قیمت بنزین | افزایش قیمت بنزین

جزئیات مهم در مورد افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین در سال جدید چقدر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره میزان افزایش قیمت بنزین در سال جاری پرداخت.

جزئیات مهم در مورد افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین در سال جدید چقدر است
کدخبر : 6245
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

علی رحیمی مظفری درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفت: قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و در سال ۱۴۰۱ همین لیتری ۱۵۰۰ تومان باقی می ماند.

این نماینده مجلس اعلام کرد که ما به زور و با اجبار قیمت بنزین را در این رقم نگه داشتیم. قیمت واقعی بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است.

حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: قیمت واقعی بنزین، ۲۰ هزار تومان است.  افراد ثروتمند که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. قیمت اصلی و واقعی بنزین در اصل ۲۰ هزار تومان است، این افراد از ۱۷ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه بیشتر استفاده می‌کنند.

آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد که از ۸۵ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور، حدود ۷۰ درصد بنزین سهمیه‌بندی شده به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و بقیه بنزین سه هزار تومانی است.

آخرین بار که بنزین در ایران گران شد ۲۴ آبان ۱۳۹۸ بود. دولت قبل قیمت بنزین را از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد افزایش داد.

قیمت بنزین

طرح بنزین برای همه از او اسفند ماه در کیش اجرا شده و قرار است در صورت موفقیت، این طرح در کل کشور اجرا شود. طرحی که بر اساس آن سهمیه بنزین خودروها حذف می‌شود. اما طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین چه زمان در کل کشور اجرا می‌شود؟

قرار است طرح بازتوزیع سهمیه بنزین یا «بنزین برای همه»، بعد از اجرای موفقیت‌آمیز در کیش، به‌صورت سراسری در کل کشور اجرا شود. اما این طرح چه زمان اجرا می‌شود و سهمیه بنزین ۶۰  لیتری خودروها از چه تاریخی حذف می‌شود؟

معاون پالایشی وزیر نفت  در پاسخ به این سوال گفت: هنوز زمان دقیق تغییر سهمیه‌بندی بنزین مشخص نیست. اجرای طرح بنزین برای همه در حال بررسی است و قرار است برای اجرای سراسری آن تصمیم بگیریم.

جلیل سالاری گفت: قرار بود طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین ابتدا به صورت پایلوت در کیش اجرا شود و اگر اجرای آن موفقیت‌آمیز بود، در سراسر کشور اجرا شود.

سالاری تاکید کرد: گزارش‌هایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد اجرای پایلوت طرح بنزین برای همه، در کیش موفقیت‌آمیز بوده است. حالا اجرای سراسری طرح در حال بررسی است.

این گفته سالاری در حالی است که پیش از این گفته شده بود اگر اجرای پایلوت طرح تغییر سهمیه‌‌بندی بنزین کیش موفق بود، سه هفته بعد این طرح در قشم و پس از آن سهمیه‌بندی بنزین در کل کشور تغییر کند.

اگرچه سالاری زمان دقیق اجرای بنزین در کشور را اعلام نمی‌کند اما می‌توان انتظار داشت طرح جدید بنزین، از ابتدای فرودین ماه در قشم هم اجرا شود و ظرف دو ماه آینده در کل کشور اجرا شود.

قیمت بنزین

سهمیه‌بندی بنزین کشور تغییر می‌کند؟

طرح سهمیه جدید بنزین کیش، یک طرح آزمایشی است که معاونت اقتصادی دولت سیزدهم آن را طراحی کرد. قرار بود اگر اجرای سهمیه بنزین کیش رضایت‌بخش بود، به کل کشور تعمیم یابد. حالا معاون وزیر از اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع سهمیه بنزین اظهار رضایت می‌کند. این جوانب نشان می‌دهد احتمالا اوایل سال آینده، سهمیه‌بنزین در کشور تغییر می‌کند.

با اجرای این طرح سهمیه ۶۰ لیتری خودروها حذف می‌شود و صاحبان کارت ملی، هر یک ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای دریافت می‌کنند. بنزینی که به کارت بانکی سرپرست خانواده واریز می‌شود.

معاونت اقتصادی دولت سیزدهم، در آبان ماه امسال از این طرح رونمایی کرد. پس از آن اظهارات ضد و نقیض درباره سهمیه بنزین ادامه داشت. هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت زمان اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین را روزهای آخر دی یا اوایل بهمن اعلام کرد اما سهمیه بنزین در آن زمان تغییری نکرد. سرپرست منطقه آزاد کیش هم یک بار زمانی برای آغاز این طرح اعلام کرد که در آن زمان هم نحوه سهمه‌بندی بنزین عوض نشد.

در نهایت، سهمیه بنزین کیش به یک‌باره و همزمان با واریز سهمیه اسفند ماه خودروها عوض شد. سهمیه بنزین کیش در حالی اجرا شد که صبح همان روز، احمد مرادی، نماینده مردم قشم در مجلس به تجارت‌نیوز گفت: طرح سهمیه بنزین کیش فعلا منتفی شده است.

این‌ها تمام ناهماهنگی اعضای دولت و مجلسی‌ها نبود.سرپرست منطقه آزاد قشم اعلام کرد دولت قرار است به جای پرداخت یارانه بنزین به خودرو، به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین آزاد دهد اما وزیر نفت معتقد بود این سهمیه ۱۵ لیتر است. پس از آن، وزیر نفت، در جمع اعضای کمیسون انرژی مجلس گفت که هنوز معلوم نیست این سهمیه ۱۵ لیتر است یا ۲۰ لیتر.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه