یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

افشاگری جنجالی احمدی نژاد برای یارانه نقدی | پشت پرده پرداخت یارانه نقدی چه بود؟

اعتماد نوشت: رئیس دولت بهار در مورد پرداخت یارانه ها در دوره خود اخبار جدیدی داد.

افشاگری جنجالی احمدی نژاد برای یارانه نقدی |  پشت پرده پرداخت یارانه نقدی چه بود؟
کدخبر : 6957
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

محمود احمدی نژاد درگفتگویی درخصوص پرداخت یارانه ها و هدفمندی گفت: همان زمان، سال ۹۱ گفتم که ما می توانیم نفری ۲۵۰ هزار تومان به مردم بدهیم.بخشی از گفتگوی احمدی نژاد به شرح زیر است:

-خبرنگار: یعنی آغازگر شما بودید ولی هدف آن چیزی نبود که شما می خواستید؟

+احمدی نژاد: همان زمان، سال ۹۱ گفتم که ما می توانیم نفری ۲۵۰ هزار تومان به مردم بدهیم.

-خبرنگار: پس ۴۵ هزار تومان رقم اعلامی شما نبود؟

+احمدی نژاد: بله. من اعلام کردم که به هر نفر می توانیم ۲۵۰ هزار تومان بدهیم.

-خبرنگار: نهایتا به چه قیمتی رسیدید؟

-احمدی نژاد: آن چیزی که دادیم ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان بود. ببینید کشور بسیار ثروتمند است. این را من بارها گفته ام؛ اگر فقط بخشی از این ثروت در اختیار مردم قرار بگیرد، نه تنها ما فقیری نداریم، بلکه همه مرفه زندگی می کنند.

یارانه نقدی

طبق نظر کارشناسان یکی از اقدام‌های کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه‌یافته اتخاذ سیاست‌های حمایتی، به‌ویژه از طریق پرداخت یارانه است. یارانه یکی از ابزارهای مهم در تنظیم سیاست‌های اقتصادی برای حمایت از اقشار مختلف مردم و اقتصاد جامعه به شمار می‌رود.

گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در زمینه پرداخت «یارانه نقدی خانوار» و «اجرای طرح یارانه معیشتی خانوار» به ترتیب ۱۰۷ درصد و ۱۳۱ درصد مصارف برآورد شده محقق شد و بیش از ۸۳.۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال گذشته پرداخت شده است.

طبق نظر کارشناسان یکی از اقدام‌های کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه‌یافته اتخاذ سیاست‌های حمایتی، به‌ویژه از طریق پرداخت یارانه است. یارانه یکی از ابزارهای مهم در تنظیم سیاست‌های اقتصادی برای حمایت از اقشار مختلف مردم و اقتصاد جامعه به شمار می‌رود.

در بسیاری از کشورها تولیدکنندگان، چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی از انواع مختلف یارانه برای داشتن توان رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار می‌شوند. توزیع آن منطقی و درست باشد. میزان یارانه، چگونگی پرداخت آن و مهم‌تر از همه، اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد و به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد، جزو مهم‌ترین موضوع‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده است.

از اعلام رسمی آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهور وقت در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۸۹، بیش از ۱۱ سال می‌گذرد. طی این سال‌ها، همواره استفاده از ظرفیت اجرایی این قانون جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری و همچنین ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی مورد تأکید واقع شده است.

از آن زمان تاکنون دولت هر ساله میزان قابل‌توجهی یارانه در بودجه‌های سالانه در نظر می‌گیرد. بر این اساس عملکرد بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دولت در سال گذشته برای یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود که با تحقق ۱۰۷ درصدی به میزان ۴۵ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این نوع یارانه پرداخت کرده است.

همچنین در راستای اجرای طرح معیشتی خانوارها، ۳۱ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برآورد شده بود که با تحقق ۱۳۱ درصدی به میزان ۴۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان از این نوع یارانه پرداخت شده است.

براساس عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۸۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان یارانه در قالب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و یارانه معیشتی به خانوارها پرداخت شده است.

قرار بود طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حاملهای انرژی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاپایان برنامه پنجم به معیار 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی در خلیج فارس) برسد .

یک منبع آگاه به فارس  گفت: طرح پرداخت جبرانی یارانه برای افزایش نرخ حاملهای انرژی ابتدا قرار بود 5 ساله 1387 تا 1392 باشد، اما روند پرداخت یارانه نقدی ماهانه 455 هزار ریال تا کنون ادامه دارد.

وی گفت: همچنین قرار بود طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حاملهای انرژی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاپایان برنامه پنجم به معیار 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی در خلیج فارس) برسد که آن هم نشد و امروز جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده،‌هنوز سالانه 80 میلییادر دلار یارانه انرژی در کشور می‌پردازیم.

در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است:

«ماده 1- دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حاملهای انرژی را اصلاح کند:

الف- قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (90%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

تبصره- قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاههای داخلی نودوپنج درصد (95%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس تعیین می‌شود و قیمت خرید فرآورده‌ها متناسب با قیمت مذکور تعیین می‌گردد.

ب- میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، معادل حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود.»

این منبع آگاه ادامه داد،‌ درست است که به خاطر تورم پیاپی و کاهش ارزش پول ملی،‌ ارزش یارانه نقدی 45500 تومانی ماهانه به حدود یک هفتم کاهش یافته،‌ اما مقامات دولتی بارها اعلام کرده‌اند،‌ دولت در تامین همین منابع 42 هزار میلیارد تومانی برای یارانه نقدی که به 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌کند، هم مشکل دارد تا چه رسد، به این که بخواهد آن را افزایش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه