رتبه بندی معلمان | افزایش حقوق معلمان

اقدام مهم مجلس برای رتبه بندی معلمان | خبر خوش قالیباف برای معلمان

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی های جزئیات بودجه ۱۴۰۱، به منظور تامین نظر شورای نگهبان، ایرادات این شورا به لایحه رتبه بندی معلمان را اصلاح کردند.

اقدام مهم مجلس برای رتبه بندی معلمان | خبر خوش قالیباف برای معلمان
کدخبر : 5692
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در میان بررسی ها و مذاکرات بودجه ای نمایندگان مجلس گفت: شورای نگهبان ایراداتی را نسبت به لایحه رتبه بندی معلمان مطرح کرده است، ما نیز لایحه را به کمیسیون آموزش ارجاع داده و کمیسیون نیز پس از بررسی های لازم، اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را انجام داده است.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس، در دستور بررسی بودجه باید بلا انقطاع در کل ایام هفته جلسات بررسی بودجه را ادمه دهیم و موضوع دیگری را دستور جلسه قرار ندهیم، ولی این ماده تبصره ای نیز  دارد که می گوید اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح ها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان شود باید درباره آن تصمیم گیری شود، پس اکنون در جلسه رای گیری خواهیم داشت تا پیشنهاد کمیسیون آموزش برای اصلاحات این لایحه مورد بررسی و رای گیری قرار گیرد.

پس از اظهارات رییس مجلس نیز بررسی یا عدم بررسی اصلاحات کمیسیون آموزش نسبت به ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان به رای گیری گذاشته شد، پس از موافقت این موضوع از سوی نمایندگان نیز اصل اصلاحات کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی نیز به تصویب نمایندگان مجلس رسید و بدین شکل اصلاحات شورای نگهبان به این لایحه در جلسه علنی امروز مجلس رفع شد.

رتبه بندی معلمان

رتبه‌بندی از تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند.

۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، فوق‌العاده رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعتبار اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد.

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان؛ معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(۵۵%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد(۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.

احمدی عملیاتی شدن سند تحول بنیادین را نیازمند در اولویت قرار دادن آموزش و کشور خواند و با بیان اینکه مهم‌ترین رکن آموزش معلم است افزود: اگر به انتظارات به حق معلمان اعم از اجرای طرح رتبه‌بندی پاسخ خوبی ندهیم به اهداف آموزشی نمی‌رسیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: اعتبارات طرح رتبه‌بندی فرهنگیان ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر به آن افزوده شد.

 قاسم احمدی لاشکی در مراسم معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان گیلان اظهار داشت: اثر اشتباهات افراد در آموزش و پرورش به گونه‌ای است که بر کل جامعه اثر می‌گذارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز تحول در نیروی انسانی انجام نگرفته و تمام توانمان را برای معلم نگذاشتیم گفت: از ابلاغ سند تحول بنیادین یک دهه گذشت اما تنها شاید سخنرانی‌ها بوده و نیروی انسانی تربیت نکردیم.

احمدی عملیاتی شدن سند تحول بنیادین را نیازمند در اولویت قرار دادن آموزش و کشور خواند و با بیان اینکه مهم‌ترین رکن آموزش معلم است افزود: اگر به انتظارات به حق معلمان اعم از اجرای طرح رتبه‌بندی پاسخ خوبی ندهیم به اهداف آموزشی نمی‌رسیم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به موفقیت در حوزه توسعه منابع انسانی باید معلم درست، متخصص و کاردان تربیت کرده و دانشگاه فرهنگیان را در اولویت قرار دهیم؛ ایجاد تحول در برنامه‌های درسی یکی دیگر از ضروریات حوزه آموزش است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه محتوای کتب باید مطابق با نیاز جامعه بوده و متناسب با آن تغییر کند ابراز داشت: برای ماندگار شدن مباحث درسی، تدوین محتوای کتب درسی بر اساس معیارهای شهید سردار سلیمانی مهم است.

احمدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از حوزه‌هایی که مورد غفلت واقع شده سنجش است که در دوران کرونا نیز وضع آن بدتر شد خاطرنشان کرد: برای طرح رتبه‌بندی معلمان دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان  اختصاص داد.

وی با بیان اینکه مجلس نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان به این عدد افزود و اعتبارات رتبه‌بندی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید افزود: ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر به این طرح افزوده شد؛ داشتن پیوست آموزشی برای همه کارهای الزامی است و تحقق این امر را از همه مدیران عالی رتبه گیلان انتظار داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه