قیمت بنزین | سهمیه بنزین

یارانه بنزین را چگونه بفروشیم؟ | قیمت بنزین آزاد چند؟

سید حمید حسینی گفت: بسته به این که بنزین را یک حق برای مردم یا یک کالای مصرفی در نظر بگیریم، نوع برخورد با آن متفاوت است. در طرح «بنزین برای همه»، بنزین را به عنوان یک حق برای مردم در نظر می‌گیریم و این قبیل طرح‌ها، عدالت محور هستند.

یارانه بنزین را چگونه بفروشیم؟ | قیمت بنزین آزاد چند؟
کدخبر : 5429
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: طرح «بنزین برای همه» عدالت محور است.

به گفته او، این طرح می‌تواند شدت مصرف انرژی را کاهش دهد یا این انگیزه را به مردم بدهد که مصرف نداشته باشند و سهمیه خود را واگذار کنند (فروش بنزین به جای مصرف)؛ همچنین باعث جلوگیری از قاچاق می‌شود.

قیمت بنزین

قوانین سهمیه‌بندی بنزین و ماجرای کارت سوخت یعنی ۶۰-۵۰ لیتر بنزین. «سهمیه کارت سوخت به زور کفاف یک هفته را می‌دهد.» سه هفته از ماه هم چشم می‌دوزد به بنزین آزاد. بنزینی که شلوغی صف و تقاضای بالای نرخش را تعیین می‌کند. سوختی که گاهی اوقات با ناز و با نرخ ۷هزار تومان سر ریز می‌شود درون باک‌های خالی از بنزین. «بنزین آزاد ۱۰ لیترش می‌شود حدود ۱۰۰هزار تومان.»

برخی از مردم کیش می‌گویند سهمیه ۲۰ لیتری بنزین به کارت ملی هوشمند آنها واریز شده و مردم باید هنگام مراجعه به پمپ بنزین، از کارت ملی برای سوخت‌گیری استفاده کنند. گفته‌ای که نشان می‌دهد در طرح بنزین برای همه، سهمیه بنزین به افراد تعلق می‌گیرد نه معادل ریالی آن.

سهمیه‌بندی جدید بنزین از اول اسفند در کیش آغاز شد و هر فرد، ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت کرده است. سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفته که این سهمیه به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شده اما آیا سهمیه بنزین کیش نقدی است؟

اما شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در توضیحات خود گفته ۶۰ لیتر از سهمیه سوخت خانوارهایی که خودرو دارند، به کارت سوخت آنها واریز شده اما بخش دیگر این سهمیه به کارت بانکی افراد واریز شده است. گفته‌ای که نشان می‌دهد دولت پول بنزین ۱۵۰۰ تومانی را برای مردم واریز کرده است.

اظهارات شمسان‌راد درباره واریز سهمیه بنزین در کارت‌های بانکی این سوال را به وجود آورده که آیا سهمیه بنزین کیش، نقدی است؟

پیش از این، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفتگوی زنده تلویزیونی گفته بود قرار است دولت ماهانه، مبلغی را به عنوان یارانه بنزین به حساب سرپرست خانوارهایی که خودرو ندارند واریز کند. به همین دلیل هم وقتی سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد سهمیه بنزین کیش به حساب بانکی واریز می‌شود، احتمال نقدی بودن سهمیه بنزین کیش را افزایش داد.

بر این اساس هر فرد ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دربافت می‌کند که در صورت نقدی بودن،‌ معادل ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی ماهانه برای هر فرد است. مبلغی که برای یک خانوار چهار نفره ۱۲۰ هزار تومان می‌شود.

اما توضیحات تکمیلی که شمسیان‌راد درباره نحوه استفاده از سهمیه بنزین جدید داده، نشان می‌دهد که در طرح بنزین برای همه، خبری از یارانه نقدی نیست. افراد یا باید از این سهمیه استفاده کنند یا آن را در سامانه اینترنتی به نام سامانه بنزین من بفروشند.

شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: قطعه‌ای به نام UPT در دستگاه‌های سوخت‌گیری جایگاه‌های منطقه آزاد کیش نصب شده است. سرپرست خانواده برای دریافت سهمیه بنزین اعضای خانواده خود باید کارت بانکی را در این دستگاه بکشد و سپس چهار رقم آخر کد ملی خود را وارد کند. اما اگر افراد تمایلی به استفاده از سهمیه بنزین خود ندارند، می‌توانند از طریق سامانه بنزین من به نشانی www.benzineman.ir سهمیه خود را بفروشند و یا آن را به کد ملی دیگری انتقال دهند.

این گفته نشان می‌دهد سهمیه بنزین غیرنقدی است و افراد خودشان باید آن را نقد کنند.

سرپرست خانوار می‌تواند از همه کارت‌های بانکی خود برای دریافت سهمیه اعضای خانواده استفاده کند. به جز این، کارت سوخت هنوز در کیش منسوخ نشده و شهروندان می‌توانند مانند قبل، از سهمیه ۶۰ لیتری خودرو هم استفاده کنند.

پیش‌تر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر قبلی ارتباط اعلام کرده بود که همه تمهیدات حذف کارت سوخت در دولت قبلی انجام شده و دولت می‌تواند سهمیه بنزین را به جای کارت سوخت در کارت‌های بانکی واریز کند.اما دولت هنوز کارت سوخت را حذف نکرده است. باید منتظر پایان اسفند ماه ماند و دید آیا دولت تصمیمی برای حذف کامل کارت سوخت و تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت دارد یا نه. قرار است آخر اسفند ماه، نتیجه اجرای آزمایشی طرح سهمیه بنزین جدید کیش به معاونت اقتصادی دولت تحویل داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه