جاماندگان سهام عدالت | ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

اعلام زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت | لینک ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

دبیر کل کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کشور با بیان اینکه ۱۸ میلیون نفر جامانده دریافت سهام عدالت شناسایی شده اند، گفت: این جاماندگان می توانند خرداد امسال ثبت نام کنند.

اعلام زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت | لینک ثبت نام جاماندگان سهام عدالت
کدخبر : 6763
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​ پرونده جاماندگان سهام عدالت همچنان باز است و درمورد تعیین تکلیف آن وعده های زیادی داده شده است. آمار رسمی نشان می‌دهد جاماندگان سهام عدالت ۲۱ میلیون نفر هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت  خبر داده بود .اما تاکنون هیچ خبری از ثبت نام جدید از جاماندگان سهام عدالت صورت نگرفته است.در ادامه آخرین خبر در رابطه با جاماندگان سهام عدالت را می خوانید.

جاماندگان سهام عدالت

​محمد خزاعی کوه پر در هشترود افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تایید شده به وزارت اقتصاد ارجاع داده خواهد شد تا در خرداد ماه امسال مجدد از جا ماندگان سهام عدالت ثبت نام انجام شود.

خزاعی کوه پر در مورد مشمولین فوت کرده هم گفت : ۳ میلیون نفر تا پایان خرداد امسال برنامه ریزی شده و نرم افزار آن تهیه شده و جاماندگان سهام عدالت و خانواده های فوت شده می توانند با مراجعه به سامانه که اعلام خواهد شد بعد از تکمیل برگ انحصار وراثت از مراجع قضایی نسب به تبدیل سهام ورثه اقدام کنند. 

وی گفت: کل مشمولین سهام عدالت در استان آذربایجان‌شرقی ۳ میلیون نفر می باشد که یک میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند و بقیه به ارزش ۲۰۴ میلیارد تومان در دی ماه سال گذشته از طریق بورس امکان خرید و فروش پیدا کردند.

دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت افزود: مشاهده ارزش دارایی و معامله سهام عدالت، از طریق سامانه‌های کارگزاری‌ها ممکن است ونیازی به کد بورسی نیست.

وی با اشاره به اینکه پیش از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از محل خالص ارزش دارایی‌ها صورت‌های مالی خود را تهیه می‌کردند و این امر منجر به زیان‌ده نشان دادن شرکت‌های بورسی استانی سهام عدالت می‌شد، گفت: قرار بر این شد صورت‌های مالی حسابرسی شرکت‌های استانی طبق استاندارد حسابرسی براساس ارزش بهای تمام شده شرکت‌ها باشد و این شرکت‌ها از زیان خارج شوند.

سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم طراحی و اجرا شده است. این طرح شامل سهام حدود ۵۰ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی بود. افرادی که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته جزو سهامداران شرکت‌های بورسی و فرابورس در نظر گرفته می‌شوند.

۷۰ درصد شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در بورس حضور دارند و سهامشان قابل معامله در بورس است. بقیه این شرکت‌ها به دلایل مختلف هنوز وارد بازار سرمایه نشده‌اند.

جاماندگان سهام عدالت

بر اساس طرح برخی نمایندگان مجلس، طرح واگذاری سهام عدالت به جاماندگان دنبال می‌شود، البته طرح‌های دارای بار مالی باید به تایید دولت هم برسد.

سهام عدالت از سال 84 که وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور شد، تا کنون فرآیندهای مختلفی برای تنظیم مقررات این سبد سهام در دولت‌های مختلف صورت گرفته است. از سال 85 تا سال 95 سود سهام به عنوان آورده سهامداران به دولت پرداخت می‌شد.

از سال 96 به بعد نیز دولت تصمیم به پرداخت این سود به سهامداران گرفت و در پایان هر سال سود شرکت‌های حاضر در بورس که در سبد سهام عدالت قرار داشتند، به سهامداران پرداخت می‌شد.

دولت قبل در سال 99 تصمیم به آزادسازی این سهام گرفت. این آزادسازی که قرار بود در سه مرحله انجام شود، با بی تدبیری دولت وقت با شکست مواجه شد و ارزش سهام عدالت از دوران اوجش در مردادماه سال 99 تا کنون حدود 53 درصد کاهش یافته است.

اما در سال 1399 و با روی کارآمدن مجلس دوازدهم، صحبت‌های زیادی درباره آزادسازی این سهام و واگذاری سهام عدالت به افرادی که در سال‌های ابتدایی از دریافت این سهام جامانده بودند، مطرح شد.

به عبارت دیگر، اختصاص سهام عدالت به جاماندگان موضوعی بود که نمایندگان مجلس دوازدهم با آغاز به ‌کار خود در بهارستان، آن را مطرح و طرحی هم در این زمینه تدوین کردند. در ابتدا هم صحبت از ۲۰ ‌میلیون نفر جامانده بود که نمایندگان مجلس به دولت روحانی اصرار داشتند، باید به آنها سهام عدالت داده شود.

هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس منابعی را برای تامین هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این طرح مشخص کرده بود، اما دولت دوازدهم تاکید داشت، این منابع غیرواقعی است و نمی‌تواند به جاماندگان سهام عدالت بدهد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طراحان طرح جاماندگان سهام عدالت از موافقت و همراهی دولت جدید خبر می‌دادند.

لایحه بودجه سال ‌۱۴۰۱ فرصت مناسبی در اختیار نمایندگان قرار داد تا طرح خود را در تبصره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این لایحه قرار دهند و به تصویب برسانند.

در جریان رسیدگی به لایحه بودجه، کمیسیون اقتصادی پیشنهاد کرد، دولت از محل فروش شرکت‌ های مشمول اصل ۴۴ به افرادی که جامانده سهام عدالت هستند، معادل ۵۰ ‌درصد سهام عدالت فعلی، اختصاص دهد؛ اما این پیشنهاد در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس دستخوش تغییراتی شد. قید ۵۰ ‌درصد حذف شد و همچنین دولت به‌ جای اینکه مکلف به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان شود، مجاز شد چنانچه بتواند از محل فروش شرکت ‌های مشمول اصل ۴۴ درآمدی کسب کند، آن درآمد را به جاماندگان اختصاص دهد.

علاوه ‌بر ‌این جمعیت ۲۰ ‌میلیونی جاماندگان هم کاهش پیدا کرد و اولویت ارائه سهام به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که تعداد آنان حدود ۳‌ میلیون نفر برآورد می ‌شود.

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه می‌گوید: در مرحله اول مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت قرار دارند. در صورتی ‌که منابع این گروه تامین و سهام عدالت به آنها داده شود، سراغ بقیه جاماندگان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رویم.‌

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند، عنوان کرد: با تلاش‌های کمیسیون‌ اقتصادی کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره  جاماندگان سهام عدالت، می گوید: برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

وی افزود: بنده به رئیس جمهور نامه ‌ای را واصل داشتم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات را پذیرفته و دولت باید آیین نامه اجرایی بنویسد و سامانه ثبت نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط ثبت نام نمایند و تا اردیبهشت ماه بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و حتما بخش عمده ای امسال واگذاری انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند، عنوان کرد: با تلاش ‌های کمیسیون‌ اقتصادی کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌ کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه