جاماندگان سهام عدالت | ثبتنام جاماندگان سهام عدالت

ثبت نام جدید برای جاماندگان سهام عدالت | اعلام زمان ثبت نام سهام عدالت جدید

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد.

ثبت نام جدید برای جاماندگان سهام عدالت | اعلام زمان ثبت نام سهام عدالت جدید
کدخبر : 6619
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 پرونده جاماندگان سهام عدالت همچنان باز است و درمورد تعیین تکلیف آن وعده های زیادی داده شده است. آمار رسمی نشان می‌دهد جاماندگان سهام عدالت ۲۱ میلیون نفر هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت  خبر داده بود .اما تاکنون هیچ خبری از ثبت نام جدید از جاماندگان سهام عدالت صورت نگرفته است.در ادامه آخرین خبر در رابطه با جاماندگان سهام عدالت را می خوانید.

جاماندگان سهام عدالت

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد، اظهار کرد: این در حالی است که این سهام باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ مجلس افزود: بر این اساس اگر قرار باشد سهام عدالت جدیدی میان مشمولان جدید توزیع شود باید این نکته مدنظر قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه اعمال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت از چه زمانی میان جاماندگان و مشمولان جدید توزیع می‌شود، افزود: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت ادامه داد: با این وجود باید به نکاتی چون تامین مالی این سهام و نیز شیوه ثبت‌نام و مواردی از این دست دقت‌نظر شود و زمانی که جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر شد، می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد و در صورت نیاز، پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ هم به نمایندگان اعلام خواهد شد.

شجاعی افزود: در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر رسیده و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح ثبت‌نام جدید از مشمولان سهام عدالت باید از جامعیت کامل برخوردار باشد، به‌ گونه‌ای که مواردی همچون منابع مالی مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام، میزان سهام اختصاصی به هر فرد، نحوه آزادسازی این سهام و ... حتماً در این طرح تدبیر شود. به همین جهت این کمیسیون آمادگی خود را برای هر گونه مشاوره در این زمینه با تکیه بر مباحث کارشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان اعلام می کند.

جاماندگان سهام عدالت

شانزده سال بعد از اعطای سهام عدالت، مشخص شده است که ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی مشمول سهام عدالت هیچ چیزی دریافت نکرده اند و حالا از آنها به عنوان جاماندگان سهام عدالت یاد می‌شود. جاماندگان سهام عدالت که این روزها صحبت از نام نویسی آنها به میان آمده است؛ چه کسانی هستند و تعدادشان چند نفر خواهد بود؟

برنامه موسوم به سهام عدالت یکی از یارانه هایی بود که پرداخت آن در زمان دولت نهم شروع شد؛ اعطای آزمایشی آن از سال ۸۵ آغاز و تا زمان آزاد سازی واگذاری مالکیت آن در سال ۹۹ به بیش از ۴۹ میلیون و ۷۴۲ هزار ایرانی تعلق گرفت.

۱۶ سال پس از این اتفاق، مشخص شده است که ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی مشمول این برنامه یارانه‌ای هیچ چیزی دریافت نکرده اند و حالا از آنها به عنوان جاماندگان سهام عدالت یاد می‌شود.

نام نویسی از جاماندگان سهام عدالت و دادن فرصتی مجدد به آنها برای دریافت این کمک دولتی موضوع جدیدی نیست اما با حرف‌های اخیر محمدرضا پورابراهیمی یکبار دیگر این احتمال قوت یافته که شاید فرصت از دست رفته یکبار دیگر در اختیار جماعت جاماندگان قرار بگیرد.

براساس اخبار تا به الآن منتشر شده، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار جامانده سهام عدالت را می توان در سه گروه اینطور دسته بندی کرد:

گروه اول، افرادی که اقدام به ثبت نام در دور اول این نام نویسی کرده اند اما به هر دلیلی مانند خرابی زیر ساخت های سیستمی موفق به انجام این کار و دریافت آن نشده‌اند.

گروه دوم، افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام سهام عدالت عضو کمیته مستضعفان و یا سایر سازمان های حمایتی گشته اند و یا قبل از این دوران عضو خانواده نبوده و بعدا وارد آن شده‌اند.

گروه سوم، افرادی که جزو ۶ دهک اول و ضعیف جامعه می باشند که دولت موظف به حمایت از آن ها می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه