میانگین سن بازنشستگی مشخص شد | شرایط جدید بازنشستگی چیست؟

بر اساس اطلاعات مندرج در نشریه آماری صندوق بازنشستگی کشوری، در حال حاضر مجموع آمار حقوق بگیران این صندوق یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۵۰۳ نفر و میانگین سن بازنشستگی ۵۱٫۸۰ سال است.

میانگین سن بازنشستگی مشخص شد | شرایط جدید بازنشستگی چیست؟
کدخبر : 6011
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، 55 سال و برای مردان، 60 سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، می تواند در شرایط خاصی تغییر کند.به طور کلی، سن بازنشستگی ، می تواند با توجه به شرایط شغلی فرد متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، به آخرین اخبار از سن بازنشستگی می پردازیم.

سن بازنشستگی

صندوق بازنشستگی کشوری در نشریه آماری این صندوق که اطلاعات آن دی ماه ۱۴۰۰ جمع آوری شده و خلاصه اطلاعات تا پایان پاییز ۱۴۰۰ در آن درج شده؛ به مواردی چون آمار حقوق بگیران این صندوق به تفکیک استان، بازه زمانی، جنسیت، مدرک تحصیلی، گروه سنی، سنوات خدمت و توزیع دستگاهی اشاره کرده است.

سپس آخرین آمار پوشش حمایتی، نرخ نفوذ خدمات، انتقال و استرداد کسور بازنشستگی، وراث وظیفه بگیر و ... منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی ۵۱٫۸۰ سال است. (منظور از میانگین سن بازنشستگی، میانگین سن بازنشستگان در تاریخ برقراری حقوق بازنشستگی است. حدنصاب سن بازنشستگی را قانون تعیین می‌کند.)

همچنین میانگین سن فعلی ۶۴ سال است. (میانگین سن فعلی، میانگین سن بازنشستگان را در تاریخ تهیه گزارش پایان آذرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.)

میانگین مدت پرداخت حقوق به بازنشستگان نیز ۲۸ سال اعلام شده است. (منظور از میانگین مدت پرداخت حقوق، میانگین مدت‌زمانی است که از تاریخ بازنشستگی تا زمان قطع رابطه مالی با صندوق به طول می‌انجامد.)

میانگین مدت خدمت نیز ۲۸ سال ذکر شده است. (منظور از میانگین مدت خدمت، میانگین مدت‌زمان پرداخت کسور در زمان اشتغال با انواع خدمت اعم از رسمی، غیررسمی، ارفاقی و... است.)

همچنین پوشش حمایتی (نسبت پشتیبانی) طبق تعریف نسبت شاغلین (کسور پرداز) به تعداد حقوق‌بگیران که در صندوق بازنشستگی است که این نسبت در صندوق بازنشستگی کشوری ۰.۶ است.

یکی از چالش‌های اصلی صندوق، کاهش پوشش حمایتی است. این در حالی است که بر اساس تجربیات بین‌المللی یک صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب ۶ تا ۷ است.

شرایط بازنشستگی

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی برای اینکه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

داشتن شرط سنی: یعنی اینکه به سنی که در قانون تعیین شده برسند.

سن بازنشستگی

پرداخت حق بیمه به مدت قانونی

وجود هر دو شرط یا حتی یکی از آن‌ها برای بازنشسته شدن فرد کافی است. یعنی اینکه یا به سنی برسد که در قانون گفته شده یا اینکه سال‌هایی که در قانون مشخص شده حق بیمه پرداخت کرده باشد.

شرط سنی برای بازنشستگی

در ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخص شده است. بر این اساس آقایان با رسیدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسیدن به سن 55 سال بازنشسته می‌شوند. البته افراد باید حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند تا بتوانند در این سن بازنشسته شود. این شرط سنی با توجه به نوع شغل فرد و وضعیت جسمانی او می‌تواند تغییر کند.

در قانون تامین اجتماعی 10 سال حداقل و 35 سال حداکثر مدت زمان پرداخت بیمه است. آقایان با رسیدن به سن 50 سال و زنان با رسیدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سی سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگی

هرگاه که فرد شرایط لازم برای بازنشستگی را دارا باشد براساس سال‌های پرداخت حق بیمه به او حقوق می‌دهند. در صورتی که افراد سی سال حق بیمه داشته باشند بازنشستگی کامل را دریافت می‌کند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری برابر است با یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه