سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت

خبر عجیب برای سود سهام عدالت | سود سهام عدالت بعد از فروش در جیب چه کسی می‌رود؟

مدیر برنامه‌ریزی سمات در مورد اینکه آیا امکان اصلاح شماره حساب وجود دارد، گفت:‌ بله امکان اصلاح شماره حساب جدید متعلق به فرد وجود دارد، همچنین سامانه ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاسخگوی سهامداران عدالت است؛ بنابراین کسانی که می‌خواهند، به اصلاح شماره حساب خود اقدام کنند از طریق سامانه سهام عدالت یا سامانه سجام اقدام کنند.

خبر عجیب برای سود سهام عدالت | سود سهام عدالت بعد از فروش در جیب چه کسی می‌رود؟
کدخبر : 5364
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق آخرین خبر ها به نظر می رسد سود سهام عدالت همه سهامداران واریز شود. سود سهام عدالت هر سال در دو مرتبه به حساب سهامداران پرداخت می شود. باقی مانده، حواشی واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ همچنان ادامه دارد و سهامداران را از اینکه این پول به حسابشان واریز نشود نگران کرده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال پیگیری موضوع عدم پرداخت سود سهام عدالت توسط برخی شرکت ها است. در ادامه آخرین خبر ها را از واریز سود سهام عدالت می خوانیم.

سود سهام عدالت

 «محمدجواد فرهانیان» با بیان اینکه برای دارندگان پرتفوی سهام عدالت به مبلغ اسمی ۵۳۲ هزار تومان حدود ۵۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ امسال قبل از پایان سال واریز می‌شود، افزود: برای کسانی که سهام عدالت به مبلغ اسمی یک میلیون تومانی دارند، تقریبا دو برابر این رقم واریز می‌شود و هیچ تفاوتی در انتخاب روش مدیریت مستقیم یا مدیریت غیرمستقیم در سهام عدالت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ عده‌ای از افراد سال گذشته که سود سهام مربوط به عملکرد سال ۹۸ در دو مرحله اسفند ۹۹ و تیر ماه ۱۴۰۰ واریز شد، برخی از افراد شماره شبا حساب آنها دارای مشکل بود، به طور مثال حساب آنها راکد بوده یا حساب دو امضایی بوده و یا مشکلات دیگری داشتند که سود آنها به شرکت سپرده‌گذاری برگشت خورد و اگر امسال این افراد شماره شبای حساب فعال بانکی خود را در سامانه سهام عدالت یا سامانه سجام اعلام کنند، امسال هم همزمان با سود سهام سال ۹۹ سودهای سال‌های قبل را هم دریافت خواهند کرد.

مدیر برنامه‌ریزی سمات در مورد اینکه آیا امکان اصلاح شماره حساب وجود دارد، گفت:‌ بله امکان اصلاح شماره حساب جدید متعلق به فرد وجود دارد، همچنین سامانه ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاسخگوی سهامداران عدالت است؛ بنابراین کسانی که می‌خواهند، به اصلاح شماره حساب خود اقدام کنند از طریق سامانه سهام عدالت یا سامانه سجام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در مورد میزان سود سهام عدالت نمی‌توانیم فعلا عدد دقیقی اعلام کنیم گفت:‌برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر قسمتی از سود خود را صرف افزایش سرمایه شرکت می‌کنند و به جای سود نقدی سهام جایزه و یا حق تقدم به سهامداران اختصاص می‌دهند یا سهامدار عدالت دارای یک دارایی جدید می‌شود که در آینده می‌تواند از منافع آن استفاده کند، اما به هر حال هر میزان از سودی که برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شود بعد از تجمیع بلافاصله به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز می‌شود.

فرهانیان همچنین گفت: تمام تلاش این است که تا قبل از پایان سال جاری توزیع سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب ذی‌نفعان واریز شود.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی سمات، سود سهام عدالت برای ۴۹ میلیون سهامدار عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بر اساس شماره حساب‌های اعلامی در سامانه‌های سازمان خصوصی‌سازی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام و سامانه سهام عدالت واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: مکاتباتی با شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام شده است که براساس مصوبات شورای عالی بورس و سازمان بورس شرکت‌ها باید هر چه سریع‌تر سود عملکرد خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند تا قبل از پایان سال توزیع سود سهام عدالت برای ذی‌نفعان انجام شود.

سود سهام عدالت

 از سال ۱۳۸۴ تاکنون، حدود سه میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند و سهام عدالت باید به وراث قانونی آنها اختصاص ‌یابد. از سوی دیگر سود سهام عدالت متوفیان نیز، باید به وراث آنها اختصاص یابد. این در حالی است که طبق گفته مسئولان، سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد، اما وراث مشمولینی که فوت شده‌اند همچنان باید تا راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم و واریز سود سهام عدالت فرد متوفی منتظر بمانند.

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان اسفندماه سال جاری پرداخت خواهد شد، اما به نظر می رسد که هنوز هم تکلیف سود سهام عدالت متوفیان مشخص نیست. از همین رو بسیاری از وراث متوفیانی که مشمول دریافت سود سهام عدالت بوده‌اند در پی یافتن راهی جهت نقد کردن این سود هستند.

۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد. این در حالی است که هنوز تکلیف این دسته از مشمولان سهام عدالت (وراث متوفیان) مشخص نیست و فرایند انتقال سهام به آنها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شخص متوفی، مشمول سهام عدالت بوده است یا خیر؟

وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است. 

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث چگونه است؟

۱) وراث برای انتقال سهام عدالت، باید گواهی انحصار وراثت دریافت کنند (برای دریافت گواهی انحصار وراثت، باید به مراجع قضایی مراجعه شود و مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت، شامل گواهی فوت متوفی، استشهادیه محضری، شناسنامه متوفی، عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه وراث و گواهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای متوفیان است.)

۲) پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وارثان سهام عدالت باید به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند.

۳) با مراجعه به این قسمت، مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه می‌شود، قابل مشاهده است. 

۴) پس از تهیه مدارک، یکی از ورثه باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند و مدارک مذکور را تحویل دهد. این دفاتر، فرمی که توسط نماینده وراث تکمیل شده است را برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند.

۵) شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلام می‌کند. درواقع اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می‌شود. در غیر این صورت، به نماینده اطلاع داده می‌شود و نماینده باید نقص مدرک را برطرف کند.

 

سود سهام عدالت

 با بارگذاری اطلاعات مربوط به انحصار ورثه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام خواهد داد. بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، زیرساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در این شرکت آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضاییه است و چنانچه قوه قضاییه تایید کند، کلیه فرایند انتقال قهری به شیوه مکانیزه انجام می‌شود. به عبارت دیگر چنانچه قوه قضاییه تایید کند، این سهام به شکل خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد. این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و مسئولان تنها به اعلام خبر آماده‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی اکتفا کرده‌اند. علاوه بر این، سرمایه‌ای که باید به وراث اختصاص یابد، راکد مانده است و مشخص نیست چه اشخاصی از این موضوع سود می‌برند.

 لازم به ذکر است که تیرماه سال جاری، حسین قشمی، مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: با برگزاری جلسات متعدد همکاران واحد حقوقی قوه قضاییه و واحد فناوری اطلاعات شرکت، سامانه‌ای در جهت انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد. با توجه به تعداد سه میلیون نفر از فوت شدگان سهام عدالت، امکان اینکه عملیات قهری آنان به صورت دستی انجام  و سهام را به وارثان انتقال داد، وجود ندارد.

به گفته وی، برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضاییه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند، مشخص شود که امیدوارم این موضوع در سال جاری عملیاتی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه