یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

شیوه پرداخت یارانه جدید تغییر می کند

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به بررسی جزییات بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که حذف ارز 4200تومانی به‌معنای حذف یارانه نیست بلکه به‌منزله اصلاح روند معیوب و غلط گذشته است.

 شیوه پرداخت یارانه جدید تغییر می کند
کدخبر : 4496
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین تاکنون عملی نشده است. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است. حال یارانه نقدی واریز شد و از یارانه جدید خبری نبود و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شد  .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی به‌معنای حذف یارانه نیست و هدف حذف بستر رانت و فساد است.

وی افزود: برای نمونه در بحث دارو اگر این روند برای سال آینده ادامه یابد حدود 90هزار میلیارد تومان یارانه پنهان باید پرداخت شود که حداقل فضای رانت 10هزار میلیاردی ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 ادامه داد: امروز ارز ترجیحی در حلقه‌های مختلفی در گردش است تا به دست مردم و مصرف‌کننده نهایی برسد و جذابیتی برای سوداگری و رانت و فساد در حلقه‌های مختلف ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی با تأکید بر این‌که در بحث ارز ترجیحی دارو حداقل 200 شرکت به تعزیرات معرفی شدند گفت: هدف ما حذف بستر رانت و فساد است و حلقه نهایی که مردم هستند باید به‌صورت مستقیم این یارانه را دریافت کنند. یارانه دارو به‌یک‌شکل و یارانه لبنیات، گوشت، مرغ و نان نیز به‌شکل دیگر باید باشد.

وی گفت: در مسئله گندم دولت اعلام کرده است قیمت نان افزایش نخواهد یافت بلکه صرفاً روند اصلاح می‌شود و مردم همان قیمت قبلی را می‌پردازند و مابه‌التفاوت قیمت را دولت به نانواها پرداخت می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که در بحث دارو نیز ارز به سازمان‌های بیمه‌گر داده می‌شود گفت: یکی از شرط‌های ما این است؛ افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت همگی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی ابراز کرد: با حذف ارز ترجیحی یارانه‌ها آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می‌شود و هر ماه مبلغی در این کارت‌ها شارژ می‌شود که صرفاً برای خرید کالاست.

نماینده مردم تبریز، آذر‌شهر و اسکو در پایان خاطرنشان کرد: حدود 20 الی 25 قلم کالا برای استفاده از این کارت‌ها تعریف می‌شود و فقط از فروشگاه‌ها می‌توان خرید کرد، البته هنوز توافقی صورت نگرفته است و در حال بحث و بررسی هستیم، زمانی که به بازار بعد از عرضه مدیریت شود و کالا به‌وفور در بازار موجود باشد جلوی گران‌فروشی گرفته خواهد شد.

یارانه جدید

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در مورد یارانه‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و در بررسی تبصره‌ها که در کمیسیون تلفیق آغاز شد، بند الف تبصره یک به جهت اینکه با تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی بود، فعلا مرعی اعلام شد.

برخی آن را یارانه‌ای نقدی و برخی دیگر آن را یارانه‌ای غیرنقدی عنوان کرده‌اند که البته برای هر یک از انواع این یارانه‌ها نیز مزایا و معایبی از سوی کارشناسان اقتصادی و نیز مسئولان شمرده شده است؛ اما آنچه مهم است، این است که ارز ترجیحی روز به روز به حذف شدن نزدیک می‌شود و هنوز خبری از جایگزینی برای آن نیست.

البته اینکه یارانه‌ای بعد از حذف ارز ترجیحی وجود دارد، جای شک و تردید نداشته و قطعا یارانه‌ای به جای ارز ترجیحی به مردم پرداخت خواهد شد. اما شکل و میزان و زمان پرداخت یارانه چیزی است که نامشخص است.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که یارانه جدید به چه صورت است، گفت: کمیته‌های تخصصی کمیسیون تلفیق در روزهای آتی برگزار خواهد شد؛ در مورد یارانه‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و در بررسی تبصره‌ها که امروز در کمیسیون تلفیق آغاز شد، بند الف تبصره یک به جهت اینکه با تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰تومانی بود، فعلا مرعی اعلام شد تا کمیته‌های مربوطه و دولت به جمع‌بندی برسند تا در این مورد تصمیم‌گیری کرد.

وی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری یارانه جدیدی پرداخت شود. البته این براساس آنچه که مجلس مطلع است؛ ممکن است دولت تصمیم دیگری بگیرد. 

یارانه جدید

مشمولان یارانه جدید معرفی شدند

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با اشاره به پرداخت یارانه در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: ۸۰ میلیون جمعیت یارانه بگیر داریم اما از این تعداد، ۶۰ میلیون نفر حق دارند تا یارانه دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درباره جزئیات پرداخت یارانه در سال آینده به بیان توضیحاتی پرداخت.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با اشاره به پرداخت یارانه در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: ۸۰ میلیون جمعیت یارانه بگیر داریم اما از این تعداد، ۶۰ میلیون نفر حق دارند تا یارانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در بین ۶۰ میلیون یارانه‌بگیر دو طبقه ۳۵ میلیونی و ۲۵ میلیونی وجود دارد، اظهارکرد: طبقه ۳۵ میلیونی در دریافت یارانه محق‌تر هستند و البته این ۳۵ میلیون نفر به سه قسمت تقسیم می‌شوند.

این نماینده مجلس بیان کرد: از این ۳۵ میلیون نفر ۱۲ میلیون نفر واقعا زیر خط فقر هستند که ما باید حداکثر یارانه‌ها را برای این قشر درنظر بگیریم و این قشر بیشترین رقم یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد؛ هم از محل هدفمندی و هم از محل منابع ناشی از اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: مابقی این ۳۵ میلیون نفر افرادی هستند که واجب هست یارانه به آنها داده شود و بخشی هم دستشان به دهانشان می‌رسد و حداقل‌هایی برای زندگی دارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: حتما در این سه بخش مرتبط با جامعه ۳۵ میلیونی رقم دریافت یارانه متفاوت خواهد بود چراکه حداکثر نگاه ما در مجلس باید رفع موضوعات معیشتی مردم باشد.

وی اظهارکرد: همچنین آن بخش ۲۵ میلیون نفری هم قشر متوسط به بالا هستند و دریافت یارانه خواهند داشت، اما درباره ۲۰ میلیون نفر باقی مانده دولت باید فکری اساسی کرده و قانون را اجرا و آنها را کنار بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه