسایه دارد، می‌خواستند این را جا بیاندازند و تایید کنند که ما ناگزیریم که به سمت حذف ارز ترجیحی گندم یا همان یارانه پنهان نان برویم.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: «اما نکته این است که ما در مجلس بهتر از این دوستان در جریان هستیم که یارانه‌های پنهان باید حذف شود و ارز ترجیحی هم با توجه به مسائل و مشکلات و رانت‌هایی که در آن نهفته است، باید حذف شود و مابه التفاوت قیمت جدید که قیمت آزاد یا گران شده است هم در قالب یارانه و کارت اعتباری به همه مردم بازگردد. این مهم را همه ما می‌دانیم اما الان بحث این است که روش و اجرای حذف ارز ترجیحی چگونه است؟»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه