مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

متنقاضیان مسکن ملی بخوانند | قیمت مسکن ملی چالش جدید دولت

پروژه نهضت ملی مسکن طرحی است که دولت سیزدهم تاکید زیادی بر اجرای آن داشته است اما برخی عوامل بنا به شرایط مختلف سرعت این طرح را کاهش می دهد.

متنقاضیان مسکن ملی بخوانند | قیمت مسکن ملی چالش جدید دولت
کدخبر : 5608
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

در حالیکه ماه هاست دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت نهضت ملی مسکن چانه زنی می کنند استارت ضعیف و کُند این طرح فقط به ضرر متقاضیان و مردم است.

آنطور که گزارش های دولتی نشان می دهد تاکنون ۲۱۰ هزار واحد مسکونی از این طرح به مرحله کلنگ‌زنی رسیده و بنا به گفته سازندگان و نمایندگان مجلس از برنامه زمان‌بندی عقب مانده و با وجود واریز آورده مبالغی تا ۱۶۰ میلیون تومان توسط برخی از متقاضیان هنوز سرعت اجرای کار پایین است.

شاید یکی از دلایل این سرعت پایین را بتوان به بی رغبتی سازندگان از بابت قیمت ساخت این پروژه که قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث کند دانست.

رشد قیمت نهاده های تولید نه تنها کفاف تولید مسکن در شهرها بلکه در ساخت مسکن روستاها نیز تاثیری نخواهد داشت و قیمت ۴.۵ میلیون تومانی که دولتی ها و وزارت راه و شهرسازی برای طرح جهش تولید مسکن ارائه می کنند شاید برای ساخت مسکن در روستاها هم کفاف ندهد.

به طوریکه مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور  متوسط قیمت ساخت در روستاهها را متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت را متری ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان اعلام می کند.

او معتقد است که برای ساخت یک واحد مسکونی روستایی باید هر متر مربع ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان هزینه کرد. حال سوال انبوه سازان این است که چگونه است که وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن نهضت ملی مسکن مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را اعلام می کند. آیا با این مبالغ انبوه سازی حاضر خواهد بود که با این قیمت ها به ساخت مسکن ترغیب شوند؟

هر چند  محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از موضع خود کوتاه آماده و اعلام کرده است که این مبلغ فعلا در این حد است.

مسکن ملی

بر اساس آخرین فهرست بها از سوی وزارت راه و شهرسازی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است که شاید در آینده تغییر کند. و قیمتی که در حال حاضر با سازنده های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می شود، صرفا مربوطه به هزینه ساخت است و نهایی نیست

وی می افزاید: هم اکنون بر اساس آخرین فهرست بها از سوی وزارت راه و شهرسازی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است که شاید در آینده تغییر کند. و قیمتی که در حال حاضر با سازنده های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می شود، صرفا مربوطه به هزینه ساخت است و نهایی نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه می دهد که قیمت تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می رسد با لحاظ سایر هزینه ها مثل نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر موارد اعلام خواهد شد.

این اظهارات به نظر می رسد که دولتی ها و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در مقابل استدلال های ارائه شده از سوی کارشناسان و انبوه سازان کوتاه آمده و عنوان کرده اند که هزینه های ساخت نهایی نیست.

وزارت راه و شهرسازی چندی پیش مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را با یک تلورانس ۵ درصد به استان ها بخشنامه کرده است که مبنای آن شاخص سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ بوده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان  با بیان اینکه قرار بود انبوه سازان رقم پیشنهادی خود را برای ساخت نهضت ملی مسکن ارائه کنند. آیا به رقم نهایی رسیده اید؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی چندی پیش مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را با یک تلورانس ۵ درصد به استان ها بخشنامه کرده است که مبنای آن شاخص سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ بوده است.

رقم ۵.۳ میلیون تومان پیشنهادی کتبی از سوی انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است و ما منتظر هستیم تا جلسه ای برگزار شود تا به صورت کارشناسی به یک تفاهم نهایی و اقناع برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا انبوه سازان رقم ۵.۳ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند و وزارت راه و شهرسازی هم ۴.۵ میلیون تومان را مد نظر خود قرار داده است؟ افزود: در خصوص رقم ۵.۳ میلیون تومان پیشنهادی کتبی از سوی انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است و ما منتظر هستیم تا جلسه ای برگزار شود تا به صورت کارشناسی به یک تفاهم نهایی و اقناع برسیم.

پورحاجت ادامه داد: یک مقدار باید از ۵.۳ میلیون تومان رقم نهایی ساخت نهضت ملی مسکن بیشتر باشد اما در جلسه ای که برگزار شود می توانیم به یک تفاهم نهایی و اقناع نهایی برسیم. به هر حال ما نمی دانیم وزارت راه و شهرسازی این رقم ۴.۵ میلیون تومانی که به استان ها بخشنامه کرده است را از کجا به دست آورده است.

 به هر سوی به نظر می رسد طولانی شدن عدم توافق تنها به ضرر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن خواهد شد. شاید اگر این قیمت ها نهایی نشود در آینده نزدیک آورده متقاضیان نیز افزایش یابد و همین موضوع موجب نارضایتی متقاضیان شود.

بازار

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه