خواسته مهم بازنشستگان چیست؟ | تعیین تکلیف پاداش پایان خدمت بازنشستگان

بازنشستگان خواستار تخصیص اعتبار کافی برای پرداخت پاداش پایان خدمت هستند.

خواسته مهم بازنشستگان چیست؟ | تعیین تکلیف پاداش پایان خدمت بازنشستگان
کدخبر : 4245
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

جمعی از بازنشستگان ۱۴۰۰ ، یک خواسته‌ی مهم خطاب به نمایندگان مجلس شورا مطرح کردند: در بازبینی و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، اعتبار کافی و مشخص برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که در سال جاری (۱۴۰۰) بازنشست می‌شوند، منظور کنند؛ پرداخت پاداش پایان خدمت باید از محل یک بند ریالی مشخص بودجه باشد نباید آن را به فروش اموال دولتی یا اعتبارات مشروط منوط کنند.

این بازنشستگان می‌گویند: بازنشستگان ۹۹ مدتها دوندگی کردند تا توانستند پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنند؛ انتظار داریم با اختصاص بودجه مناسب، در همان ماه‌های اول سال آینده، معوقات بازنشستگانی که در سال جاری خاتمه خدمت خورده‌اند، پرداخت شود.

بازنشستگان ۹۹ گاهاً بعد از یکسال معطلی و انتظار، موفق به دریافت معوقات خود شدند؛ بازنشستگان می‌گویند تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت موجب کاهش ارزش پول می‌شود و نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای در لایحه بودجه ۱۴۰۱، توضیح داد: این اعتبارات از ۱۷۶ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ اعتبارات طرح های تملک دارایی برای استان ها نسبت به سال جاری افزایش یافته است.

زارع با بیان اینکه تمرکززدایی یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: اعتبارات و اختیارات بیشتری نسبت به سال جاری به استان‌ها داده شده و همچنین پیش‌بینی لازم برای اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌ها و همچنین رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی در دستور کار قرار گرفته که به عنوان مثال برای رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

پاداش پایان خدمت بازنشستگان چیست؟

پاداش بازنشستگی در حقیقت نوعی حمایت مالی است از جانب دولت برای کارکنان دستگاه های دولتی که پس از دوره ی کاری آنان و بازنشسته شدن آنها به آنان تعلق می گیرد. دولت وظیفه دارد که سامانه ای به نام ثبت حقوق و مزایا راه اندازی کند که در این سامانه امکان نمایش تمام پرداختی های دولت ( از جمله پاداش سنوات پایان خدمت بازنشستگان ) مشخص باشد.  

بر اساس قانون تمامی دستگاه های اجرایی موظف هستند تا برای افرادی که مشغول به کار و فعالیت در این سازمان ها هستند پس از پایان دوره جوانی و به هنگام بازنشستگی آن ها را مورد حمایت قرار داده و با استفاده از منابع داخلی خود به تامین امنیت مالی کارکنان بازنشسته پرداخته و علاوه بر این با پرداخت مبلغی به عنوان پاداش بازنشستگی به این افراد به فراهم کردن رفاه حداقلی برای ادامه زندگی آن ها کمک کنند.

از این رو تمامی افرادی که واجد شرایط تعریف شده از سوی سازمان بازنشستگی کشور برای دریافت پاداش بازنشستگی و سنوات پایان خدمت بازنشستگان می باشند بر اساس معیار هایی که برای تعیین مقدار پاداش هر شخص تعریف شده است مانند تعداد سال هایی که برای سازمان مربوطه مشغول به کار بوده ، سختی کار و ... و همچنین بنا بر تشخیص سازمان بازنشستگی کشور مقدار پاداش آن ها مشخص می گردد .

با توجه به مطالبی که ذکر شد و همچنین سوال های متعددی که برای افراد در رابطه با پاداش بازنشستگی، شرایط و مقدار پرداختی برای هر شخص به وجود آمده است لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با تعریف پاداش بازنشستگی ، شرایط و مقدار آن برای هر شخص پرداخته شده است .

پاداش بازنشستگی در حقیقت نوعی حمایت مالی است از جانب دولت برای کارکنان دستگاه های دولتی که پس از دوره کاری و بازنشسته شدن آن ها به آنان تعلق می گیرد. براساس ماده 29 برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران باید به این نکته اشاره کرد که دولت وظیفه دارد تا سامانه ای به نام ثبت حقوق و مزایا راه اندازی کند که در این سامانه امکان نمایش تمام پرداختی های دولت ( از جمله پاداش سنوات پایان خدمت بازنشستگان ) مشخص باشد.  علاوه بر پاداش تسهیلات دیگری هم برای باز نشستگی وجود دارد من جمله وام ازدواج فرزندان بازنشسته. 

پاداش بازنشتگی باید توسط دستگاه های اجرایی پرداخت شوند و کلیه دستگاه های اجرایی موظفند پاداش پایان خدمت بازنشستگان را از منابع داخلی خود پرداخت نمایند. حال ممکن است این سوال برای برخی از افراد پیش بیاید که شرایط بازنشستگی در قانون مدیریت خدمت کشوری چیست و چه کسانی می توانند تقاضای بازنشستگی کنند و از پاداش سنوات بازنشستگی استفاده کنند؟ 

همسان سازی حقوق بازنشستگان

نحوه تعیین پاداش بازنشستگی

برای مثال اگر فردی 35 سال در دستگاه ها و اداره های دولتی کار کرده باشد و سابقه خدمت داشته باشد، حقوق بازنشستگی او بر اساس 30 سال خدمت معین می گردد و به ازای 5 سال بیشتری که فرد به اداره یا دستگاه مربوطه خدمت رسانی کرده است، 5.12 درصد به حقوق او اضافه می گردد.

پاداش بازنشستگی نیز به اندازه حقوق یک ماه خدمت به ازای سنوات بازنشستگی افراد می باشد. به بیان بهتر به ازای هر سال کاری که فرد برای دستگاه های دولتی مشغول به کار بوده به اندازه یک ماه حقوق بیشتر در نظر گرفته می شود . البته لازم است به این نکته توجه داشت که به تعداد سال های اضافه بر 30 سالی که فرد کار می کند دیگر پاداش بازنشستگی تعلق نمی گیرد.

براساس ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق تمامی بازنشستگان باید با پیشنهاد سازمان مربوطه ( سازمان بازنشستگی کشور ) تعیین شود و باید دقت داشت که حداکثر و سقف حقوق نباید از 7 برابر حقوق ثابت و فوق العاده بیشتر شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه