قیمت بنزین | سهمیه بنزین

تصمیم نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین | جزئیات جدید اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر نفر

سید محمد هادی سبحانیان درباره اظهارات برخی از کارشناسان مبنی بر تبعات تورمی طرح جدید بنزینی گفت: معتقدم اساسا این طرح برای جامعه به درستی تبیین نشده‌ است. مردم توجه داشته باشند در این طرح قرار نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند و دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

تصمیم نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین |  جزئیات جدید اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر نفر
کدخبر : 4411
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

قیمت بنزین

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه آنچه که برای طرح جدید بنزینی مصوب و ابلاغ شده اختصاص ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای به هر کد ملی است که ممکن است با نظر وزارت نفت تغییر کند، گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

وی ادامه داد: در طرح جدید تنها قرار است ساز و کار اختصاص بنزین تغییر کند و به جای تخصیص بنزین یارانه‌ای به خودرو این بنزین به افراد و خانوار اختصاص داده‌ شود. حتی در ابتدا بنا براین بود که در ماه اول سهمیه بنزین خودرو همچنان باقی بماند و علاوه بر آن به افراد فاقد خودرو، سهمیه بنزین اختصاص پیدا کند.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه اساسا در این طرح بنزینی هیچ برنامه‌ای برای تغییر نرخ بنزین وجود ندارد، اظهار داشت: در شرایطی که در این طرح صحبتی از افزایش قیمت‌ها نشده، صحبت از آثار تورمی آن نادرست است. در طرح جدید قرار بر این است که افرادی که پیش از این سهمیه بنزین نداشتند این سهمیه را دریافت کنند و بتوانند از سهمیه خود به هر ترتیبی استقاده کنند بنابراین صحبت از تبعات تورم طرح جدید یارانه بنزین یک بحث انحرافی است.   

سبحانیان درباره سازو کار فروش بنزین برای افراد فاقد خودرو و طراحی سامانه مورد نیاز برای آن گفت: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در دو منطقه کیش و قشم به اجرا می‌رسد و وزارت نفت در اجرای این طرح بسیار موثر است و کار اجرایی این طرح را دو وزارتخانه نفت و نیرو باید انجام دهند و وزارت اقتصاد به عنوان یک هماهنگ کننده نقش خود را ایفا می‌کند اما همانطور که گفتم عملیات اجرایی بر عهده دو وزارت نفت و نیرو است و بستر و سازو کار خرید و فروش بنزین یارانه‌ای هم برای مردم مشخص و فراهم خواهد شد. 

وی درباره کاهش سهمیه بنزین خانوار دو یا سه نفره که با احتساب ۱۵ لیتر بنزین به کمتر از ۶۰ لیتر برای یک خانوار می‌رسد، تاکید کرد: در ابتدا باید بگویم آنچه که برای طرح جدید بنزینی مصوب و ابلاغ شده اختصاص ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای به هر کد ملی است که ممکن است با نظر وزارت نفت تغییر کند اما در نهایت انچه که از تصویب ان اطلاع دارم، ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای است. اما در ادامه باید بگویم که هر سیاستی که در کشور به اجرا برسد منتفعین و متضررانی دارد و در این طرح دولت انبوهی از افرادی را که خودرو ندارند و از این یارانه محروم هستند، می‌بیند.       

معاون وزیر اقتصاد افزود: این سیاست در راستای اجرای عدالت است. امروز انبوهی از مردم در کشور خودرو ندارند و از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند حال اینکه ممکن است یارانه بنزین خانوار دو یا سه نفره با فرض اختصاص بنزین ۱۵ لیتری از یارانه ۶۰ لیتری گذشته کمتر شود که این میزان برای خانواده سه نفره به حدود ۴۵ هزار تومان می‌رسد که اندک و قابل اغماض است اما در مقابل انبوهی از مردم از این طرح منتفع خواهند شد.  

سبحانیان با اشاره به زمان اجرای این طرح گفت: همانطور که رییس جمهوری اعلام کرده، دولت به سمت سیاست‌های یک شبه نخواهد رفت و این سیاست‌ها با ایجاد آمادگی کامل بین مردم و مجری اجرای طرح به اجرا می‌رسد و معتقدیم این سیاست‌ها و طرح‌های جدید باید هماهنگی سه قوه و اغنای افکار عمومی و حمایت مردم به اجرا برسند چراکه باور داریم بسیاری از این سیاست‌ها می‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت به نفع عموم مردم باشند.

قیمت بنزین

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی امروز در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد و گفته بود: «اگرچه در حال حاضر شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت بنزین در فضای مجازی در حال انتشار است اما ذکر این نکته ضروری است که موضوع افزایش قیمت بنزین، در حد پیشنهاد مطرح شده که می‌تواند قبول یا رد شود.»

با وجود این که دولت و مجلس اعلام کرده بودند قرار نیست قیمت بنزین تغییری کند اما امروز عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی امروز در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد و گفته بود: «اگرچه در حال حاضر شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت بنزین در فضای مجازی در حال انتشار است اما ذکر این نکته ضروری است که موضوع افزایش قیمت بنزین، در حد پیشنهاد مطرح شده که می‌تواند قبول یا رد شود.»

این عضو کمیسیون انرژی همچنین به ارزان بودن بنزین اشاره کرده و گفته بود: قیمت واقعی بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است. بنابراین و بنا بر گفته عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی، قیمت اصلی و حقیقی بنزین حدود ۲۸ هزار تومان است.

این نماینده مجلس گفته مساله تغییر قیمت بنزین در مجلس مطرح شده و ممکن است تایید یا رد شود. بر این اساس به نظر می‌رسد که هنوز رویکرد دولت و مجلس درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

از طرف دیگر مشخص است که دولت روی هر لیتر بنزین یارانه زیادی پرداخت میکند. به گفته این نماینده مجلس یارانه دولت روی هر لیتر بنزین ۲۵ هزار تومان است. حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود قیمت واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان است و دولت لیتری ۱۷ هزار تومان یارانه می‌دهد.

قیمت بنزین واقعی نیست

این اظهارات امروز و در حالی منتشر شده است که پیش از این فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون مجلس هم درباره ارزان بودن حامل‌های انرژی در ایران صحبت کرده بود. عباسی دوانی چندین بار پیش از این و به خصوص در زمانی که هنوز تب طرح وان داغ بود اظهار تاسف کرده بود که قیمت بنزین واقعی نیست و باید به دنبال واقعی کردن قیمت بنزین بود.

البته فریدون حسنوند، یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی حتی احتمال تغییر قیمت بنزین را به شدت تکذیب کرده و گفته بود: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم به دولت داده نشده است.

اما عباسی دوانی در اظهاراتی کاملا متفاوت گفته بود: ما وضعیت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم و احتمالا برخی از موارد موجود در این طرح‌ها را در بودجه بگنجانیم.

عباسی دوانی، یکی از موافقان طرح وان هم بود. طرحی بسیار شبیه به آنچه که حالا به صورت آزمایشی در کیش و قشم در حال اجراست. بنا بر جزئیاتی که از این طرح منتشر شده، قرار است دولت به هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای دهد. افراد هم می‌توانند بنزین مازاد خود را در بازار و با قیمت بنزین آزاد بفروشند. یکی از انتقاداتی که به طرح وان و حالا طرح «بنزین برای همه» می‌شود افزایش قیمت بنزین است. غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی و از مدیران قبلی نفتی این طرح را طرحی که «بنزین را به دست خود مردم گران می‌کند» نامیده بود.

قیمت بنزین

مرتضی افقه، کارشناس کلان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز هم معتقد بود: به نظر می‌رسد این اقدام، زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین در آینده باشد. دولت به این نتیجه رسیده برای جبران کسری بودجه خود حتی به افزایش قیمت خدمات دولتی متوسل شود تا کسری بودجه خود را تأمین کند.

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس حالا نگرانی‌ها از تغییر قیمت بنزین را بین مردم افزایش داده و هنوز نه دولت و نه مجلس موضع‌گیری نهایی خود درباره این موضوع را مطرح نکرده‌اند.

اعلام معاون سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت واقعی بنزین، افکار عمومی را با این سئوال مهم روبرو کرده است که آیا تغییر معادلات در حوزه قیمت گذاری بنزین نزدیک است؟

پورمحمدی قیمت واقعی بنزین را  برابر با بیست هزار تومان اعلام کرده و گفته است بنزین در این شرایط به قیمت سه هزار تومان به مردم فروخته می‌شود. تغییر قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون، همواره با حساسیت‌های فراوانی از سوی دولت و مجلس و مردم صورت گرفته است و در مواردی تغییر قیمت بنزین به اعتراضات خیابانی نیز منجر شده است.

آبان ماه سال ۱۳۹۸، نزدیکترین تجربه تغییر قیمتی بنزین است که با اتفاقات بسیار ناراحت کننده‌ای برای افکار عمومی و جامعه ایران همراه بود. حالا، اما زمزمه افزایش قیمت یا به عبارت دیگر تغییر روند تخصیص یارانه بنزین منتشر شده است و همین امر نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای تغییر معادلات در این حوزه گام برداشته است.

پیش از این اخباری در خصوص تخصیص آزمایشی سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو در کیش و قشم منتشر و مقرر شده است در این دو جزیره، ساکنان ۱۵ لیتر سهمیه بنزین به ازای هر نفر دریافت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه