یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

فوری/ افشاگری مهم درباره واریزی دولت | یارانه نقدی افزایش یافت؟

قرار بود طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حاملهای انرژی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاپایان برنامه پنجم به معیار 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی در خلیج فارس) برسد .

فوری/ افشاگری مهم درباره واریزی دولت | یارانه نقدی افزایش یافت؟
کدخبر : 6747
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

یک منبع آگاه به فارس  گفت: طرح پرداخت جبرانی یارانه برای افزایش نرخ حاملهای انرژی ابتدا قرار بود 5 ساله 1387 تا 1392 باشد، اما روند پرداخت یارانه نقدی ماهانه 455 هزار ریال تا کنون ادامه دارد.

وی گفت: همچنین قرار بود طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حاملهای انرژی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاپایان برنامه پنجم به معیار 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی در خلیج فارس) برسد که آن هم نشد و امروز جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده،‌هنوز سالانه 80 میلییادر دلار یارانه انرژی در کشور می‌پردازیم.

در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است:

«ماده 1- دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حاملهای انرژی را اصلاح کند:

الف- قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (90%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

تبصره- قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاههای داخلی نودوپنج درصد (95%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس تعیین می‌شود و قیمت خرید فرآورده‌ها متناسب با قیمت مذکور تعیین می‌گردد.

ب- میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، معادل حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود.»

این منبع آگاه ادامه داد،‌ درست است که به خاطر تورم پیاپی و کاهش ارزش پول ملی،‌ ارزش یارانه نقدی 45500 تومانی ماهانه به حدود یک هفتم کاهش یافته،‌ اما مقامات دولتی بارها اعلام کرده‌اند،‌ دولت در تامین همین منابع 42 هزار میلیارد تومانی برای یارانه نقدی که به 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌کند، هم مشکل دارد تا چه رسد، به این که بخواهد آن را افزایش دهد.

یارانه نقدی

 مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه، گزارش پژوهشی «برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‌های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف» را منتشر کرد.

گزارش برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‌های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف منتشر شد.

 مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه، گزارش پژوهشی «برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‌های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف» را منتشر کرد که خلاصه آن به شرح زیر است؛

یکی از بحث‌هایی که در دو یا سه سال‌ اخیر در حوزه سیاست‌های حمایتی از خانوارها مطرح شده است، پرداخت یارانه نقدی جدید به ‌منظور نگهداشت سطح رفاه و کمک به معیشت خانوار می‌باشد. این موضوع به‌ویژه با تشکیل مجلس یازدهم قدرت بیشتری گرفت.

جنبه مهم پرداخت یارانه نقدی، کمک به هموار شدن توزیع درآمد و کاهش نابرابری‌ها است. مسلماً این جنبه توسط پرداخت همگانی یارانه نقدی نه‌تنها به‌سختی حاصل می‌شود، بلکه می‌توان گفت که پرداخت همگانی، سوی مخالف عدالت در توزیع قرار دارد. با عنایت به فضای حاکم بر کشور در حوزه سیاست‌های حمایتی و توجه نمایندگان محترم مجلس و تصمیم‌گیران دولتی به این موضوع، در گزارش حاضر به اثرات پرداخت یارانه جدید بر شاخص‌های نابرابری و توزیع درآمد برای خانوارهای شهری توجه گردید.

جنبه مهم پرداخت یارانه نقدی، کمک به هموار شدن توزیع درآمد و کاهش نابرابری‌ها است.

این گزارش در ۴۵ صفحه و با موضوعات متنوعی از جمله: معرفی بعضی از شاخص‌های نابرابری، وضعیت انواع مخارج و درآمد، تحلیل وضعیت مخارج کل و توزیع آن در حالت پایه و … منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه