جاماندگان سهام عدالت | ثبتنام جاماندگان سهام عدالت

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | پرداخت معوقات ۱۰ ساله سود سهام عدالت به جاماندگان

احمد کابلی زاده مشاور معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: از سال گذشته تاکنون اقداماتی صورت گرفته که مهمترین بخش آن آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت است که دارای ایراداتی جدی است که باید تعیین تکلیف شود.

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | پرداخت معوقات ۱۰ ساله سود سهام عدالت به جاماندگان
کدخبر : 4899
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پرونده جاماندگان سهام عدالت همچنان باز است و درمورد تعیین تکلیف آن وعده های زیادی داده شده است. آمار رسمی نشان می‌دهد جاماندگان سهام عدالت ۲۱ میلیون نفر هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت  خبر داده بود .در ادامه آخرین خبر در رابطه با جاماندگان سهام عدالت را می خوانید.

جاماندگان سهام عدالت

مشاور معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: تمهیداتی انجام شده تا کلیه معوقات سود‌های سالانه حدود ۲ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت به آن‌ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در حال ساماندهی وضعیت سهامداران عدالت هستیم، افزود: در حال حاضر حدود ۴۹ میلیون نفر دارای سهام عدالت در کشور هستند که در ابتدا باید وضعیت آن‌ها ساماندهی شود و سپس به جاماندگان سهام عدالت بپردازیم.

کابلی زاده با بیان اینکه جاماندگان سهام عدالت دو گروه هستند، اظهار کرد: با توجه به اطلاعات رسیده حدود ۱ میلیون ۸۰۰ هزار نفر شامل جاماندگان سهام عدالت هستند که با ارائه مدارک در سال‌های قبل، در عضویت تعاونی‌ها نیز قرار گرفته بودند. در رابطه با این افراد باید تمهیداتی انجام شود تا علاوه بر اینکه سهام شرکت‌های دولتی به این فراد تعلق بگیرد؛ بتوانیم کلیه معوقات سود‌های سالانه ۱۰ سال گذشته نیز به آن‌ها پرداخت شود.  

مشاور معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد ادامه داد: دسته دوم افراد جدیدی هستند که به عنوان متقاضیان جدید سهام عدالت تلقی می‌شوند و باید سازوکار‌های واگذاری سهام آن‌ها نیز بررسی شود. وی در خصوص انتقال سهام متوفیان نیز خاطر نشان کرد: با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که سامانه مربوطه تا پایان فرایند آزادسازی و تعیین تکلیف وضعیت کلیه سهامداران متوقف شود.

جاماندگان سهام عدالت

حسین قربان‌زاده اعلام کرد اخیرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی جاماندگان سهام عدالت را مشخص کرده و لیستی را به وزارت اقتصاد فرستاده است. این گفته به این معناست که احتمالا باید تکلیف جاماندگان سهام عدالت سال آینده مشخص شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده اسامی جاماندگان سهام عدالت به وزارت اقتصاد رفته اما همزمان گفته وضعیت بودجه سال آینده با پرداخت سهام عدالت به جاماندگان تعارض دارد! پس ماجرا چیست؟

تعیین وضعیت جاماندگان سهام عدالت در سال آینده وعده‌ای است که هم قبلا مجلس مطرح کرده بود و هم سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفته بود ما پیگیر این موضوع هستیم که این ماجرا زودتر تعیین تکلیف شود.

اکنون رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم می‌گوید اسامی جاماندگان سهام عدالت به وزارت اقتصاد رفته اما دو مشکل اساسی برای تعیین تکلیف وضعیت آنها وجود دارد؛ اولین نکته اینکه آیا وضعیت بورس، امکان پرداخت سهام عدالت به جاماندگان را می‌دهد یا نه؟ نکته دوم اینکه تعداد جاماندگان سهام عدالت چقدر است؟

اولین سوال برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان این است که آیا وضعیت بورس و سهام شرکت‌های دولتی کفاف پرداخت سهام عدالت به گروه‌های جدید را می‌دهد یا نه؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی صراحتا تایید کرده که «این حجم تکالیف فروش سهام با موضوعی که در قالب جاماندگان طرح عنوان شده تعارض دارد.»

قربان‌زاده گفته: «مجلس تکالیفی را در قانون بودجه برای فروش سهام دولتی در نظر گرفته که عملا تابلوی بورس فعلی دولت کفاف آن را نمی‌دهد. سهام حداقلی مس، فولاد، سایپا و ایران خودرو و … وثیقه هستند و مابقی سهام دولت هم کفاف تکلیف ۹۰ هزار میلیارد تومانی فروش سهم مستقیم و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان غیرمستقیم را که در قالب انتقال سهم به سازمان‌ها و صندوق‌ها است را نمی‌دهد. »

پس وضعیت بورس به گونه‌ای نیست که بتوان وعده پرداخت سهام عدالت به گروه‌های جدید را دارد. به خصوص به همه جاماندگان که احتمالا تعداد آنها به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته «هنوز عدد دقیقی از جاماندگان سهام عدالت در دست نداریم چون هنوز تعریف درست و جامعی از جاماندگان سهام مطرح نشده است.»

این در حالی است که پیش از این گفته شده بود که تعداد جاماندگان سهام عدالت حدود ۲۰ میلیون نفر است. اما قربان‌زاده می‌گوید «یک تلقی از جاماندگان سهام عدالت همان جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری است که برگه سهام عدالت دارند اما مشخصات آنها در سامانه ثبت نشده است.»

با این تعریف تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مشمول جدید سهام عدالت هستند. اما «تعریف دیگری که از جاماندگان سهام عدالت می‌شود افرادی هستند که استحقاق دریافت سهام عدالت را دارند.» یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و موارد دیگر.

اما مجلس هم تعریفی از جاماندگان سهام عدالت دارد که احتمالا به تعریف دوم نزدیک است و تعداد جاماندگان سهام عدالت را افزایش می‌دهد. البته ممکن است راهکار دیگری برای پرداخت سهام عدالت به گروه‌های جدید وجود داشته باشد و آن هم کاهش قیمت سبد سهام عدالت این افراد است.

پیش از این دو سبد سهام عدالت به افراد پرداخت شد. یکی با ارزش یک میلیون تومان و دیگری با ارزش ۵۳۲ هزار تومان. اما حالا رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته اگر قرار باشد سبد سهام عدالت به جاماندگان داده شود، ارزش اولیه آن مشخص نیست. اما «قاعدتا نمی‌توان با همان رقم ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان آن سال، سهام نظر گرفته شود و اگر قرار باشد به جمعیت جدید سهام عدالت تعلق بگیرد قاعدتا باید ارزش روز را در نظر بگیریم.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه