رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

جزییات جدید از رتبه بندی فرهنگیان | اصلاح آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان

علیرضا منادی سفیدان با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

جزییات جدید از رتبه بندی فرهنگیان | اصلاح آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان
کدخبر : 6892
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به آخرین تغییرات صورت گرفته در تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه به نفع معلمان اصلاح شد.

 علیرضا منادی سفیدان با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیأت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

رتبه بندی فرهنگیان

بررسی و رفع لوایح طرح رتبه بندی معلمان از دیگر موضوعات مورد توجه از آغاز به کار دولت سیزدهم در آموزش و پرورش است که با سطح معیشت معلمان مرتبط می شود.

دغدغه بهبود معیشت فرهنگیان که سال های طولانی به در بسته خورده بود، در وهله اول در چند ماه گذشته با پیگیری اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

طرح رتبه بندی معلمان نیز از دیگر اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.

هرچند که زمزمه اجرای رتبه بندی معلمان نیز از سال ۹۷ به گوش می رسید اما وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادات لوایح این طرح را در چند ماه گذشته برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.

این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که این طرح شامل آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، هنرآموزان، مربیان ورزش، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است یعنی حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد.

بر این اساس، معلمان با ۲ سال سابقه کار و بالاتر و این افراد در پنج رتبه و با سنوات ۲، ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ سال خدمت رتبه‌بندی خواهند شد.

بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام می‌شود.

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمون‌های الکترونیکی می‌شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند. همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند.

علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی پیش از این  در گفت وگو با  ایرنا  با اشاره به تصویب نهایی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدت ۹ ماه در کمیسیون آموزش با کار کارشناسی لایحه نظام رتبه بندی را بررسی کردیم، علیرغم بی مهری های که در فضای مجازی علیه پیگیر کنندگان آن بود، تصویب شد.

رییس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه این  لایحه با درخواست نمایندگان از سوی دولت تدوین شد، گفت: در این قانون جایگاه هر معلم مشخص می شود وهر کس به میزان توانمندی و جایگاه خود حقوق دریافت می کند.

به گفته نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در این قانون هیچ معلمی کمتر از هشت میلیون تومان حقوق نخواهد گرفت و تا ۱۶ میلیون  تومان افزایش حقوق خواهیم داشت.

همچنین در این راستا یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرد که با حمایت معلمان خدوم و صبور مجدانه پیگیر طرح تحولیِ رتبه‌بندی معلمان هستم وخود را موظف به پیگیری تا حصول نتیجه می‌دانم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه