مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

تصمیم نهایی مجلس برای طرح مسکن ملی | آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن ملی

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار انجام عملیات اجرایی در زمینه مسکن ملی و ساخت خانه های پیش بینی شده در قانون جهش تولید مسکن شد.

تصمیم نهایی مجلس برای طرح مسکن ملی | آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن ملی
کدخبر : 6722
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس بیان کرد: بنده از وزیرنیرو در شرکت آب و فاضلاب تقاضا دارم تا نسبت به رفع مشکل کمبود آب شرب در برخی از مناطق حوزه انتخابیه بنده اقدام عاجل را انجام دهد. در فصل بهار به  تعدادی از روستاهای منطقه و برخی از محلات آب نرسیده و هنوز تا تابستان فرا نرسیده با قطعی ۴۸ ساعته یا ۲۴ ساعته آب مواجه هستیم باید اقدام عاجل در این زمینه صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: از وزیر راه و شهرسازی انتظار می‌رود در بحث مسکن ملی قانون جهش تولید مسکن، عملیات اجرایی را هر چه سریعتر انجام دهد و مسائل داخلی وزارت خانه را حل و فصل کند.

نهضت ملی مسکن، یکی از پروژه‌هایی است که دولت سیزدهم از همان انتخابات آن را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود می‌دانست. اما تسهیلات نهضت ملی مسکن چقدر است؟

مسکن یکی از مهم‌ترین نیازها و از اصلی‌ترین هزینه‌هایی است که خانوارها پرداخت می‌کنند؛ باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که قیمت مسکن افزایش شدیدی را تجربه کرده است، بسیاری در تامین مسکن با مشکل مواجه هستند و خرید خانه به رویایی برای تعداد زیادی از خانوارها تبدیل شده است.

از این رو، مسکن همواره یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت‌ها بوده است. یکی از طرح‌هایی که دولت سیزدهم برای مسکن اتخاذ کرده، طرح نهضت ملی مسکن است. طرحی که خود با انتقادات بسیار زیادی مواجه است و کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند سرانجام این طرح، چیزی نیست که در ذهن دولت می‌گذرد. 

با همه این اوصاف، هزینه این طرح نیز از توان بسیاری از خانوارها خارج است. بنابراین دولت برای اینکه خانواده‌ها بتوانند در این طرح نام‌نویسی کنند، تسهیلاتی را نیز برای آن در نظر گرفته است. 

مبلغ تسهیلات مسکن در طرح نهضت ملی چه قدر است؟میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن، کاملا بستگی به این دارد که شما در کجا زندگی می‌کنید؛ اگر ساکن تهران باشید، مشمول تسهیلات ۴۵۰میلیون تومانی خواهید شد. اگر در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت زندگی کنید، امکان دریافت ۴۰۰میلیون تومان تسهیلات مسکن خواهید داشت. میزان تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها، ۳۵۰میلیون تومان، در سایر شهرها ۳۰۰میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰میلیون تومان است.

نکته قابل توجهی که درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن وجود دارد، میزان اقساط آن است که ارقام متنوعی برای آن نام برده می‌شود؛ از ۱۵میلیون تومانی که معاون وزیر از آن خبر داد تا رییس کمسیون عمران که از قسط ۵میلیون تومانی گفت.

مسکن ملی

 ارسلان مالکی با یادآوری اینکه بانک زمین با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تصویب قانون جهش تولید راه‌اندازی شد و در حال تکمیل است، در خصوص ویژگی‌های آن بانک اعلام کرد: بانک زمین در یک بستر نرم‌افزاری تحت‌عنوان سامانه املاک و مستغلات بارگذاری شده است و لایه‌های مرتبط با حوزه زمین در بانک روزانه در حال تکمیل شدن است.

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از بارگذاری محدوده، حریم و کاربری اراضی ۳۶۰ شهر کشور در بانک زمین خبر داد.

 ارسلان مالکی با یادآوری اینکه بانک زمین با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تصویب قانون جهش تولید راه‌اندازی شد و در حال تکمیل است، در خصوص ویژگی‌های آن بانک اعلام کرد: بانک زمین در یک بستر نرم‌افزاری تحت‌عنوان سامانه املاک و مستغلات بارگذاری شده است و لایه‌های مرتبط با حوزه زمین در بانک روزانه در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: بانک زمین اطلاعات مختلفی از جمله اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی و تخصیص یافته به اجرای طرح‌های مختلف تولید مسکن و شهرک‌سازی را به مدیران ارایه ‌می‌دهد.

وی توضیح داد: سازمان ملی زمین و مسکن برای تکمیل و به‌روز رسانی اطلاعات در بانک زمین حدود 150 جلسه در دولت سیزدهم با مدیران کل راه و شهرسازی، معاونان مرتبط و مسئولان بانک زمین در استان‌ها تشکیل داده و اطلاعات را به روز کرده است. در طی برگزاری این جلسات، اطلاعات اراضی که باید شناسایی و در اختیار اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار بگیرند بررسی شده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بانک زمین اراضی شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز موجود است، گفت: پیش‌تر تنها اراضی تحت اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در بانکی در اختیار سازمان بود که با دستور وزیر راه و شهرسازی اراضی شرکت بازآفرینی شهری ایران و اراضی شرکت عمران شهرهای جدید در این سامانه بارگذاری و دسترسی به آن برای سازمان ملی زمین و مسکن فراهم شد.

مالکی تصریح کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسهیل‌گری در حوزه شهرسازی، لایه‌های حریم و محدوده شهرها نیز در بانک زمین بارگذاری شده است. تاکنون در بانک زمین، محدوده، حریم و کاربری‌های بیش از 360 شهر بارگذاری شده است که کار سازمان را در شناسایی اراضی و تخصیص به اجرای طرح نهضت ملی مسکن سهل‌تر کرده است.

وی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده 10 قانون جهش تولید مسکن در خصوص واگذاری و تحویل اراضی سایر دستگاه‌ها به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، با توجه به اینکه اراضی سایر دستگاه‌ها در هیچ کجا موجود و شناسایی نشده بود این شناسایی را انجام داد که هم‌اکنون این شناسایی از اراضی سایر دستگاه‌ها در بانک زمین موجود است.

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: هم اکنون در بانک زمین اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی که توسط استان‌ها ایجاد شده شناسایی شد و دسترسی به آنها امکانپذیر است. همچنین در خصوص سایر ظرفیت‌هایی که در قانون جهش تولید بوده در بانک زمین اطلاعات بارگذاری شده و اطلاعات آن در اختیار سازمان است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه