وام بدون ضامن | شرایط دریافت وام بدون ضامن

خبر خوش برای متقاضیان وام بدون ضامن | پرداخت وام بدون ضامن از امروز

براساس گزارش معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۹۵ هزار و ۹۸۳ فقره تسهیلات خرد تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن در بهمن ماه امسال پرداخت شده است.

خبر خوش برای متقاضیان وام بدون ضامن | پرداخت وام بدون ضامن از امروز
کدخبر : 5413
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وام بدون ضامن وامی است که در چند هفته اخیر به یکی از مباحث روز تبدیل شده است.  در ابتدا رئییس جمهور موضوع وام بدون ضامن را در جلسه با فعالین اقتصادی عنوان کرد از مدیران عامل بانک‌ها خواسته بود تا پرداخت وام به آحاد جامعه تسهیل گردد؛ به این صورت که اعتبارسنجی متقاضیان وام‌های خرد جایگزین وثیقه‌های سنگین و چند ضامن برای دریافت تسهیلات بانکی شود.  وزیر اقتصاد هم پس از صحبت‌های رییس جمهوری اعلام کرد که از روز شنبه (نهم آبان ماه) طرح  وام بدون ضامن در بانک‌های دولتی اجرایی شود و وزارت اقتصاد بر اجرای آن نظارت خواهد کرد.برای دریافت وام بدون ضامن در مرحله اول، شاغلان، بازنشستگان و مستمری ‌بگیران دستگاه ‌های اجرایی و شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیردولتی، مشمول دریافت تسهیلات بدون ضامن هستند. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت وام بدون ضامن می پردازیم.

وام بدون ضامن

یک مقام مسئول در وزارت امور اقتصادی و دارایی از پرداخت بیش از ۲۶ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال تسهیلات خرد بدون ضامن، توسط ۱۱ بانک دولتی و نیمه دولتی در بهمن ماه سال جاری خبرداد.

بانک سپه با پرداخت ۴۰ هزار و ۸۵۲ مورد تسهیلات خرد، بانک رفاه کارگران با پرداخت ۲۵ هزار و ۳۳۲ مورد و بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز با پرداخت ۱۲ هزار و ۱۲۳ مورد تسهیلات، رتبه اول تا سوم در تعداد تسهیلات پرداختی بدون ضامن به متقاضیان در میان بانک‌های دولتی و نیمه دولتی را داشتند.

مشمولان طرح پرداخت‌های خرد بدون ضامن

در این مرحله شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران اجرایی دولتی همچون وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی براساس تشخیص بانک که حقوق افراد به آن واریز می‌شود، مشمول طرح هستند. متقاضیان باید رتبه اعتباری B، A و C باشد.

کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی به تشخیص بانک که حقوقشان در بانک مربوطه است و رتبه A و B را دارند.

همچنین کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی که رتبه C داشته باشند و حقوقشان نزد بانک مربوطه باشد می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

شرایط دریافت وام‌های خرد ۵۰ میلیونی

در پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی، شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران تنها باید یک نامه کسر از حقوق ارائه کنند. همچنین باید توان بازپرداخت تسهیلات توسط بانک احراز شود.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آنها به بانک مربوطه واریز می‌شود و دارای رتبه A و B هستند، علاوه بر نامه کسر از حقوق باید یک برگ چک یا سفته ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که رتبه C دارند باید یک ضامن معتبر و یک برگ چک یا سفته به بانک ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آنها نزد بانک مورد نظر است یک ضامن معتبر و یک برگ چک یا سفته ارائه کنند.

شرایط دریافت وام‌های خرد تا ۱۰۰ میلیون تومان

شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران تنها باید یک نامه کسر از حقوق به اضافه سفته یا چک ارائه کنند.

کارکنان بخش خصوصی با رتبه A و B که حقوق آنها به بانک مربوطه واریز می‌شود نیز بایک یک ضامن معتبر، سفته یا چک ارائه کنند.

کارکنان بخش خصوصی با رتبه C نیز که حقوق آنها نزد بانک مربوطه واریز می‌شود در دریافت وام‌های ۱۰۰ میلیونی باید یک ضامن معتبر و سفته یا چک به بانک ارائه کنند.

۱۳ بانک اعطاکننده تسهیلات خرد بدون ضامن

براساس این گزارش ۱۳ بانک مشمول طرح پرداخت تسهیلات خُرد به متقاضیان بدون وثیقه و ضامن هستند.

بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران، توسعه تعاون و بانک قرض الحسنه مهر ایران از جمله بانک‌هایی هستند که بخشنامه تسهیلات آسان به آنها ابلاغ شده است.

وام بدون ضامن

بانک‌های دولتی در راستای تکلیف رییس جمهور و ابلاغیه وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تسهیل پرداخت تسهیلات خرد در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به حقوق‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن شدند و قرار است که در آینده این موضوع شامل سایر افراد نیز شود. 

درحالیکه وزیر اقتصاد شرط سپرده‌گذاری در پرداخت وام بدون ضامن را تخلف دانسته و بر پیگیری این موضوع تاکید کرده است، برخی از شعب بانک‌ها همچنان شرط گردش حساب و یا سپرده‌ گذاری را مطرح می‌کنند و در مجموع گزارش‌ها حاکی از آن است که شرایط عجیب‌ غریبی که پیش از این از سوی بانک‌ها برای پرداخت این وام مطرح می‌شد، کم‌تر شده است.

بانک‌های دولتی در راستای تکلیف رییس جمهور و ابلاغیه وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تسهیل پرداخت تسهیلات خرد در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به حقوق‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن شدند و قرار است که در آینده این موضوع شامل سایر افراد نیز شود. 

شرایط دریافت دریافت وام تا رقم ۵۰ میلیون تومان اینگونه است که تنها ارایه نامه کسر از حقوق کفایت می‌کند و شرایط مورد نیاز برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شده است که مشمولان این وام باید به بانک و شعبه‌ای که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

پیش از این، گزارش‌های میدانی از برخی شعب بانک‌ها حاکی از شرایط عجیب اعلامی مبنی بر بسته بودن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، ابلاغ نشدن بخشنامه، داشتن میانگین گردش حساب و سپرده حداقل نصف مبلغ وام مورد نظر بود. 

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در واکنش به این موضوع اعلام کرد که هرگونه شرط اضافه‌ای که خارج از مصوبات در این زمینه باشد، تخلف محسوب و با آن برخورد خواهد شد.

اکنون، گزارش میدانی که به تازگی از روند پرداخت وام بدون ضامن در برخی از شعب بانک‌ها ثبت شده، بیانگر کم شدن شروط خارج از مصوبه است اما همچنان برخی شعب اعلام می‌کنند که به علت بسته شدن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، این وام بعد از ایام نوروز پرداخت می‌شود و مشمولان این وام نیز باید میانگین و معدل حساب قابل قبولی داشته باشند. 

علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که اکثر بانک‌ها شرایط مندرج در مصوبه مربوطه را در شعب در دید عموم قرار داده‌اند. اما با وجود تخلف بودن همچنان برخی از شعب اعلام می‌کنند که متقاضیان برای دریافت این وام باید میانگین یا معدل حساب بالایی داشته باشند و در غیر اینصورت این افراد باید برای چند ماه در بانک سپرده بگذارند تا بتوانند بدون ضامن وام دریافت کنند. 

از سوی دیگر، متصدی یک بانک می‌گوید که صرف اینکه فردی حقوق‌بگیر باشد و حقوقش را از این بانک دریافت کند، برای پرداخت وام بدون ضامن کافی نیست و آن فرد نباید فقط حقوق خود را پس از واریز برداشت کند بلکه باید گردش حساب بالایی داشته باشد. 

وی همچنین تاکید کرد که پرداخت وام برای مبالغ خرد تا ۳۰ میلیون بدون ضامن خواهد بود و هرچه بر مبلغ وام افزوده شود، حداقل معرفی یک ضامن لازم است‌. 

علاوه بر این، متصدی بانکی دیگر بر این موضوع تاکید کرد که رتبه اعتباری فرد متقاضی در بانک مرکزی رقم و شرایط پرداخت وام را تعیین می‌کند و فیش حقوقی افراد باید حداقل ۶۰ درصد وام را پوشش دهد. 

این شرایط در حالی از سوی بانک‌ها اعلام می‌شود که براساس گفته وزیر اقتصاد طی سه هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن وام از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه