حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

خبر خوش برای بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان آغاز شد

صندوق بازنشستگی اعلام کرد: بازنشستگانی که حقوق آن‌ها تا ۵٫۳۵۰٫۰۰۰ تومان است، عصر امروز حقوق خود را دریافت کردند.

خبر خوش برای بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان آغاز شد
کدخبر : 6007
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان رامیخوانید.

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: با توجه به لزوم تسریع در پرداخت حقوق اسفند بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان، به صورت مرحله‌ای پرداخت می شود.

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: با تخصیص بخش هایی از اعتبارات مربوط به کسورات حق بیمه شاغلان از سوی سازمان برنامه و بودجه و منابع داخلی تامین شده از بخش اقتصادی و شرکت‌های تابعه صندوق، پرداخت حقوق مرحله نخست، برای بازنشستگانی که حقوق آن‌ها تا مبلغ ۵٫۳۵۰٫۰۰۰ تومان (پنج میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان) بوده است، تا ساعت ۱۷ عصر امروز (پنجشنبه ۲۶ اسفندماه) انجام شد.

حقوق سایر بازنشستگان کشوری نیز به محض تخصیص اعتبار لازم، در مراحل بعدی پرداخت خواهد شد.

امید است با توجه به تلاش و همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه، مرحله های بعدی پرداخت نیز در اسرع وقت انجام شود.

حقوق بازنشستگان

یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد بهبود معیشت بازنشستگان کارگری و اجرای کامل متناسب‌سازی به همراه افزایش عادلانه و قانونی مستمری‌ها باشیم.

 نوزدهم اسفندماه، شورایعالی کار با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد کارگران شاغل موافقت کرد؛ با احتساب افزایش مزایای مزدی از جمله سنوات، بن خواربار و حق مسکن، افزایش مجموعِ دریافتیِ کارگران به بیش از ۵۳ درصد رسید. در این شرایط، بازنشستگان کارگری انتظار دارند افزایش حداقل مستمری آن‌ها نیز به زودی مصوب شود تا از نگرانی و سردرگمی نجات یابند.

سیداحمد حسینی (فعال صنفی بازنشستگان کارگری) در این رابطه می‌گوید: انتظار داریم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هرچه سریع‌تر افزایش مستمری ۱۴۰۱ را ابلاغ کند و احکام حقوقی جدید صادر شود؛ بیش از ۳.۵ میلیون بازنشسته‌ی کارگری در سراسر کشور، در انتظار روشن شدن تکلیف خود هستند؛ در شرایطی که بخشنامه‌ی مزد ۱۴۰۱ به طور رسمی ابلاغ شده، توقع داریم افزایش مستمری بازنشستگان کارگری نیز به سرعت ابلاغ شود.

وی ادامه داد: خواسته‌ی جدی ما افزایش حداقل مستمری بازنشستگان بیشتر از افزایش حداقل مزد کارگران شاغل است؛ انتظار داریم مزایای جانبی مستمری مانند مسکن و بن به اندازه‌ی کافی افزایش یابد تا دریافتی بازنشستگان بیش از ۵۰ درصد زیاد شود.

به گفته حسینی، بازنشستگان کارگری مدتهاست که در انتظار برآورده شدن مطالبات و بهبود معیشت خود هستند اما هنوز ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۹۹ که وعده داده بودند، اجرایی نشده است.

او تاکید می‌کند: علاوه بر افزایش مستمری، بازنشستگان کارگری ۲۵ درصد متناسب‌سازی را از سازمان تامین اجتماعی طلبکارند اما سازمان تا امروز به بهانه‌ی کمبود بودجه و اعتبار این مهم را اجرایی نکرده است.

حسینی در پایان می‌گوید: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد بهبود معیشت بازنشستگان کارگری و اجرای کامل متناسب‌سازی به همراه افزایش عادلانه و قانونی مستمری‌ها باشیم؛ ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید بدون کم و کاست اجرایی شود؛ هیچ راه دیگری برای بهبود معیشت بازنشستگان نیست و تنها اجرای بدون تنازل قانون جواب می‌دهد. 

حقوق بازنشستگان

شورای نگهبان به ادغام صندوق بازنشستگی هما در صندوق بازنشستگی کشوری ایراد گرفت.

هادی طحان نظیف (سخنگوی شورای نگهبان) اعلام کرد از ایراد اعضای این نهاد در مورد ادغام صندوق بازنشستگی هما در صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد. 

به گفته طحان نظیف، در تبصره ۱۷ بند (ز) لایحه بودجه ۱۴۰۱، که به تشریح این بند می‌پردازد، شورای نگهبان این ایراد را مطرح کرد که آیا در ادغام حقوق شرعی و قانونی افراد رعایت می‌شود. 

رعایت حقوق شرعی و قانونی در ادغام این صندوق موضوع فتاوی تعدادی از فق‌ها از جمله امام خمینی (ره) است. 

به همین دلیل شورای نگهبان بر روی این مصوبه لایحه بودجه ایراد گرفته است. 

بازنشستگان، ایثارگران و… عضو صندوق هما، مخالفان واگذاری این صندوق هستند و آن را به زیان خود می‌دانند.

با عدم تایید این مصوبه، مجلس باید بررسی مجدد آن را انجام دهد و آن را به شورای نگهبان ارجاع دهد.  

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران)  با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل اتصال مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به ماده ۴۱ قانون کار و بخشنامه مزد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: «بر این اساس، افزایش حداقلَی‌ها ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار و ۱۶۷ تومان است.» 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل ارجاع مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به بخشنامه دستمزد ۱۴۰۱، گفت: «مستمری حداقل‌بگیران تامین اجتماعی ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار و ۱۶۷ تومان اضافه می‌شود.»

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران)  با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل اتصال مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به ماده ۴۱ قانون کار و بخشنامه مزد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: «بر این اساس، افزایش حداقلَی‌ها ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار و ۱۶۷ تومان است.» 

وی با بیان اینکه با این حال چون مزایای جانبی بازنشستگان از شاغلان جداست، مزایای شاغلان کارگری مشمول قانون کار به کارگران بازنشسته تسری نمی‌یابد، گفت: «بازنشستگان تامین اجتماعی، بر اساس قوانین این سازمان، مزایای جانبی خود را دریافت می‌کنند. از این جهت از سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که مزایای جانبی بازنشستگان خود را به گونه‌ی مناسبی افزایش دهد تا شاهد عقب‌ماندگی در این بخش نباشیم.»

این عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با بیان اینکه نگران رخ دادن تورم‌های بالاتر از میزان کنونی در اقتصاد ایران هستیم، گفت: «چنانچه منابع ارز ۴۲۰۰ تومان آزاد شود و به مصرف کسری بودجه برسد، تورم بیشتری را شاهد خواهیم بود که در نتیجه قدرت خرید ایجاد شده از محل افزایش ۵۷ درصدی دستمزد از بین می‌رود و بازنشستگان هم از آن متضرر می‌شوند.» 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه