مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

خبر خوش برای مستاجران | لینک ثبت نام مسکن ملی

متقاضیان فاقد مسکن تحت حمایت کمیته امداد می‌توانند با مراجعه به سامانه https://saman.mrud.ir/ در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند.

خبر خوش برای مستاجران | لینک ثبت نام مسکن ملی
کدخبر : 6937
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

چند روزی است که امکان ثبت‌نام برای خانواده های دارای سه فرزند در سامانه نهضت ملی مسکن فراهم شد. طرحی که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جعیت است. حالا هم امکان ثبت‌نام مددجویان کمیته امداد خمینی در این سامانه اضافه شده است.

 ثبت‌نام متقاضیان روستایی طرح‌های حمایتی مسکن از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

آنطور که رستم قاسمی، وزیر راه و شهر‌سازی وعده داد عملیات ساخت حداقل ۲ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن تا مرداد ماه‌ سال‌جاری آغاز می‌شود.

پنجم اردیبهشت ماه امکان ثبت‌نام برای خانواده های دارای سه فرزند در سامانه نهضت ملی مسکن فراهم شد. طرحی که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جعیت است.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «با توجه به تکلیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوار‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، متقاضیانی که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آن‌ها بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن در بخش نوع سرپرستی با انتخاب گزینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.»

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه گفته افراد تحت پوشش این نهاد نیز می‌توانند در سامانه جماع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند.

پیمان ترکمانه  گفت: «خانوارهای روستایی تحت حمایت کمیته امداد فاقد مسکن می‌توانند در بازده زمانی تعیین شده به این سامانه مراجعه کنند. ضمن وارد کردن تمامی اطلاعات، نسبت به بارگذاری کامل مدارک مربوطه اقدام کنند.»

متقاضیان فاقد مسکن تحت حمایت کمیته امداد می‌توانند با مراجعه به سامانه https://saman.mrud.ir/ در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند.

پیمان ترکمانه درباره این طرح گفت: «در مراحل گذشته به دلیل محدودیت‌های سامانه و عدم امکان ثبت‌نام همزمان، صرفا ثبت‌نام از متقاضیان شهری صورت گرفت. متقاضیان روستایی تاکنون ثبت‌نام نشده‌اند.»

آنطور که ترکمانه گفته متقاضیان شهری به دلیل آغاز ثبت‌نام متقاضیان روستایی صرفا تا پایان وقت اداری ۹ اردیبهشت مهلت مراجعه و ثبت نام در سامانه ملی مسکن را دارند.

متقاضیان باید نسبت به وارد کردن اطلاعات خود دقت داشته باشند. زیرا آنطور که ترکمانه گفت کد ملی، شماره همراه و شهر محل تقاضای متقاضیان در سامانه طرح های حمایتی مسکن پس از انتخاب قابل تغییر نیست.

مسکن ملی

نگاهی سرسری به اخبار مربوط به پروژه نهضت ملی مسکن نشان می دهد که دست کم در فاصله زمستان ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ اقساط ماهانه این ابر پروژه دولتی دچار افزایش شده است.

دی ماه سال گذشته ایسنا نوشت: مبلغ اقساط ماهانه پروژه نهضت ملی مسکن برای افراد کم درآمد از ۱٫۸ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان اعلام است. در همین مطلب برای طبقه متوسط مبلغ اقساط ماهانه نهضت مسکن ملی از ۲٫۳ تا ۴٫۲ میلیون تومان بود.

اما با گذشت سه ماه از انتشار این خبر، خبر دیگری آمد که از افزایش تغییرات افزایشی مبالغ مربوط به اقساط ماهانه نهضت ملی مسکن حکایت داشت.

از زبان معاون وزیر راه و شهرسازی آمده  است: مبلغ اقساط تسهیلات ماهانه نهضت ملی مسکن از ۳ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

در این مطلب هیچی ذکری از تقسیم بندی متقاضیان کم درآمد و طبقه متوسط نیست. تنها مطلب درخور توجه این است که استفاده کنندگان این تسهیلات برای بازگرداندن آن بین ۱۰ تا ۲۰ سال زمان دارند و اگر بخواهند می توانند مطابق شرایط مالی خود این بدهی را زودتر تسویه کنند.

هرچند با فرض به ثمر نشستن پروژه نهضت ملی مسکن، همچنان خرید خانه با ماهی ۴ میلیون تومان عملی مقرون به صرفه است اما در این میان چند نکته حائز اهمیت است.

نکته اول: وزارت راه و شهرسازی ظاهرا از طبقه بندی متقاضیان مسکن ملی به دو گروه افراد کم درآمد و افرادی با درآمد متوسط منصرف شده است.

نکته دوم: افزایش محسوس قیمت اقساط ماهانه این پروژه است که از بعد یک کاسه شدن متقاضیان نام نویسی شده، رخ داده است.

با این اوصاف آیا می توان با نگاهی خوشبینانه به پروژه نهضت ملی مسکن نگریست؟

از یک طرف تجربه ناموفق دولت های پیشین در اجرای پروژه مشابه مسکن مهر و از طرف دیگر تغییرات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی در هفته های گذشته نشان می دهد که نمی توان به صورت قطعی روی ثابت ماندن اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن حساب کرد.

بنابراین دور از انتظار نیست که با جلوتر رفتن روند اجرای این پروژه، اقساط ماهانه این پروژه تغییر کند و افزایش یابد.

پروژه نهضت ملی مسکن از برنامه های جنجالی و بلند پروازانه دولت سیزدهم است. آمار رسمی از نام نویسی بیش از ۲٫۵ میلیون متقاضی مسکن ملی حکایت دارد.

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای رفع نیاز بازار مسکن، ایجاد اشتغال و کمک به رونق اقتصادی از جمله اهدافی است که اجرای پروژه مسکن ملی می تواند به دنبال داشته باشد. اما نقل قول هایی که از افراد مطلع به بازار ساخت و ساز ایران می شود، رسیدن به چنین هدفی بعید به نظر می رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه