رتبه بندی فرهنگیان | افزایش حقوق معلمان

زمان تصویب نهایی رتبه‌بندی فرهنگیان اعلام شد

قاسم احمدی لاشکی در حاشیه دیدار‌های مردمی استان هرمزگان گفت: مجلس شورای اسلامی ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰، مصوبه رتبه بندی را نهائی کرد و برای تصویب به شورای محترم نگهبان ارسال کرد.

زمان تصویب نهایی رتبه‌بندی فرهنگیان اعلام شد
کدخبر : 4345
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان با ۹ شاخص و معیار در رتبه های پنج گانه رتبه بندی معلمان قرار می گیرند و امیدواریم که تا پایان سال جاری، رتبه بندی به اجرا درآید.

وی افزود: شورای نگهبان نیز به دلیل ابهاماتی از جمله در بند‌های ۵ و ۶ مصوبه رتبه بندی معلمان، خواستار فرصت بیشتری برای بررسی شدند که منتظر هستیم آخرین وضعیت را از شورای نگهبان دریافت کنیم.

احمدی لاشکی با بیان اینکه، شورای نگهبان نیز باید در بازه زمانی مشخص اعلام نتیجه نماید، اظهار داشت: امید است تا پایان سال جاری مصوبه رتبه بندی به اجرا درآید.

به گفته این مسئول، وزارت آموزش و پرورش به استناد ماده ۷، آئین نامه اجرائی رتبه بندی را تنظیم و در حال نگارش است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: پس از نهائی شدن مصوبه رتبه بندی معلمان، آمادگی کامل برای ادامه روند اجرای رتبه بندی از جمله هیأت ممیزی‌ها که باید بر‌ای ورود ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور تعیین شود، را داریم و در کوتاه‌ترین زمان، این مصوبه قابلیت اجرائی پیدامی کند.

احمدی لاشکی ادامه داد: معلمان با ۹ شاخص و معیار در رتبه‌های پنج گانه قرار خواهند گرفت و در تبادل نظر با نخبگان آموزش و پرورش و شناسائی معیار و شاخص‌های جدیدی، شاخص‌های ۹ گانه قابل تجدید نظر و بروز رسانی هستند.

رتبه بندی فرهنگیان

دانشجومعلمان معتقدند که کسر ۲۰ درصد از حقوق آنها برخلاف قانون است و این درحالیست که شایعاتی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه قرار است دوباره ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان کسر شود و با این حساب، حقوقشان تقریبا نصف می‌شود.

یکی از راه‌های ورود به وزارت آموزش و پرورش و معلم شدن، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است؛ ورود به این دانشگاه از طریق کنکور سراسری انجام می‌شود و مزایای ویژه‌ای هم برای دانشجویان این دانشگاه پیش‌بینی شده است. استخدام رسمی، احتساب چهارسال تحصیل در سنوات کاری، گرفتن حقوق، تحصیل رایگان و «معافیت از سربازی برای پسران»، از جمله این مزیت‌هاست.

اما دانشجومعلمان این دانشگاه از چند سال پیش نسبت به اخذ ۴۵ درصد از حقوقشان گلایه داشتند و معتقد بودند که معلوم نیست این میزان به چه دلیل از حقوق آنها کسر می‌شود؛ پیگیری دانشجومعلمان ادامه پیدا کرد تا اینکه این میزان به ۲۰ درصد کاهش یافت اما حالا دانشجومعلمان معتقدند که در ایام کرونا اخذ همین ۲۰ درصد هم غیرقانونی است؛ البته نگرانی بیشتر دانشجومعلمان به شایعاتی بر می گردد مبنی بر اینکه قرار است از دوباره همان ۴۵ درصد از حقوقشان کم شود.

یکی از دانشجومعلمان در این خصوص گفت: در قانون متعهدین خدمت مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۶۹ ماده ۶ آمده است که دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و‌ فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد. ضمناً حقوق کارآموزی دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم معادل حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدرک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر پرداخت خواهد شد».

وی ادامه داد: در تبصره این ماده آمده است که « پرداخت حقوق کارآموزی و حقوق به دانش‌آموزان و دانشجویان مذکور مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی از قبیل خوابگاه و‌ وام صندوق رفاه و غیره که دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه معمولاً در اختیار آنان قرار می‌دهند نخواهد بود، لکن هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد».

این دانشجومعلم افزود: «اکنون با توجه به تبصره ماده ۶ قانون متعهدین خدمت مجلس شورای اسلامی سال ۶۹، کسورات دانشجومعلم باید مطابق با ارائه خدمات خوابگاهی و شبانه روزی باشد؛ بر همین اساس مصوبات هیأت امنای دانشگاه در ایام کرونا به مقدار ۲۰ درصد کاملاً برخلاف قانون است. ضمن اینکه موضوعاتی مطرح است مبنی بر اینکه باز دوباره ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان کسر شود یعنی می‌خواهند حقوق ما را نصف کنند».

قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش: مطابق ماده (شش) قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش(مصوب هشتم خرداد ۱۳۶۹) دانشجویان متعهد خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و فوق‌العاده شغل(حق شغل و حق شاغل) مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار می‌شوند و به استناد تبصره ذیل همان ماده هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه بابت استفاده از امکانات دانشگاه از وجوه پرداختی به آنان کسر خواهد شد.

دستورالعمل نحوه استخدام آزمایشی پرداخت حقوق و احتساب مدت تحصیل ـ موضوع مواد ۶ و ۷ ق م خ مصوب هشتم خرداد ۱۳۶۹ آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه فرهنگیان متشکل بر ۵۵ ماده و ۲۶ تبصره و ۵ پیوست در خصوص انواع و نحوه وصول درآمدهای اختصاصی نحوه هزینه‌کرد هدایا و کمک‌های مردمی در خصوص نحوه انجام مناقصه مزایده در خصوص نگهداری اموال، دستورالعمل نحوه انجام حسابرسی دانشگاه با عنایت به بند ۷ ماده ۸ اساسنامه بر اساس آیین‌نامه‌های معاملاتی ابلاغی از سوی وزیر علوم به تصویب رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه