حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

خبر خوش برای بازنشستگان | میزان افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟

نماینده اصفهان در نامه‌ای به وزیر کار خواستار افزایش عادلانه‌ی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان شد.

خبر خوش برای بازنشستگان | میزان افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟
کدخبر : 6362
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

 متن نامه عباس مقتدایی (نماینده اصفهان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به شرح زیر است:

«همانگونه که مستحضرید، ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی آن سازمان را مکلف نموده حداقل سالی یکبار نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران با توجه به افزایش هزینه زندگی اقدام نماید.

عدم افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری بگیران بر اساس نرخ واقعی تورم در سالهای گذشته و همچنین اعمال افزایش حقوق به روش‌های دیگر، منجر به فاصله حقوق و مزایای بازنشستگان از نرخ واقعی تورم جامعه و کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره معیشت این عزیزان شده است.

براساس اعلام مراجع رسمی، در سالهای اخیر نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بود در حالی که حقوق بازنشستگان هیچگاه با چنین رشدی مواجه نبوده و در بهترین حالت تقریباً نصف نرخ تورم اعلام شده، افزایش داشته است. اگر افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران هر ساله براساس نص صریح ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی براساس هزینه زندگی و به نسبت تورم اعلامی بانک مرکزی اعمال شود، بسیاری از دغدغه‌های خانواده بزرگ تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، مرتفع می‌شود. لذا مستدعی دستور فرمایید تدبیر و اقدام لازم در این خصوص بعمل آید.

همچنین ضرورت دارد با توجه به عدم رضایت و گلایه‌های فراوان بازنشستگان نسبت به نحوه اجرای ماده ۶۹ آئین‌نامه استخدامی کارکنان سازمان تامین اجتماعی، در راستای جلوگیری از تبعیض و حمایت بیشتر از بازنشستگان، این ماده برای بازنشستگان غیرهمکار نیز اعمال شود و به این مطالبه به حق این عزیزان رسیدگی شود.»

حقوق بازنشستگان

مصوبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از بازنشستگان را در این گزارش می‌خوانید.

رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1401 از اول اسفندماه در دستورکار وکلای‌ ملت در جلسات علنی قوه مقننه قرار داشت که نمایندگان در 13 روز و در قالب 28 جلسه‌ 2 و 3 شیفت کاری لایحه را بررسی کردند و در نهایت رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در جلسه علنی نوبت عصر روز (سه‌شنبه هفدهم اسفندماه) به پایان رسید.

لایحه بودجه روز (پنجشنبه 19 اسفند ماه) از سوی مجلس تقدیم شورای نگهبان شد که شورا (سه‌شنبه 24 اسفند) پس از انجام بررسی‌ها، ایرادات به لایحه بودجه سال آینده را جهت بررسی و رفع به مجلس بازگرداند که قوه مقننه در جلسه علنی روز چهارشنبه این اشکالات را برطرف کرد.

نهایتاً پس از رفت و برگشت لایحه بین مجلس و شورای نگهبان ، با اعلام سخنگوی شورا لایحه بودجه سال 1401 در تاریخ (یکشنبه 29 اسفند ماه) تایید شد و پس از آن در روز (دوشنبه اول فروردین ماه سال 1401) رئیس مجلس، لایحه را جهت اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

برپایه این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 1401 مصوباتی جهت حمایت از بازنشستگان داشتند که در ادامه می‌خوانید:

-تخصیص 90 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی

-تخصیص 9 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی بازنشستگان کشوری

-تخصیص 5000 میلیارد تومان بابت همسان سازی -بازنشستگان لشکری

-با تصویب مجلس حداقل حقوق بازنشستگان پنج میلیون تومان تعیین شد

-افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

حقوق بازنشستگان

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان به  گفت: با توجه به اینکه نزدیک به پانزده روز از سال جدید سپری شده و وارد نیمه دوم فروردین شده‌ایم، عدم اعلام افزایش حقوق بازنشستگان کارگری نگران‌کننده است. 

علی اکبر عیوضی گفت: امیدواریم قبل از پایان فرودین ابلاغیه افزایش مستمری بازنشستگان صادر شود؛ حداقل ۵۷.۴ درصد برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه ۱۵۵۰۰ تومان مبلغ ثابت برای سایر سطوح.

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان به  گفت: با توجه به اینکه نزدیک به پانزده روز از سال جدید سپری شده و وارد نیمه دوم فروردین شده‌ایم، عدم اعلام افزایش حقوق بازنشستگان کارگری نگران‌کننده است. تغییراتی نیز در سطح کارشناسان سازمان رخ داده است.

باید بپذیریم تامین اجتماعی یک شرکت خُرد با مخاطبان اندک نیست بلکه نهادی است که به نیمی از جمعیت کشور -۴۵ میلیون نفر- خدمات می‌دهد. این سازمان نیازمند یک مدیریت هوشمند و آگاه است. ما بازنشستگان نگران حقوق و دستمزد سال جدید هستیم و انتظار داریم افزایش حقوق بازنشستگان هرچه زودتر ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه «همه ساله در فروردین ماه، مصوبه مزدی شورایعالی کار با تصویب هیات وزیران و ابلاغ مدیرعامل سازمان به بازنشستگان کارگری تسری داده می‌شود» افزود: امسال نیز امیدواریم هرچه سریعتر همان مصوبه بدون ذره‌ای تغییر و با درنظر گرفتن افزایش تمام مولفه‌ها، به بازنشستگان تسری پیدا کند. مدیرعامل سازمان باید سریعتر احکام حقوقی بازنشستگان را صادر کند تا خیال بازنشستگان راحت شود و بدانند در سال جدید قرار است چقدر حقوق ماهانه داشته باشند.

عیوضی ادامه می‌دهد: در این شرایط اقتصادی، درست نیست کار مردم زمین بماند؛ مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده‌اند کار مردم زمین نماند و معیشت در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشد. بنابراین باید اول فررودین تشریفات اداری در هیات وزیران به انجام می‌رسید و احکام حقوقی بازنشستگان صادر می‌شد.

الان وارد نیمه دوم فروردین سال جدید شده‌ایم و بازنشستگان در مراجعات مکرر، در ارتباط با افزایش مستمری ابراز نگرانی می‌کنند. درخواست بازنشستگان این است که عین مصوبه شورایعالی کار بدون تغییر به بازنشستگان تسری یابد؛ در واقع افزایش پایه مستمری و افزایش مزایای جنبی براساس مصوبه شورایعالی کار، شامل حال بازنشستگان شود.

به گفته‌ی این فعال صنفی بازنشستگان، کنترل تورم به اندازه‌ی افزایش مزد و حقوق و حتی بیشتر، اهمیت دارد؛ اگر تورم افسارگسیخته مهار نشود، بازنشستگان با حقوق افزایش یافته، نمی توانند اجاره خانه بپردازند و زندگی کنند لذا دولت محترم و تمام مسئولان امر، باید «مهار تورم» را در اولویت برنامه‌های خود در سال جدید قرار دهند.

او اضافه می‌کند: عدم کنترل تورم، مخرب است و اساس زندگی مزدبگیران را به هم می‌زند. از دولت انتظار داریم حتما تورم را کنترل کند؛ توجه به معیشت بدون مهار تورم، ممکن نیست. مردم را بیش از این نگران و مستاصل نکنند؛ در دو سه سال اخیر تورم به گونه‌ای به پیش تاخته که دیگر هیچ دلخوشی برای افزایش دستمزد باقی نمانده. مزدبگیران کارگری می‌دانند که اثرات افزایش مزد به دلیل تورم به زودی از بین می‌رود و به همین دلیل با افزایش مستمری به معنای واقعی کلمه «امیدوار» نمی‌شوند.

عیوضی در پایان تاکید می‌کند: امیدواریم قبل از پایان فرودین ابلاغیه افزایش مستمری بازنشستگان صادر شود؛ حداقل ۵۷.۴ درصد برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه ۱۵۵۰۰ تومان مبلغ ثابت برای سایر سطوح. انتظار داریم قبل از پایان ماه، بازنشستگان را از نگرانی بیرون بیاورند. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه