قیمت بنزین | سهمیه بنزین

تیر آخر بر پیکر قیمت بنزین | مبلغ قیمت بنزین سال 1401 مشخص شد

«مالک شریعتی نیاسر» با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس، افزود: قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده به قیمت امسال پیشنهاد شده است از همین رو بنزین سهمیه‌ای یک هزارو ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان خواهد بود.

تیر آخر بر پیکر قیمت بنزین | مبلغ قیمت بنزین سال 1401 مشخص شد
کدخبر : 4665
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

قیمت بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در مجلس نیز قرار نیست تغییری در قیمت بنزین برای سال بعد اتفاق بیافتد. 

شریعتی تاکید کرد: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم به دولت داده نشده است. از این رو هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

 بعد از آنکه طرح اجرای آزمایشی اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی در کیش و قشم مطرح شد، برخی این طرح را مقدمه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده اعلام کردند. 

موضوعی که البته درست نیست و طرح تخصیص سهمیه بنزین به کد ملی، نقشی در قیمت‌گذاری بنزین نخواهد داشت. 

قیمت بنزین

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس گفت: مجلس برنامه‌ای و دولت مجوزی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

«مالک شریعتی» در صفحه توییتر خود نوشت: «هفته قبل در شبکه سه سیما درباره طرح «بنزین برای همه» گفتم: شش درصد خودرو دار‌ها بیش از ۳ تا ۱۰۰ خودرو دارند و از سهمیه ‎بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند، ولی نیمی از خانوار‌ها فاقد حتی یک دستگاه خودرو هستند که باید ‎عادلانه‌تر شود.

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس گفت: مجلس برنامه‌ای و دولت مجوزی برای افزایش قیمت ندارد.

قیمت بنزین

راهکار فوری برای افزایش قیمت بنزین و رضایت مردم در دسترس قرار دارد که می تواند در دستورکار مجلس و دولت قرار گیرد.

وی افزود، دولت می تواند واردات خودرو را به شرط آزادسازی قیمت بنزین عملیاتی کند که مطمئنا با رضایتمندی مردم همراه است زیرا هم خودرو با کیفیت تری سوار می شوند و هم اینکه به هزینه های انها چیزی اضافه نمی شود، زیرا در صورت مشروط کردن واردات؛ به واردات خودروهای هیبریدی شاهد کاهش 90 درصدی مصرف بنزین هم خواهیم بود. 

درودیان در پایان تاکید کرد، کاهش مصرف بنزین باعث می شود سالانه چند میلیارد دلار صادرات بنزین انجام شود که می توان واردات خودروهای برقی و هیبریدی را با همین منابع انجام داد و فشاری به منابع ارزی کشور نیز وارد نخواهد شد. ضمن اینکه خودروسازان داخلی هم از تولید مدل های 30 سال پیش منفک شده و به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی سوق داده خواهند شد. 

نتایج یک پژوهش که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین با وجود بالا بردن هزینه‌های حمل و نقل، اما بر مدیریت مصرف بنزین موثر بوده است.

قیمت بنزین، تاثیر آن بر سبد معیشتی افراد، تورم احتمالی در صورت تغییرات قیمتی و در نهایت تایید و تکذیب کردن اثرات غیرقابل جبران این تصمیم بر بودجه خانوارها، جزو پر بازدیدترین خبر‌ها و تحلیل‌های دو، سه سال اخیر اقتصاد ایران بوده و هست. از تیرماه سال ۸۶ که «نبود الگوی مناسب برای مصرف بنزین» یکی از مهم‌ترین دلایل فروش بنزین با کارت سوخت به قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و آزاد ۴۰۰ تومان بود تا آبان ۹۸ که با موافقت سران سه قوا نرخ بنزین به یک‌باره جهش چند صد درصدی داشته، قیمت این حامل انرژی ۶۵۰ درصد تغییر کرده است.

 به‌رغم ایده اصلی مسوولان مبنی بر «اثر کوتاه‌مدت» تغییر قیمت بنزین بر زندگی افراد، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که با هر نوسانی در قیمت بنزین، معیشت افراد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ این تاثیر می‌تواند مستقیم باشد یا غیرمستقیم، اما وجودش انکار‌ناپذیر است.

نتایج یک پژوهش که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین با وجود بالا بردن هزینه‌های حمل و نقل، اما بر مدیریت مصرف بنزین موثر بوده. اگرچه این مورد در گزارش‌های شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نمایان است و برخی مسوولان این حوزه نیز به آن اشاره کرده‌اند، اما آن چیزی که در گزارش‌های رسمی به آن اشاره‌ای نمی‌شود، کاهش فاصله هزینه پرداختی ثروتمندترین خانواده شهری نسبت به فقیرترین خانواده شهری برای بنزین است. به گونه‌ای که این فاصله از ۱۷۵۶ درصد در سال ۹۴ به ۱۰۵۶ درصد در سال گذشته رسیده؛ این امر نشان می‌دهد در شرایط تورمی و بی‌ثباتی اقتصادی دستکاری قیمت بنزین می‌تواند بیشتر از آنکه یارانه انرژی برای دهک‌های پردرآمد را کاهش دهد، با تحت فشار قرار دادن بودجه خانوار‌های کم درآمد، آن‌ها را تحت فشار بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه