حقوق کارگران | دستمزد کارگران

اما و اگر افزایش حقوق کارگران | تلاش دولت سیزدهم برای بهبود حقوق کارگران

معیشت کارگران کشور در یک دهه اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تورم، تحریم، بی‌ثباتی بازار ارز و سیاست‌های غیر کارشناسی دولت قبل قرار گرفته است. قشر کارگر به عنوان یکی از آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی بیش از نیمی از جامعه را به خود اختصاص داده که در این سال‌ها با افزایش قیمت‌ها در انواع و اقسام کالا ها منجر به کاهش قدرت خرید این قشر شده است.

اما و اگر افزایش حقوق کارگران | تلاش دولت سیزدهم برای بهبود حقوق کارگران
کدخبر : 7012
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق کارگران پایین ترین حقوق پرداختی از طرف دولت است. در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران بوده ایم. در طرح های طرح شده  حقوق کارگران  طرح مزد منطقه ای بیشتر از طرح های دیگر باعث رنجش کارگران به بی عدالتی های پرداختی شده است. در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به  آخرین خبرها از میران حقوق کارگران  را می خوانیم.

حقوق کارگران

دولت سیزدهم در راستای رفع دغدغه جامعه کارگران و افزایش معیشت آنان با همکاری وزارتخانه‌های متولی، برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده تا ضمن ایجاد امنیت شغلی برای کارگران، با اشتغال‌زایی، جوانان بیشتری را وارد بازار کار کند.

دولت سیزدهم با ریل گذاری و سیاست‌هایی در راستای عدالت محوری، برخورد با تبعیض در بی عدالتی، رونق تولید، معیشت کارگران، مبارزه با فساد و اصلاح سیستم نظام بانکی به دنبال بهبود وضعیت اقتصاد کشور با توسعه تولید و افزایش ایجاد اشتغال است.

جامعه کارگران دغدغه‌هایی دارند که امید می‌رود در این دولت مورد مهر قرار بگیرند و به خواسته‌های آنان جامعه عمل پوشانده شود. هفته کارگر از ۵ تا ۱۱ اردیبهشت ماه فرصتی است تا با واکاوری وضعیت جامعه کارگری، مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان را رفع کرد و به سمت جامعه پویایی با هدف رونق تولید و افزایش جمعیت شاغلان حرکت کرد.

وزارت کار متولی نظارت بر وضعیت کارگران است که در مدت هفت ماه دولت سیزدهم اقداماتی از جمله کمک به رفع مشکل بیش از یک هزار بنگاه اقتصادی مشکل دار جهت حفظ و تثبیت نیروی کار و همچنین حمایت از ۲۵۹ هزار و ۵۷۰ کارگر در معرض خطر بیکاری، راهبری تاسیس ۶۶۵ تشکل کارگری و کارفرمایی جدید، برگزاری بیش از ۱۶ هزار نفرساعت دوره آموزشی برای اعضای تشکل های کارگری و کارفرمایی، انتشار استانداردهای سالمت شغلی کارگران مربوط به ۲۴۰ قلم تجهیزات و ماشین آلات، راه‌اندازی ۸۳ خانه بهداشت کارگر، بازنگری دستورالعمل اجرایی آیین نامه آموزش کارفرمایان ،کارگران و کار آموزان، تأسیس ۳۰۰ کانون یاریگران در بنگاه های اقتصادی به منظور جهش خدمات بهداشتی و سالمت جامعه کار و تولید، اصلاح آیین نامه ماده ١٤٩ قانون کار در راستای حمایت از تامین مسکن کارگران، تحت پوشش قراردادن ۴۰ هزار و ۵۰۰ کارگر برای بهره مندی از خدمات بهداشتی خانه های بهداشت کارگر، فراهم سازی امکان بیمه اجتماعی کارگران فصلی از طریق انعقاد تفاهم نامه با اتحادیه سراسری استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی را انجام داده است.

آیت الله رئیسی از روزهای اول ریاست جمهوری در بین جامعه کارگران حضور پیدا کرد و از نزدیک پای درد و دل کارگران ایستاد در همین راستا دستوراتی به وزرا، استانداران و مسئولان متولی در جهت رفع مشکلات کارگران صادر کرد.

رئیس‌جمهور در ششم اردیبهشت‌ماه در آیین تقدیر از کارگران برتر، ارتقای امنیت شغلی کارگران را از دغدغه‌های مهم و جزو اولویت‌های دولت عنوان و تاکید کرد که وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی به طور جدی در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.

آیت الله رئیسی، عدالت را محور برنامه‌های این دولت برای رشد و پیشرفت عنوان کرد و ادامه داد که همه مسائل کارگران از جمله مسائلی که در این جلسه مطرح شد باید با محوریت عدالت حل و فصل شود مسائلی نظیر بیمه، خدمات اجتماعی و درمانی به کارگران و پرداخت به موقع حقوق از جمله مسائلی است که باید در اولویت توجه مسئولان امور کارگری باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد که به صراحت اعلام کردم هیچ شرکت، پیمانکار یا واحد تولیدی به هیچ وجه حق ندارد در پرداخت منظم و به موقع حقوق کارگران تعلل کند و اگر واحدی مشکل مالی داشته باشد هم باید این مشکل را در بخش دیگری حل کند و اجازه ندارد تبعات آن را متوجه حقوق کارگران کند.

«حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم، با اشاره به جمعیت ۱۵ میلیون نفری بیمه شده کارگران کشور، رفاه و تأمین اجتماعی کارگران را یکی از مهم‌ترین موضوعات در دست اقدام وزارت کار عنوان کرده و گفته است که با همراهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در تلاش برای رفع چالش‌های این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: در راهبرد کلان جهش تولید و اعتلای اقتصاد کشور، کارگران نقش بسیار پررنگی دارند و پویایی جامعه کارگری به عنوان سرمایه‌های نظام اسلامی، از اهمیت بالایی برخوردار است، ضمن اینکه در سال‌هایی که دشمن ضربه به اقتصاد و تولید کشور را نشانه رفته است، این قشر ارزشمند با همه سختی‌ها به تداوم مسیر تعالی ایران اسلامی کمک کردند.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰،  ۵۷.۴  درصد افزایش یافت، دستمزد به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه به ۱۳۹ هزار تومان رسید. حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰  تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰  هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵  تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۵۷.۴ درصدی به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید.

حقوق کارگران

در خصوص افزایش دستمزد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه توئیتر خودش نوشت: جامعه عزیز کارگری برای دولت مردمی مهم است؛ این اهمیت محدود به بیان چند عبارت آن‌هم در هفته کار و کارگر نیست و تمام تلاش مجموعه وزارت مردم بر بهبود شرایط کارگران به ویژه در حوزه معیشت متمرکز شده؛ افزایش حداقل دستمزد و بالاتر از نرخ تورم، بیانگر عزم جدی دولت در این زمینه است.

دبیرکل جامعه اسلامی کارگران نیز ادعای مطرح شده در مورد اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، تورم را بالا می برد، تاکید کرد که دستمزد کارگران کمتر از ۱۰ درصد روی هزینه‌های کارگاه‌های اثر می‌گذارد، در دهه‌های گذشته، میزان افزایش دستمزد با تورم برابری نداشته است؛ از این رو افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۱ یک شوک ظاهری را ایجاد کرده است.

به گفته وی، در سنوات گذشته میزان افزایش دستمزد تعیین شده با تورم همخوانی نداشته است، افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ به طور کامل، درست و منطقی است.

«احمد کرمی» در این باره گفته است که با افزایش دستمزد، موضوع ریزش کارگر را نخواهیم داشت، زیرا دستمزد کارگران زیر ۱۰ درصد بر روی هزینه‌های کارگاه‌های متوسط و کوچک تاثیر می‌گذارد؛ ضمن اینکه کارفرما سالانه نرخ کالاها را افزایش می‌دهد و این امر باعث می‌شود تا افزایش دستمزد در هزینه‌های تولید کالا دیده نشود.

بر اساس اعلام وزارت کار، کاهش ۳۸ درصدی تعدیل نیرو در ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشانگر رویکردهای جهادی و راهبری مدبرانه دولت مردمی، برای اقشار مختلف مردم است. این آمارها نشانگر بهبود وضعیت کارگران است در حالی که عده ای با مباحثی از جمله افزایش دستمزد منجر به تعدیل نیرو می شود در صدد هستند تا جامعه کارگری را نسبت به اقدامات دولت ناامید کنند.

افزایش دستمزد منجر به افزایش قدرت خرید کارگران می شود در این باره، دبیرکل جامعه اسلامی کارگران معتقد است که کارگران در ماه هر حقوقی را که می‌گیرند، صرف هزینه و نیازهای معیشتی و اجاره بهای خانه می‌کنند که این امر باعث ایجاد تورم و سایر مباحث نمی‌شود اما مباحثی از جمله خرید و فروش ارز و سکه و بی‌ثباتی در بازار باعث ایجاد تورم می‌شود.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار معتقد است که  تعدیل نیرو به دلیل افزایش دستمزد کارگران فقط یک بهانه است که بعضی از کارفرمایان آن مطرح می‌کنند در حالی که این موضوع غیرواقعی و غیرمنطقی است.

«علی خدایی» اضافه می کند: عده‌ای افزایش دستمزد ۵۷ درصدی کارگران را بزرگنمایی می‌کنند، در حالی که سابقه افزایش دستمزد در گذشته بیش از نرخ تورم وجود دارد. به هیچ عنوان اینگونه نیست که تنها امسال افزایش دستمزد بیش از نرخ تورم صورت گرفته باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادعای بعضی از کارفرمایان را رد کرده و می گوید: عده‌ای مدعی هستند که افزایش دستمزد کارگران غیرمتعارف است، بهتر است اعلام کنند که دستمزد متعارف چه مبلغی است!. نماینده کارگران آماده مذاکره و مناظره با مدعیان و اثبات حق و حقوق کارگران است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره، تعدیل کارگر بدون بهانه را خط قرمز مجلس و دولت عنوان کرد و گفته است این موضوع پیگیری می‌شود و اجازه نخواهیم داد که چنین رویه‌ای در سال جاری رخ دهد. چرا که کارگران زحمتکشان کشور هستند و چرخه تولید به واسطه آنها می‌چرخد.

ولی اسماعیلی  درباره راهکارهایی برای جلوگیری از ضربه تورم به افزایش حقوق کارگران جامعه بیان کرد که هر ساله درصدی افزایش تورم وجود دارد. ولی نباید این موضوع را بهانه کرد که حقوق کارگران افزایش نیابد. اما در بخش حقوق و دستمزد مجلس سه کار مهم انجام داد.

به گفته وی، مصوبه دستمزد نباید سبب شود به کارگران بها داده شده و کارفرمایان را رها کنیم. بلکه باید با وام های کم بهره،‌ اعمال حداقل مالیات‌ها نسبت به حفظ کارفرمایان و بهبود چرخه تولید کمک کرد که این موضوع مورد توجه دولت و مجلس است.

این مباحث در حالی مطرح است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در راستای رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه داران، بسته حمایتی دولت برای کارفرمایانی که ایجاد اشتغال جدید دارند، تعریف می‌شود.

بر اساس گفته های کارشناسان و مسئولان نه تنها افزایش دستمزد کارگران منجر به تعدیل نیرو نمی شود بلکه باعث افزایش تقاضا و قدرت خرید در جامعه می شود که منافع آن به جیب کارفرمایان و به نفع تولید است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه