سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت

خبر مهم برای سهام عدالتی ها | سود سهام عدالت پرداخت می شود؟

در چند سال اخیر بحث پرداخت سود مجامع به یک معضل برای سهامداران تبدیل شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. در این مدت، برخی از شرکت‌ها زیر بار پرداخت سود از طریق سامانه سجام نرفته و پرداخت سود را به ارسال اطلاعات و یا مراجعه حضوری سهامداران به بانک‌ها منوط کرده‌اند.

خبر مهم برای سهام عدالتی ها | سود سهام عدالت پرداخت می شود؟
کدخبر : 7059
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق آخرین خبر ها به نظر می رسد سود سهام عدالت همه سهامداران واریز شود. سود سهام عدالت هر سال در دو مرتبه به حساب سهامداران پرداخت می شود. باقی مانده، حواشی واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ همچنان ادامه دارد و سهامداران را از اینکه این پول به حسابشان واریز نشود نگران کرده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال پیگیری موضوع عدم پرداخت سود سهام عدالت توسط برخی شرکت ها است. در ادامه آخرین خبر ها را از واریز سود سهام عدالت می خوانیم.

سود سهام عدالت

بر اساس اعلام سازمان بورس قرار است ظرف یکی دو روز آینده سودهای رسوب شده سهامداران پرداخت شود. به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند میزان اعتماد و گردش نقدینگی در بازار را افزایش دهد. اما سود رسوبی به کدام سهامداران می‌رسد؟

برخی از سهامداران خردی که سود دریافتی آنها از مجامع گاهی حتی به ۱۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد، ترجیح می‌دهند از خیر این مبلغ بگذرند. در نهایت این سود در حساب شرکت باقی می‌ماند.

بر همین اساس سازمان بورس در ماه‌های اخیر شرکت‌ها را به پرداخت سود مجامع از طریق سامانه سجام ملزم کرد. حالا با نزدیک شدن به عید سعید فطر، قرار است سودهای رسوب شده سهامداران به حساب آنها واریز شود.

اما آیا سود سهام عدالت هم همزمان با سودهای رسوب‌شده پرداخت می‌شود؟ پرداخت سودهای رسوب شده ربطی به سود سهام عدالت ندارد و احتمالا تا چند ماه دیگر سود سهام عدالت پرداخت شود. بر این اساس در این دوره سودی برای دارندگان سهام عدالت واریز نمی‌شود.

در اطلاعیه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: به منظور تسهیل امور سهامداری و در جهت رعایت کامل قوانین و مقررات از جمله ماده ۲۴۰ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، این سازمان در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف سودهای سنوات قبل سهامداران اقدام کرده است.

بر اساس اطلاعیه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق شرکت‌ها و استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران را از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه امسال مقارن با عید سعید فطر مقرر فراهم کند.

این مبلغ شامل تمامی سودهای مربوط به مجامع شرکت‌هایی است که سهامداران در آنها شرکت کرده، اما بنا به هر دلیلی موفق به دریافت آن نشده‌اند. بر این اساس، سهامداران باید منتظر دریافت سودهای رسوب شده خود باشند.

سود سهام عدالت

حدود 49 میلیون نفر سهام عدالت دارند و تمام این افراد چه سهامدارانی که روش غیرمستقیم و چه افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند مشمول دریافت سود حداقل 500 هزار تومانی شده‌اند. اما از این جمعیت حدود 5 میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، دو میلیون و 300 هزار نفر اطلاعات هویتی و به ویژه اطلاعات بانکی صحیحی ثبت نکرده‌ بودند که امکان واریز سود 500 هزار تومانی سهام عدالت برای آنها وجود نداشت اما در این مدت 300 هزار نفر نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کردند و شماره شبای معتبر این بیش از 300 هزار نفر ثبت شد و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود سال‌های 98 و 99 را یکجا برای این افراد واریز کرد.

یکی از مشکلات که مانع از واریز سود سهام شده این است که برخی از سهامداران ویژه افرادی که اطلاعات آنها از سوی سازمان خصوصی ثبت شده، سجامی نشده‌اند در حالی که‌ مهم‌ترین شرط دریافت سود احراز هویت از طریق سجام بوده‌ است و در صورتی که افرادی که اطلاعات آنها را سازمان خصوصی ارایه داده نسبت به اصلاح شماره شبا و به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند، می‌توانند سود سال های گذشته را بگیرند .  

اما حدود 3 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در این چند سال گذشته فوت شده‌اند که فعلا سود سهام عدالت برای متوفیان پرداخت نشده‌ است بنابراین تا امروز حدود 5 میلیون نفر از بیش از 49 میلیون نفر دارنده سهام عدالت سود دریافت نکرده‌اند. قرار بر این بود که راه‌اندازی سامانه بر خط، وراث سهام عدالت بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری پروسه انتقال سهام را انجام دهند که فعلا این سامانه پس از گذشت دو سال راه‌اندازی نشده‌است.             

در حال حاضر مهم‌ترین دلیل عدم دریافت سود سهام درج و ثبت شماره شبای نامعتبر است. برخی هم هر چند شماره شبای درستی ارایه کرده‌اند اما حساب بانکی آنها مسدود یا راکد شده‌است یا اینکه شماره‌ای از حساب مشترک (دو امضا) ثبت شده‌است. همچنین امکان پرداخت سود به حساب های بلند مدت و ارزی هم وجود ندارد.     

طبق اعلام سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمام سهامدارانی که تا به امروز پیامک واریز را دریافت نکردند می توانند به سامانه  www.sahamedalat.ir مراجعه یا مشکلات خود را با کارشناسان این مرکز از طریق شماره تماس 1569 مطرح کنند. 

مدت‌هاست که تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص نشده است. ولی روز قبل مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از تعیین تکلیف وضعیت سهام عدالت متوفیان خبر داد.

محمد باغستانی اعلام کرد تا شهریور ماه سال جدید، سهام عدالت متوفیان به وراث آنها منتقل می‌شود و همزمان سود سهام عدالت سال ۹۹ آنها هم واریز می‌شود. بر این اساس سهام عدالت متوفیان در نیمه اول سال جاری به وراث آنها منتقل می‌شود.

به گفته محمد باغستانی بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند. با توجه به وراث این افراد چیزی حدود  ۱۵ میلیون نفر مشمول این نوع از سهامداری هستند. در تلاشیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با هماهنگی قوه قضائیه و دفاتر پیشخوان دولت می‌توان زیرساخت‌های پرداخت سود به وراث را فراهم کنیم. وی تاکید کرد: همزمان با انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها سود سهام عدالت سال ۹۹ آنها واریز می‌شود.

پیش از این در تاریخ ۲۱ اسفندماه سود سهام عدالت سال ۹۹ واریز شد. اما سود سهام عدالت دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت و سه میلیون نفر از متوفیان واریز نشد.

اما حالا گفته شده که سود سهام عدالت وراث متوفیان شهریور ماه واریز می‌شود.

محسن انصاری مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفته بود تا یک ماه آینده شرکت سپرده‌گذاری اطلاعیه رسمی در مورد انتقال سهام عدالت وراث متوفیان صادر می‌کند. در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت این سهام چه مدارکی را کامل کنند.

در سال ۱۳۹۴ سهام یک‌میلیون‌تومانی با ۵۰۰ هزار تومان تخفیف به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی داده شد که ۵۰۰ هزار تومان مابقی آن نیز از همین سود سهام شرکت‌ها مستهلک شد، این بدین معنا بود که این افراد بدون اینکه پرداختی داشته باشند مالک یک‌میلیون تومان سهام به‌قیمت سال ۱۳۸۵ شدند.

برای دیگران نیز قرار بر این بود که ۵۰۰ هزار تومان از محل سود مستهلک شود و مابقی را پرداخت کنند که بخش عمده این افراد نسبت به پرداخت این مبلغ (۵۰۰ هزار تومان) اقدام نکردند. افرادی که این پول را در سال ۱۳۹۴ پرداخت کردند مالک سهام یک‌میلیونی شدند و افرادی که پرداخت نکردند مالک نصف سهام شدند و مابقی سهام به دولت بازگشت.

گفتنی است، با توجه به این مسئله ممکن است برخی کارت سهام عدالت یک‌میلیون‌تومانی در  اختیار داشته باشند اما در حقیقت سهام ۵۰۰هزارتومانی در سامانه برای آنها ثبت شده است. برای بررسی این موضوع می‌توان به سامانه سهام عدالت در سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کرد.

در زمان حاضر ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومان و ۴۹۲هزارتومانی سهام عدالت به‌ترتیب به ۱۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان رسید.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص ابهامات موجود پیرامون سهام عدالت گفت: بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند. با توجه به وراث این افراد چیزی حدود  ۱۵ میلیون نفر مشمول این نوع از سهامداری هستند. پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه