جاماندگان سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت بخوانند | ثبت نام جدید برای سهام عدالت

نحوه واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، مشخص شد.

جاماندگان سهام عدالت بخوانند | ثبت نام جدید برای سهام عدالت
کدخبر : 6110
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 پرونده جاماندگان سهام عدالت همچنان باز است و درمورد تعیین تکلیف آن وعده های زیادی داده شده است. آمار رسمی نشان می‌دهد جاماندگان سهام عدالت ۲۱ میلیون نفر هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت  خبر داده بود .اما تاکنون هیچ خبری از ثبت نام جدید از جاماندگان سهام عدالت صورت نگرفته است.در ادامه آخرین خبر در رابطه با جاماندگان سهام عدالت را می خوانید.

جاماندگان سهام عدالت

١۴ اسفندماه سال ١۴٠٠ و در نشست علنی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ١۴٠١ کل کشور، با متن الحاقی به بند الف تبصره ٢ و همچنین بند الحاقی یک این تبصره موافقت کردند.

براساس متن الحاقی به بند الف؛ دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (١) و (٢) ماده (٢) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ٢۵ خردادماه ١٣٨٧ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، اقدام کند. 

بند الحاقی ١- دولت مکلف است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد ریال  از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و پرداخت کند.

با این وجود، یکی از اصلی‌ترین ابهامات طرح جاماندگان سهام عدالت به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز جزئیات منابع این طرح را تشریح نکرده است.

پیش از نشست علنی ١۴ اسفندماه نیز، جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، از ابهامات تامین سهام برای جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که امکان واگذاری سهم‌های بازگشتی سهام عدالت را به دلیل تعهدات جدید ندارد. این موضوع، از جمله نکاتی است که به دلیل محدودیت‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنان وضعیت مشخصی ندارد. 

لازم به ذکر است، حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد باید تعیین تکلیف شوند. همچنین افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی که فاقد سهام عدالت هستند، باید حتماً از این سهام برخوردار شوند. حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.

محمدرضا پورابراهیمی: اگر شورای نگهبان متن پیشنهادی کمیسیون اقتصادی را که در بودجه آمده تصویب کند. واگذاری سهام عدالت با الویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از امسال شروع می شود و به باقی جاماندگان به تناسب پرداخت خواهد شد.

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند. اخیرا نیز سود ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر از مشمولان سهام عدالت واریز شده است. در همین راستا گفتگویی داشتیم با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس. 

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: چندین شرکت واریز سود سهام عدالت را انجام داده اند و ما درخواست گزارش کرده ایم. در این میان برخی از شرکت ها همانند مخابرات هستد که هنوز سودشان را پرداخت نکرده اند و گزارش های آنها وصول شده که اگر امکان پرداخت ندارند، باید راهکاری ارائه دهند. این شرکت ها نمی توانند از زیر پرداخت سود فرار کنند. زیرا که مردم مالک شرکت های سهام عدالتی هستند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بر اساس اعلام رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، شرکت مخابرات ایران در دومین سال متوالی از سودی پرداخت نکرده است، به علاوه گروه مپنا و صنایع سیمان دشتستان تا کنون سود خود را پرداخت نکرده اند. تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت مردم، با جدیت در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است.در خصوص این شرکت ها باید کار کارشناسی انجام می شود و سود ۹۶ درصد شرکت های سهام عدالت پرداخت شده است و تنها ۴ درصد باقی مانده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد جاماندگان گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی در سال گذشته بیان می کند که آیا دولت توانایی اعطا و پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت را دارد یا خیر؟ در آن جلسات مدام بر سر این موضوع صحبت های داشته ایم که چند درصد دریافت کرده اند و چند درصد باقی مانده اند. در جلسه مربوط به جاماندگان سهام عدالت در بحث کارشناسی دولت متقاعد شد اما در بحث مدیریت خیر. اگر شورای نگهبان متن پیشنهادی کمیسیون اقتصادی را که در بودجه آمده تصویب کند. واگذاری سهام عدالت با الویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از سال ۱۴۰۱ شروع می شود و به باقی جاماندگان به تناسب پرداخت خواهد شد. اکنون دو گروه تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در حدود ۴ میلیون نفر هستند.

وی در مورد اصلاح نظام بانکی اظهار کرد: در لایحه‌ بودجه، در بحث تسهیلات در حوزه‌ نظام بانکی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این عدد در گزارش کمیسیون تلفیق به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود که نگرانی جدی برای وضعیت ناترازی نظام بانکی ایجاد می‌کرد. در صحن علنی یک بخش‌هایی از مصوبه‌ کمیسیون تلفیق اصلاح شد اما همه‌ی اعداد و رقم‌ها اصلاح نشد. اما یک اتفاق را ما در صحن پیگیری کردیم. پیشنهاد کمیسیون اقتصادی به همراه پیشنهادی که کمیسیون حمایت از تولید داشتند و آن پیشنهاد این بود که آنچه را که به عنوان تصمیمات در بحث تسهیلات بانکی قرار است در سال ۱۴۰۱ انجام بشود باید بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار باشد.

این مصوبه می تواند بر فرآیند مدیریت منابع و مصارف را تقویت می‌کند. این پیشنهاد در صحن مطرح شد و رای آورد. به نظر می‌رسد با این مصوبه دغدغه‌ رئیس بانک مرکزی، به جهتی که بتواند با تایید شورای پول و اعتبار مسیر حرکت مصارف در سال ۱۴۰۱ عملیاتی بشود، برطرف می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه