یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

زمان واریز یارانه جدید 30 هزار تومانی | چه کسانی یارانه جدید را می گیرند؟

علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اجرای آزمایشی تغییر نحوه سهمیه‌بندی بنزین در کیش و قشم، اظهار داشت: با توجه به اینکه سهمیه اختصاص داده شده به هر فرد ۲۰ لیتر است که این موضوع نمی‌تواند از لحاظ معیشتی برای مردم قابل توجه باشد، زیرا یارانه ۳۰ هزار تومانی دردی را از مردم دوا نمی‌کند با توجه به افزایش قیمت‌هایی که طی چند ساله اخیر در بازار‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم.

زمان واریز یارانه جدید 30 هزار تومانی | چه کسانی یارانه جدید را می گیرند؟
کدخبر : 5572
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین تاکنون عملی نشده است. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است. حال زمان واریز یارانه نقدی است  و از یارانه جدید خبری نیست و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: دولت اگر قصد دارد در نظام توزیع یارانه تحول ایجاد کند، باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم، تورم را کنترل کند و منابع حاصل از صرفه‌جویی در دادن یارانه را صرف ایجاد شغل برای همگان به صورت مساوی کند، زیرا اگر شما یک نظرسنجی بگذارید که مردم میان دریافت یارانه نقدی در مقابل ایجاد شغل یکی را انتخاب کنند، قدر مسلم اکثریت افراد به ایجاد شغل رای خواهند داد.

 «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» از روز اول اسفندماه در جزیره کیش آغاز شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری شدند. در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳ هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه‌ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برنامه دولت برای تغییر نحوه توزیع یارانه بنزین مدتهاست که بر روی آن مطالعه شده است،  گفت: مطالعات کارشناسی در فاز اول در این زمینه در سال ۸۷ آغاز شد، از سویی اتاق بازرگانی نیز چنین طرحی را به دولت حسن روحانی ارائه داد، اما این پیشنهاد مورد توجه آن‌ها قرار نگرفت، بنابراین این طرحی که اجرا شده، مسئله جدیدی نیست که مطرح شده، از سویی دولت به دنبال این است که یارانه پنهان را در بخش انرژی به یارانه آشکار تبدیل کند.

وی افزود: بر اساس این طرح قرار است یارانه پرداختی به حامل‌های انرژی که تا به امروز به پلاک خودرو‌ها اختصاص می‌یافت، از این به بعد به تمامی آحاد جامعه و بر اساس کارت ملی تعلق گیرد، این طرح به صورت پایلوت در کیش و قشم آغاز شده است.

یارانه جدید

علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به اجرای آزمایشی تغییر نحوه سهمیه‌بندی بنزین در کیش و قشم، اظهار داشت: با توجه به اینکه سهمیه اختصاص داده شده به هر فرد ۲۰ لیتر است که این موضوع نمی‌تواند از لحاظ معیشتی برای مردم قابل توجه باشد، زیرا یارانه ۳۰ هزار تومانی دردی را از مردم دوا نمی‌کند با توجه به افزایش قیمت‌هایی که طی چند ساله اخیر در بازار‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم.

وی افزود: به بیان دیگر اگر دولت قصد دارد این طرح را با هدف اجرای عدالت یارانه‌ای عملیاتی کند و به نوعی یارانه‌های پنهان را در حوزه انرژی هدفمند سازد، به نظر نمی‌رسد که بتواند به چنین هدفی دست پیدا کند، زیرا اقشار ضعیف جامعه این روز‌ها با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یارانه بنزینی بسیار کم و بی ارزش است که به هیچ عنوان نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز کند.

قنبری با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در نحوه توزیع یارانه باید در قالب یک بسته جامعه و کامل اجرایی شود، گفت: تغییرات اینچنینی به هیچ عنوان نمی‌تواند از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد را کاهش دهد، این درحالیست که نظام توزیع یارانه در ایران با مشکلات بسیار اساسی روبرو است و هرگونه تغییر در نحوه آن باید بسیار حساب شده و با نقشه و طرح قبلی باشد، در غیر این صورت مشکلات قبلی کماکان پابرجا خواهد بود.

یارانه جدید

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه‌کرد: دولت اگر قصد دارد در نظام توزیع یارانه تحول ایجاد کند، باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم، تورم را کنترل کند و منابع حاصل از صرفه‌جویی در دادن یارانه را صرف ایجاد شغل برای همگان به صورت مساوی کند، زیرا اگر شما یک نظرسنجی بگذارید که مردم میان دریافت یارانه نقدی در مقابل ایجاد شغل یکی را انتخاب کنند، قدر مسلم اکثریت افراد به ایجاد شغل رای خواهند داد.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت باید به جای اینکه مبلغ یارانه‌های نقدی را اضافه کند، می‌بایست سطح درآمدی مردم را افزایش دهد و از آن طریق مردم هم سطح رفاه مردم بالاتر می‌رود و هم میزان درآمد افراد افزایش می‌یابد، در چنین صورتی است که قدرت خرید آن‌ها نیز افزایش یافته و چرخه تولید کشور نیز به حرکت در می‌آید که نتیجه آن نیز رشد اقتصادی مستمر و پایدار است.

قنبری خاطرنشان کرد:، اما اگر دولت تنها به دنبال افزایش یارانه نقدی و یا حرکات پوپولیستی اینچنین باشد، در طول زمان نه تنها قدرت خرید مردم بیشتر نخواهد بود بلکه به مانند اتفاقی که در این ۱۲سال اخیر بر سر یارانه ۴۵ هزار تومانی افتاده، باز هم تکرار خواهد شد، یعنی مبلغ یارانه ثابت خواهد، ماند، اما هر ساله با تورم بیش از ۴۰ درصدی سفره مردم کوچکتر شده و مشکلات معیشتی آن‌ها هر روز بیشتر از گذشته خواهد شد، بنابراین دولت نباید به خاطر این یارانه ناچیز منابع کشور را تلف کرده، بدون اینکه گره‌ای از مشکلات مردم باز کند.

این اقتصاددان بیان کرد: در مقابل اگر این منابع صرف اشتغالزایی شود، هم مردم توانمند خواهند شد و دیگر به یارانه نیاز نخواهند داشت و همین این موضوع باعث کاهش فقر و بیکاری در جامعه خواهد شد، این در حالیست که این دو موضوع، امروز گریبان اقتصاد و جامعه ایران را گرفته، بنابراین دولت در این زمینه باید راه درست را برگزیند و از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزد.

فرارو

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه