ارزش سهام عدالت آب رفت | جیب سهامداران عدالت خالی شد

در میان سهامداران ۵۰ میلیون مشمول سهام عدالت هستند، همان افرادی که اوایل سال گذشته صاحب حق خود شدند اما هیچ چیز آنطور که پیش بینی کرده بودند پیش نرفت. اردیبهشت و خردادماه سال گذشته بود که ارزش سهام عدالت برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند تا بیش از ۲۰ میلیون هم پیش رفت اما در این روزها نه تنها ارزش این سهام نصف شده، بلکه وضعیت بازار امکان فروش آن را هم نمیدهد.

ارزش سهام عدالت آب رفت | جیب سهامداران عدالت خالی شد
کدخبر : 4630
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ارزش سهام عدالت از زمان آزادسازی سهام عدالت، تاکنون، با نوسانات زیادی روبرو بوده است. ارزش سهام عدالت معمولا متناسب با افزاش یا کاهش بورس تغییر میکند. ارزش سهام عدالت در حال حاضر به یک چهارم قیمت واقعی خود رسیده است. به طوریکه ارزش سهام عدالت را اکنون  زیر 10 میلیون تومان معامله می کنند. در ادامه ارزش سهام عدالت را می خوانید.

ارزش سهام عدالت

سقوط بورس به گونه ای ادامه دارد که بسیاری از سهم ها در این روزها کمتر از ارزش واقعی خودشان معامله می شود، این ماجرا دامن سهام عدالت که پرتفویی شامل چند سهم ارزشمند را دارد را هم گرفته و این سهام هم از ارج و قرب افتاده است!

شاخص بورس سه روز است که کف ۶ ماهه خود را شکسته و به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرده است. بسیاری از سهام داران ناامید از به دست آوردن اصل سرمایه خود به تابلو چشم دوخته اند تا شاید بتوانند نفر نخست صف فروش شوند.

در میان سهامداران ۵۰ میلیون مشمول سهام عدالت هستند، همان افرادی که اوایل سال گذشته صاحب حق خود شدند اما هیچ چیز آنطور که پیش بینی کرده بودند پیش نرفت. اردیبهشت و خردادماه سال گذشته بود که ارزش سهام عدالت برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند تا بیش از ۲۰ میلیون هم پیش رفت اما در این روزها نه تنها ارزش این سهام نصف شده، بلکه وضعیت بازار امکان فروش آن را هم نمیدهد.

بر این اساس، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.

برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شده است. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت دارد که۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن قابل فروش است. البته امکان فروش آن در این روزهای قرمز بازار امکان پذیر نیست.

ارزش سهام عدالت درحالی زیر سوال رفته است که مدت هاست مسئولان بورسی درمورد طراحی بسته ای برای ساماندهی سهام عدالت وعده داده اند اما همچنان هیچ خبری از این طرح و بسته نیست و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این سهام ارزشمند و مشمولان آن است.

ارزش سهام عدالت

سهام عدالت به عنوان یکی از طرح‌های اقتصادی عدالت محور و به هدف کاهش فاصله طبقاتی در کشور در سال 1384 تصویب و به اجرا رسید.

اما ارزش این سهام به دلیل سیاست های نادرست دولت دوازدهم در قبال بورس، با افت شدیدی مواجه شده است و بسیاری از افرادی که این سهام را به عنوان یک دارایی برای خود نگهداری کرده بودند، در وضعیت فعلی با کاهش 53 درصدی ارزش آن در 18 ماه گذشته مواجه شده اند.

49 میلیون نفری که دارای برگه های سهام عدالت هستند در شرایط فعلی، نه می توانند این سهام را بفروشند و نه می توانند از آن استفاده خاصی کنند. طرح وثیقه گذاری سهام عدالت برای دریافت وام نیز اجرایی شده، اما هنوز هیچ آمار رسمی و غیررسمی از میزان پرداخت وام به این شیوه ارائه نشده است. به نظر می رسد این طرح نیز به دلیل درست ارزیابی نشدن با شکست روبرو شده است.

20 ماه از آزادسازی سهام عدالت می گذرد. بعد از این آزادسازی حدود ۲۰‌ میلیون نفر از افراد جامعه که فاقد سهام عدالت بودند پیگیر خرید یا دریافت این سهام شدند. به گفته نمایندگان مجلس ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در سال آینده تعیین‌ تکلیف خواهند شد.

مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، می‌گوید: سهام عدالت قانونی جدا است و در بودجه جانمایی نمی‌‌شود؛ طرح جاماندگان سهام عدالت در مجلس در حال بررسی است.

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده است. این سهام در دی ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در هفته پایانی دی ماه این روند نزولی نیز ادامه‌دار بود و این سهام در هفته گذشته با افت 4.56 درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به ترتیب با کاهش 4.1 و 5.12 درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته چهارم دی ماه به ترتیب با افت 348 هزار تومانی، 419 هزار تومانی، 453 هزار تومانی و 852 هزار تومانی نسبت به هفته سوم دی ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 290 هزار تومان، 8 میلیون و 769 هزار تومان، 9 میلیون و 482 هزار تومان و 17 میلیون و 824 هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 53 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته اول، دوم و سوم دی ماه به ترتیب با افت 49، 50 و51 درصدی مواجه بود.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 289 هزار تومانی، 9 میلیون و 971 هزار تومانی، 10 میلیون و 782 هزار تومانی و 20 میلیون و 267 هزار تومانی روبرو شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه