خبر خوش برای سهام عدالتی ها | صاحبان سهام عدالت بخوانند

دریافت تسهیلات سهام عدالت و اعطای کارت اعتباری به مشمولان، از جمله طرح‌های زیرمجموعه آزادسازی سهام عدالت است. با وجود اینکه در حال حاضر، مشکلاتی برای ارائه کارت اعتباری سهام عدالت وجود دارد، اما در این گزارش به مشروحی از نحوه دریافت تسهیلات پرداخته می‌شود.

خبر خوش برای سهام عدالتی ها | صاحبان سهام عدالت بخوانند
کدخبر : 4239
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همه اشخاص حقیقی، از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده، مراحل احراز هویت را طی و سپس در بانک ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک (ایوا و زمرد) اقدام به ثبت‌نام کنند.

همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افراد دیگر قادر به دریافت کارت اعتباری نیستند.

وام سهام عدالت

نحوه دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت

آن دسته از افرادی که دارای شرایط لازم برای دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت ۱۴۰۰ می باشند، می توانند به صورت غیر حضوری و یا حضوری مراحل مربوط به دریافت وام سهام عدالت را انجام دهند. سود وام سهام عدالت 18 درصد است که اقساط آن در دوره 3 ساله پرداخت می شود.

شرایط دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت 

وام سهام عدالت، یک مبلغی است که به عنوان کمک هزینه خرید کالا های مختلف به افرادی که دارای سهام عدالت می باشند، داده می شود. افرادی که این وام را دریافت می کنند، می توانند از طریق کارت اعتباری وام اقدام به خرید کالا های مختلف کنند. این تسهیلات از جمله تسهیلاتی بود که رییس جمهوری برای افرادی که دارای سهام عدالت 1 میلیون تومانی و 500 میلیون تومانی می باشند، در نظر گرفته شد.

برای دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت، شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم. افرادی که دارای شرایط دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت ۱۴۰۰ می باشند، می توانند این کارت اعتباری را دریافت کنند و با وامی که در این کارت واریز شده است، در فروشگاه های مختلف خرید انجام دهند. در نظر داشته باشید که این وام فقط به افرادی که واجد شرایط زیر باشند، تعلق خواهد گرفت.

اولین شرطی که برای دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت در نظر گرفته شده است این است که افراد دارای سهام عدالت 1 میلیون تومانی و یا دارای سهام عدالت 500 هزار تومانی باشند. بدیهی است که به افرادی که دارای سهام عدالت نیستند، وامی تعلق نخواهد گرفت.

افرادی که قصد دریافت وام سهام عدالت سال 1400 را دارند، می بایست حتما کارت ملی هوشمند داشته باشند. در غیر این صورت امکان دریافت وام برای آن ها وجود نخواهد داشت.

متقاضیان دریافت وام می بایست که حتما در سامانه سجام بازار بورس ثبت نام کرده باشند، در غیر این صورت نمی توانند تا زمان سجامی شدن وام سهام عدالت را دریافت کنند.

متقاضیان باید حتما مراحل ثبت نام در سامانه سجام و علاوه بر آن احراز هویت در سجام را انجام داده باشند، در غیر این صورت دارای شرایط دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت نمی باشند.

متقاضیانی که اقدام به آزاد سازی سهام عدالت کرده اند و می خواهند که اقدام به دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت ۱۴۰۰ کنند، باید در نظر داشته باشند که حتی اگر یک سهم از سهام خود را فروخته باشند، نمی توانند این وام را دریافت کنند.

در صورتی که از یکی از مراجع قضایی حکمی صادر شده باشد که سهام عدالت فرد متقاضی وام توقیف شده باشد، باز هم امکان دریافت وام سهام عدالت برای این افراد وجود نخواهد داشت.

افرادی که قصد دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت را دارند، می بایست حتما در بانکی که قرار است که وام را از آن جا دریافت کنند، حساب داشته باشند. در غیر این صورت می توانند مراحل افتتاح حساب را در آن بانک ها انجام دهند.

وام سهام عدالت

مدارک لازم جهت دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت 

افرادی که قصد دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت را دارند، می بایست که به یکی از بانک هایی که این وام را پرداخت می کنند مراجعه نمایند و مراحل مربوط به دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت سال 1400 را انجام دهند. بدیهی است که تنها به افرادی این وام تعلق خواهد گرفت که شرایط لازم را برای دریافت وام داشته باشند.

در حال حاضر، بانک های مختلفی اقدام به ارائه خدمات مربوط به وام سهام عدالت می کنند. در صورتی که در ابتدای کار فقط بانک ملی و تجارت اقدام به ارائه خدمات وام سهام عدالت می کردند. در حال حاضر به گروه بانک ملی و بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات و بانک رفاه کارگران نیز افزوده شده اند.

توجه داشته باشید افرادی که دارای سهام عدالت 500 هزار تومانی و یا 1 میلیون تومانی می باشند، می توانند با در دست داشتن مدارک لازم جهت دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت اقدام کنند.

طبق قوانینی که برای دریافت وام سهام عدالت در نظر گرفته شده است، نیازی به ارائه به مدرک خاصی برای دریافت این وام نیست. بنابراین، در صورتی که شما می خواهید این وام را دریافت کنید، نیازی به جمع آوری مدارک خاصی ندارید. البته این اتفاق در صورتی می افتد که شما حتما مراحل سجامی شدن را انجام داده باشید و احراز هویت خود را به طور کامل انجام داده باشید. پس از احراز هویت در سامانه سجام، اطلاعات شما به صورت اتوماتیک و سیستمی به بانک ارسال خواهد شد و نیازی نیست که به طور مثال مدرک احراز هویت خود را ارائه کنید. در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده اید، اصلا امکان استفاده از تسهیلات سهام عدالت سال ۱۴۰۰ برای شما وجود نخواهد داشت. همچنین، ممکن است که برای دریافت وام از شما کد بورسی و یا کد سجامی درخواست شود. به همین خاطر حتما این دو کد را به همراه داشته باشید.

به غیر از اینکه احراز هویت شما باید برای دریافت سهام عدالت انجام شده باشد، شما باید مدارک معمول زیر را برای دریافت وام سهام عدالت ارائه کنید. توجه داشته باشید، در صورتی که برای دریافت تسهیلات سهام عدالت از طریق روش های غیر حضوری اقدام می کنید، حتما مدارک زیر را به صورت عکس در سیستم خود نگهداری کنید و در سامانه ثبت درخواست وام آپلود نمایید.

وام سهام عدالت

میزان مبلغ کارت اعتباری وام سهام عدالت 

در ابتدا زمانی که بحث وام سهام عدالت و کارت اعتباری سهام عدالت روی کار آمد، قرار بود که به تمامی افرادی که دارای شرایط دریافت وام سهام عدالت می باشند، 7 میلیون تومان وام تعلق گیرد. در واقع، افرادی که دارای سهام عدالت 5 میلیون ریالی بودند، می توانستند 7 میلیون تومان وام بگیرند و افرادی که دارای سهام عدالت 10 میلیون ریالی بودند، می توانستند 14 میلیون تومان وام دریافت کنند.

اما بعد از عملی شدن وام سهام عدالت، میزان مبلغ کارت اعتباری وام سهام عدالت 1400 تغییر پیدا کرد تا جایی که این قانون تعیین شد که هر کس به میزان نصف سبد سهام عدالت خود می تواند وام سهام عدالت دریافت کند. با توجه به اینکه در حال حاضر روز به روز ارزش سهام عدالت تغییر پیدا می کند، به طور دقیق مشخص نیست که همه افراد چه مقدار وامی را دریافت می کنند؛ اما به طور مثال اگر ارزش روز سبد سهام عدالت اشخاص 10 میلیون تومان باشد، افراد می توانند به اندازه 5 میلیون تومان وام سهام عدالت دریافت کنند.

مجددا این روش محاسبه مبلغ کارت اعتباری وام سهام عدالت نیز از کنار رفت و روش دیگری جای آن آمد. در این روش به گفته مسئولان لازم است که به افرادی که دارای سهام عدالت می باشند، فقط نصف مبلغ سهامی که می توانند آن را معامله نمایند، است. در واقع، همانطور که می دانید تمامی اشخاص فعلا مجاز هستند که فقط 60 درصد از کل مبلغ سهام عدالت خود را به فروش بگذارند و مجاز به فروش 40 درصد باقی مانده نیستند.

دقت داشته باشید تنها 50 درصد از 60 درصدی که توسط سهامداران قابل فروش می باشد به صورت وام به افراد داده خواهد شد. در واقع، با یک محاسبه ریاضی می توان این گونه تعریف کرد که وام سهام عدالت فقط به میزان 30 درصد از کل سبد سهام عدالت آن ها است.

طبق این تعریف، اگر به طور مثال سبد سهام عدالت فردی 10 میلیون تومان باشد، این فرد می تواند 6 میلیون تومان از سهام عدالت خود را بفروشد. همچنین، با توجه به تعاریف افراد می توانند به میزان نصف 6 میلیون تومان، یعنی 3 میلیون تومان وام سهام عدالت دریافت کنند.

بدیهی است که میزان وام سهام عدالت ۱۴۰۰ بسته به شرایط بازار بورس، صعودی یا نزولی بودن سبد سهام تغییر پیدا می کند و مبلغ مشخصی ندارد؛ اما می توان طبق روشی که توضیح داد میزان وام سهام عدالت را محاسبه نمود.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه