تصمیم جدید مجلس درباره کارت یارانه جدید

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی درباره موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آتی، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، بلکه به منزله اصلاح روند معیوب و غلط گذشته است. برای نمونه در بحث دارو اگر این روند برای سال آینده ادامه یابد حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان باید پرداخت شود که حداقل فضای رانت ۱۰ هزار میلیاردی ایجاد خواهد شد.

تصمیم جدید مجلس درباره کارت یارانه جدید
کدخبر : 4427
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین عملی نشد. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول می شود. حال یارانه نقدی جدید واریز شد و از یارانه جدید خبری نبود و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شد  .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه‌ها نیست، گفت: بلکه یارانه‌ها  آشکار شده و کارت اعتباری به مردم داده می‌شود و هر ماه مبلغی در این کارت‌ها شارژ می شود که صرفا برای خرید کالا است. حدود ۲۰ الی ۲۵ قلم کالا تعریف می‌شود و فقط از فروشگاه ها می‌توان خرید کرد؛ البته باید گفت هنوز توافقی صورت نگرفته و در حال بحث و بررسی هستیم. 

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی درباره موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آتی، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، بلکه به منزله اصلاح روند معیوب و غلط گذشته است. برای نمونه در بحث دارو اگر این روند برای سال آینده ادامه یابد حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان باید پرداخت شود که حداقل فضای رانت ۱۰ هزار میلیاردی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گفته کارشناسان در سال های گذشته نیز حدود ۷ هزار میلیارد تومان رانت در بحث ارز ترجیحی که به دارو تخصیص می یافت وجود داشت و حدود ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس صورت می گرفت، یعنی دارویی که با ارز دولتی وارد می شود به صورت آزاد قاچاق می‌شود. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز ارز ترجیحی در حلقه های مختلف می چرخد تا به دست مردم که مصرف کننده نهایی هستند، برسد و جذابیتی برای سوداگری و رانت و فساد در حلقه های مختلف ایجاد می شود. به عنوان نمونه در بحث ارز ترجیحی دارو حداقل ۲۰۰ شرکت به تعزیرات معرفی شده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه هدف ما حذف بستر رانت و فساد است، عنوان کرد: حلقه نهایی که مردم هستند باید به صورت مستقیم این یارانه را دریافت کنند. یارانه دارو به یک شکل و یارانه لبنیات، گوشت، مرغ و نان نیز به شکل دیگر. در موضوع گندم دولت اعلام کرده که قیمت نان افزایش نخواهد یافت بلکه صرفا روند اصلاح می شود و مردم همان قیمت قبلی را می پردازند و مابه التفاوت قیمت را دولت به نانواها پرداخت می‌کند.

میرتاج الدینی افزود: در بحث دارو نیز ارز به سازمان های بیمه گر داده می شود، اما یکی از شرط های ما این است تا افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت همگی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: مردم باید بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه ها نیست، بلکه یارانه ها  آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می شود و هر ماه مبلغی در این کارت ها شارژ می شود که صرفا برای خرید کالا است. حدود ۲۰ الی ۲۵ قلم کالا تعریف می شود و فقط از فروشگاه ها می توان خرید کرد. البته هنوز توافقی صورت نگرفته و در حال بحث و بررسی هستیم. زمانی که بازار بعد از عرضه مدیریت شود و کالا به وفور در بازار موجود باشد، جلوی گران فروشی گرفته می شود.

یارانه جدید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با منابعی که از حذف ارز ترجیحی ایجاد می‌شود، می‌توان به هر نفر حدود ۵۵۰ هزار تومان یارانه داد.

مدتی است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده و احتمالا در سال جدید خبری از ارز ترجیحی نباشد؛ در این صورت تکلیف یارانه‌ها چه خواهد شد؟اقتصاد آنلاین در این رابطه به گفت‌وگو با احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخته است.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف یارانه‎‌ای که آقای رضایی وعده داده بود چه شد، گفت: یارانه‌ای که آقای رضایی اعلام کردند، توسط وزیر اقتصاد تکذیب شد؛ یارانه‌ای که مد نظر بود به یارانه فعلی اضافه شود، یارانه‌ای است که دولت قرار است از حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت کند. 

ارکانی ادامه داد: پیش‌بینی دولت این بود که با حذف ارز ترجحیی به صورت پلکانی یارانه‌ای بین ۹۰ تا ۱۳۰هزار تومان به دهک‌های مختلف پرداخت شود که میانگین آن نفری ۱۱۰هزار تومان است. اما موضوع این است که ما براساس محاسباتی که داریم، با توجه به اینکه تا پایان سال فعلی ۲۰میلیارد دلار ارز ترجیحی برای اقلام اساسی داده می‌شود، با حذف ۲۰میلیارد دلار در سال آینده حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان منابع درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود.

اگر همه این مبلغ یارانه شود، می‌توان به هر نفر ۵۵۰هزار تومان یارانه پرداخت کرد. ۱۱۰هزار تومان یک پنجم درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی است و اعلام نشده چهار پنجم دیگر در چه حوزه‌هایی است؛ البته احتمالا برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما این روند را قبول نداریم و معتقدیم بعد حذف ارز ترجیحی نمی‌توان با ۱۱۰هزار تومان آن را پوشش داد و حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان باید به مردم تعلق بگیرد. ۵۰درصد هم می‌تواند مورد استفاده دولت قرار گیرد.

ارکانی با تاکید بر اینکه اجرا پرداخت این یارانه منوط به تصویب قانون لایحه بودجه است، توضیح داد: پرداخت یارانه قاعدتا از ابتدای سال آینده خواهد بود و امسال یارانه جدید نداریم. ۱۱۰هزار تومان پیشنهاد دولت است که به علت ناچیز بودن به قدرت خرید و معیشت مردم لطمه زیادی وارد می‌شود و از نظر نمایندگان قابل پذیرش نیست. پینشهاد مجلس رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان است.

وی در پایان توضیح داد: خط قرمز مجلس و نمایندگان مردم، معیشت است. اینکه ارز ترجیحی به علت مشکلات و مفاسد آن حذف شود، نباید مردم تاوان آن را بدهند.

یارانه جدید

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از پیش بینی دو سناریوی یارانه‌ای دولت پس از حذف ارز ترجیحی خبر داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌ها نیست اظهارکرد: حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه پنهان، حذف واسطه‌ها و اختصاص این یارانه به مردم است.

وی اظهارکرد: دولت سناریوهای مختلفی برای کمک به مردم دارد، در گام اول میزان هزینه مردم برای تامین کالاهای اساسی به صورت کارشناسی محاسبه شده و میانگین هزینه‌ها تعیین می‌شود.

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق ادامه داد: سناریوی اول این است که تا زمانی که زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، یارانه نقدی به مردم اختصاص می‌یابد و پس از اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شد، کارت‌های یارانه‌ای یا کالابرگ به سرپرست خانوارها اختصاص می‌یابد.

میرتاج الدینی در توضیح این مطلب گفت: در این سناریو دولت ۲۵ قلم از کالاهای مایحتاج عمومی و ضروری زندگی خانوار را تعیین می‌کند و اعتباری را به صورت ماهانه در کارت یارانه سرپرست خانواده شارژ می‌کند. خانواده‌ها می‌توانند این کالاها را از فروشگاه‌های دارای کارت خوان با قیمت‌هایی که دولت اعلام خواهد کرد، خریداری کنند.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: این فروشگاه‌ها نیز برای مراجعه بیشتر مردم رقابت می‌کنند و فروشگاه‌هایی که تخفیف بیشتری بدهند از سوی دولت به مردم معرفی خواهند شد. این اقدام موجب می‌شود، برای کاهش قیمت‌ها بین فروشگاه‌ها رقابت ایجاد شود. مردم به راحتی خواهند توانست کالاها را با قیمت مصوب دولت تهیه کنند.

عضو کمیسیون تلفیق اظهارکرد: در این ساز و کار مردم اختیار دارند که از اعتبار این کارت برای خرید هر کالایی که می‌خواهند استفاده کنند.

وی در توضیح سناریو اعطای کالابرگ به مردم گفت: در این سناریو از طریق کالابرگ یا کارت اعتباری مردم کالاهای مورد نیاز را می‌توانند از طریق فروشگاه‌های سراسر کشور خریداری کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پرداخت یارانه نان از طریق کارت به نانوا است گفت: افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال و آماده سازی زیرساخت آن هستند.

 رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای خرید نان با کارت مخصوص به نفع مصرف کنندگان طرحی در دست بررسی است، اما فعلا این بحث در بودجه ۱۴۰۱مطرح نیست.

مسعود میرکاظمی درباره حذف ارز ترجیحی گفت: اگر قرار بود حذف ارز ترجیحی امسال انجام شود، دارو و نان حلقه اخر بودند.

وی افزود: طرح به این گونه است که اگر در آینده قرار باشد اجرا شود، این‌که در چه ماهی و چه تاریخی صورت گیرد، بستگی به مصوبات مجلس دارد.

میرکاظمی عنوان کرد: به این ترتیب که اگر کسی خرید در نانوایی انجام می‌دهد، پرداختی که صورت می‌گیرد از طریق کارتی که در اختیار مردم است، به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود، ولی از فردی که نان را خرید می‌کند، همان قیمت قبل کسر شود.

وی متذکر شد: این طرحی است که روی آن در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کار می‌شود که این سامانه اگر آماده شود، به راحتی بدون این‌که مردم دغدغه‌ای داشته باشند، ارز ۴۲۰۰ تومانی این بخش را هم حذف کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که فعلا این بحث در بودجه ۱۴۰۱مطرح نیست، خاطرنشان کرد: فعلا حذف ارز نهاده‌ها مطرح است و دارو و نان در فاز دوم تعیین‌تکلیف می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه