ارزش سهام عدالت | سهام عدالت من

ارزش سهام عدالت در سال جدید چقدر است | افزایش ارزش سهام عدالت

ارزش واقعی سهام عدالت در سال جدید تحت تاثیر روند صعودی بازار سرمایه افزایشی بوده است.

ارزش سهام عدالت در سال جدید چقدر است | افزایش ارزش سهام عدالت
کدخبر : 6269
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ارزش سهام عدالت از زمان آزادسازی سهام عدالت، تاکنون، با نوسانات زیادی روبرو بوده است. ارزش سهام عدالت معمولا متناسب با افزاش یا کاهش بورس تغییر میکند. ارزش سهام عدالت در حال حاضر به یک چهارم قیمت واقعی خود رسیده است. به طوریکه ارزش سهام عدالت را اکنون  زیر 10 میلیون تومان معامله می کنند. در ادامه ارزش سهام عدالت را می خوانید.

 پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: چندین شرکت واریز سود سهام عدالت را انجام داده اند و ما درخواست گزارش کرده ایم. در این میان برخی از شرکت ها همانند مخابرات هستد که هنوز سودشان را پرداخت نکرده اند و گزارش های آنها وصول شده که اگر امکان پرداخت ندارند، باید راهکاری ارائه دهند. این شرکت ها نمی توانند از زیر پرداخت سود فرار کنند. زیرا که مردم مالک شرکت های سهام عدالتی هستند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بر اساس اعلام رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، شرکت مخابرات ایران در دومین سال متوالی از سودی پرداخت نکرده است، به علاوه گروه مپنا و صنایع سیمان دشتستان تا کنون سود خود را پرداخت نکرده اند. تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت مردم، با جدیت در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است.در خصوص این شرکت ها باید کار کارشناسی انجام می شود و سود ۹۶ درصد شرکت های سهام عدالت پرداخت شده است و تنها ۴ درصد باقی مانده است.

ارزش سهام عدالت

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش مواجه شده است، این سهام در نیمه اول بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در نیمه دوم بهمن ماه این روند نزولی متوقف شد. ارزش این سهام در هفته چهارم بهمن ماه برخلاف شاخص کل  بورس رشد کرد.

در هفته اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام رشد داشته است، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در هفته دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش مواجه شده است. برخی از کارشناسان علت کاهش ارزش سهام عدالت را استقبال سهامداران خرد از سهم‌های کوچک بازار می‌دانند. ارزش این سهام در هفته سوم اسفندماه با رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با رشد ارزش مواجه شد.

طی هفته سوم اسفندماه ارزش این سهام با افزایش 1.71 درصدی مواجه شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با رشد 5.2 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس با افزایش 2.55 درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اسفندماه به ترتیب با افزایش 126 هزار تومانی، 152 هزار تومانی، 165 هزار تومانی و 310 هزار تومانی نسبت به هفته دوم اسفند ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 559 هزار تومان، 9 میلیون و 93 هزار تومان، 9 میلیون و 833 هزار تومان و 18 میلیون و 483 هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته که عمدتا به خاطر ضعف مدیریت و نداشتن الگوی مدیریت مناسبی بوده، موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 51 درصدی مواجه شده است.

از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه