مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

فاز جدید مسکن ملی کلید خورد | سرمایه گذاران کی مسکن ملی را تحویل متقاضیان می دهند؟

تمامی پروژه‌های مسکن حمایتی توسط بخش خصوصی احداث می‌شود.

فاز جدید مسکن ملی کلید خورد | سرمایه گذاران کی مسکن ملی را تحویل متقاضیان می دهند؟
کدخبر : 5526
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، دولت مجری نیست و تمامی واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود از اجرای حدود ۷۰ هزار پروژه مشارکت در سرمایه‌گذاری در سراسر کشور خبر داد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان  در خصوص مشارکت شرکت‌های داخلی و همچنین بین‌المللی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نکاتی را ارائه کرد.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش سرمایه‌گذاری و ساخت خواهد بود گفت: در بخش مشارکت در سرمایه‌گذاری، برخی از اراضی دولت که قیمت بالاتری دارند و نمی‌شود در طرح‌های حمایتی مورد استفاده قرار بگیرد، روی آن زمین‌ها، ارزش افزوده ایجاد خواهد شد و منابع حاصل از آن به صندوق ملی مسکن می‌آید تا به مسکن حمایتی کمک شود. حدود ۷۰ هزار واحد پروژه‌های مشارکتی در سراسر کشور با کارفرمایی شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران، مراحل آن در حال انجام است.

محمودزاده با تاکید بر اینکه دولت خودش هیچ واحد مسکونی را نمی‌سازد بلکه تمامی پروژه‌های مسکن حمایتی توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و دولت مجری نیست، توضیح داد: در بخش مشارکت در ساخت که تمامی واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود نیز در یک بخش واحدهایی هستند که مردم برای خود اقدام به ساخت می‌کنند که عموما شامل پروژه‌های کوچک و در شهرهای کوچک است و در صورت نیاز پلاک به مردم واگذار می‌شود و مردم برای خود اقدام به ساخت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای بالاتر از ۵ واحد نیز عموما احداث واحدها به سازندگان حرفه‌ای و ذیصلاح واگذار می‌شود و سازندگان برای گروه‌های ساخت و کسانی که به آنها زمین واگذار شده اقدام به ساخت و ساز می‌کنند. مشارکت سازندگان حرفه‌ای برای پروژه‌های بالاتر از ۵ واحد است که به شکل انبوه‌ساز، پیمانکار و یا تعاونی‌های واجدشرایط وارد می‌شوند و در ساخت و ساز مشارکت و اقدام به اجرا می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که با بخش خصوصی بین‌المللی انجام شده صرفا برای انتقال تکنولوژی است، اعلام کرد: قرار نیست هیچ پروژه‌ای در کشور توسط هیچ شرکت خارجی به مفهوم آنکه استفاده از نیروی کار خارجی باشد، انجام بشود. زیرا هم‌اکنون نیروهای کار کافی، امکان اجرا و امکان مدیریت همه در کشور وجود دارد. صرفا بحثی که مطرح است در راستای بهره‌مندی از توان تکنولوژیک است تا بدین نحو صنعت ساختمان کشور را ارتقا بدهیم.

مسکن ملی

 دولت سیزدهم با هدف کاهش شکاف بین قیمت موجود مسکن و توان خانوار در نظر دارد بخشی از هزینه ساخت خانه‌های نهضت ملی مسکن را برای دهک‌های اول تا پنجم تقبل کند اما این سوال پیش می‌آید که خانه‌های ساخته شده در طرح نهضت ملی مسکن چگونه ارزان تر به دست دهک‌های پایین می‌رسد و دولت چگونه قیمت مسکن را برای دهک‌های یک تا پنجم کاهش داد؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژی دولت در نهضت ملی مسکن، حمایت از کم درآمدها و کاهش قیمت مسکن برای سه دهک اول برای خانه‌دار شدن است، گفت: بیشترین حمایت‌ها برای دهک‌های نخست تا سوم است که به تایید شورای عالی مسکن رسیده است.

 دولت سیزدهم با هدف کاهش شکاف بین قیمت موجود مسکن و توان خانوار در نظر دارد بخشی از هزینه ساخت خانه‌های نهضت ملی مسکن را برای دهک‌های اول تا پنجم تقبل کند اما این سوال پیش می‌آید که خانه‌های ساخته شده در طرح نهضت ملی مسکن چگونه ارزان تر به دست دهک‌های پایین می‌رسد و دولت چگونه قیمت مسکن را برای دهک‌های یک تا پنجم کاهش داد؟

«محمود محمودزاده» درباره جزییات برنامه دولت برای کاهش قیمت نهضت ملی مسکن برای دهک‌های پایین افزود: با توجه به فاصله قابل ملاحظه قیمت تمام شده مسکن در بازار با توان خانوار سیاست اصلی در تدوین برنامه اجرایی نهضت ملی مسکن، کمک به خانه‌دار شدن کم درآمدها قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: نزدیک کردن توان خانوار به قیمت مسکن در بازار، به عنوان راهبرد مورد نظر دولت است، به همین دلیل برای نخستین بار در طرح‌های حمایتی کشور میزان تسهیلات و کارمزد تسهیلات متفاوت و بر اساس دهک‌های درآمدی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در همه طرح‌های حمایتی گذشته یک سقف تسهیلات داشتیم با یک سود بانکی مشخص، در طرح نهضت ملی مسکن تنوعی در سود تسهیلات و مبلغ تسهیلات وجود دارد که ناشی از تصمیم دولت برای کمکی است که خانوار به‌منظور دسترسی به مسکن نیاز دارد. 

وی افزود: بر این اساس هر چقدر دهک درآمدی پایین‌تری باشد حمایت‌های دولت بیشتر است و بیشترین حمایت‌ها برای دهک‌های اول تا سوم است که در طرح اجرایی تدوین شده و به تایید شورای عالی مسکن رسیده است.

در مدت کمتر از پنج ماهی که قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه ابلاغ شده است، ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی برای طرح تامین شده که کلنگ زنی ۳۲۰ هزار واحد آن انجام شده و حدود ۱.۴ میلیون واحد زمین نیز برای ورود به چرخه ساخت در مراحل نهایی تایید قرار دارد. بر این اساس در کمتر از پنج ماه نزدیک به یک میلیون واحد زمین تامین شده است

تاکنون بیش از سه میلیون و ۳۵۰ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. در همه شهرها ثبت نام در حال انجام است، همچنین ۴۰۰ هزار متقاضی مجرد در این طرح ثبت نام کردند.

اکنون بیش از ۹۰ درصد پالایش‌ها انجام شده و به استان‌ها ارسال شده است تا شرط سکونت توسط اداره‌های راه وشهرسازی استان‌ها بررسی شود. این مهم در  زمان کوتاهی انجام خواهد شد و در ابتدای سال آینده نهضت بزرگ ساخت و ساز شروع خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه