ثبتنام مسکن ملی | پیگیری مسکن ملی

خبر مهم برای متقاضیان مسکن ملی | شرایط جدید برای ثبت نام مجردها برای مسکن ملی

خلیل محبت خواه گفت: همزمان با ثبت نام در سامانه ثمن (سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن) پالایش‌ها در استان تهران انجام می‌شود.

خبر مهم برای متقاضیان مسکن ملی | شرایط جدید برای ثبت نام مجردها برای مسکن ملی
کدخبر : 4764
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از ثبت نام بیش از ۴۸۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان تهران خبر داد و گفت: مهلت ثبت نام در این طرح برای مجردان بالای ۲۳ سال تا ۲۰ بهمن ماه جاری ادامه دارد.

خلیل محبت خواه  گفت: همزمان با ثبت نام در سامانه ثمن (سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن) پالایش‌ها در استان تهران انجام می‌شود.

وی همچنین به سیاست بسترسازی و تشویق مردان مجرد به تشکیل خانواده اشاره کرد و گفت: واحدهای ساخته شده به مجردانی تعلق می گیرد که در طول دوره ساخت تشکیل خانواده داده باشند در غیر این صورت واحد به قیمت کارشناسی روز با محاسبه اتمام تخفیف ها و یارانه های پروژه به همان متقاضی تحویل داده می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: تاکنون اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه مشخص نشده است.

محبت خواه خاطرنشان کرد: تلاش‌های حوزه معاونت مسکن وزارت متبوع بر این اساس استوار است تا میزان اقساط متناسب با استطاعت خانواده ها، دهک های درآمدی و از همه مهمتر متناسب با زمانی که واحدها به متقاضیان تحویل داده می شود، در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: متقاضیان برای ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن در استان تهران باید به سامانه saman.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

محبت خواه تاکید کرد: شهروندان استان تهران برای ثبت نام در طرح ملی مسکن به دقت شهرهای مربوطه را انتخاب و از انتخاب شهرها برحسب علاقه خود پرهیز کنند چراکه در پالایش متقاضیان مباحث سکونت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اذعان داشت: ۴۰ هزار متقاضی بهره مندی از مزایای این طرح در پنج شهر ایوانکی، هشتگرد، پرند، رباط کریم و پاکدشت هستند که فقط مختص شهروندان شهر تهران است.  

وی افزود: در حال حاضر ثبت نام برای شهرهایی که زمین برای آنها تامین شده انجام می‌پذیرد لذا در استان تهران امکان ثبت نام در ۱۲ شهر فراهم شده و این شهرها شامل اسلامشهر، پاکدشت، پیشوا، رباط کریم، ورامین، بومهن، دماوند، رودهن، فیروزکوه، شهر جدید هشتگرد، شهر جدید پرند و شهر جدید ایوانکی است.

محبت خواه با بیان اینکه زمان ساخت مسکن ملی بین ۲ تا سه سال است، ابراز امیدواری کرد: نهضت ملی مسکن باعث باز شدن دریچه های امید، اشتغال و ازدواج، بالاخص برای جوانان استان تهران شود.

مسکن ملی

محبت خواه گفت: پروژه‌های مسکن ملی در استان تهران دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است و تعدادی از پروژه‌ها در شهر‌های مختلف استان تهران در مرحله سقف سوم و چهارم است.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران متقاضیانی که آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی خود را پرداخت کرده‌اند، پروژه‌های آن‌ها در مرحله اجرایی مناسبی قرار گرفته و متقاضیانی که آورده خود را تکمیل نکرده باشند، حذف شده‌اند.

او می‌گوید: متقاضیان مسکن ملی در تهران می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن که ۴۵۰ میلیون تومان است استفاده کنند.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن از دو سال پیش در کشور آغاز شده که برای اجرای این واحد‌ها متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را پرداخت می‌کردند. در برخی از شهر‌های استان تهران از جمله پرند و پردیس متقاضیان در مرحله دوم و سوم پرداخت آورده اولیه خود هستند.

مسکن ملی

​به منظور تسهیل در خرید مسکن و کاهش آورده متقاضیان، انجمن خانه عمران پیشنهاد ساخت ۳۰ درصد از واحد‌های نهضت ملی مسکن در قالب واحد کوچک متراژ را داده است.

عضو انجمن خانه عمران می‌گوید: به دولت پیشنهاد داده ایم که برای حل مشکل هزینه آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن، نسبت به تولید واحد‌های مسکونی کوچک متراژ ۴۰ تا ۶۰ متری اقدام کند.

اگر در طرح نهضت ملی مسکن میانگین هزینه ساخت را ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای احداث یک واحد۴۰ متری، ۲۱۰ میلیون تومان آورده لازم است که در چنین شرایطی هزینه تامین مسکن برای دهک‌های پایین درآمدی کاهش پیدا می‌کند.

بحث مسکن همواره یکی از دغدغه‌های مردم در طول چند سال گذشته بوده است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با توجه به افزایش قیمت مسکن و افزایش هزینه‌های ساخت در طول چند سال گذشته مدت زمان خانه دار شدن دهک‌های پایین جامعه را ۱۲۰ سال اعلام کرده است.

این موضوع باعث شده برخی از کارشناسان و سازندگان مسکن پیشنهاد ساخت واحد‌هایی با متراژ کمتر را مطرح کنند که البته این موضوع جدیدی نیست و تاکنون چندین بار در دولت‌های مختلف مطرح شده است.

در کشور‌های پیشرفته تقویت نظام اجاره ­داری باعث شده که خانوار‌ها در این واحد‌ها که متولی آن عموما شهرداری ­ها هستند، چندین سال سکونت کنند و کنترل تورم و تمهیدات دیگر هم باعث می­‌شود که در این کشور‌ها اجاره ­داری با شرایط دشواری همراه نباشد.

در ایران فعال نبودن صنعت اجاره ­داری، باعث شده که این سیستم با شرایط سختی همراه باشد. افزایش ناگهانی قیمت مسکن، مستاجران را با چالش مواجه کرده است در چنین شرایطی به دلیل خلاء نظام اجاره داری، افرادی که توان خرید مسکن ندارند نمی‌توانند همانند کشور‌های پیشرفته، از مکانیزم ­های جایگزین نظیر اجاره­ داری، مشکل بی ­مسکنی خود را حل کنند.

تولید واحد‌های کوچک متراژ می‌­تواند یکی از مکانیزم‌های جایگزین صنعت اجاره داری باشد که دولت باید آن را مد­نظر قرار دهد و ساخت این واحد‌ها را دستور کار قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه