وام سهام عدالت | کارت اعتباری سهام عدالت

وام سهام عدالت افزایش یافت؟ | چگونه وام سهام عدالت بگیریم ؟

دریافت تسهیلات سهام عدالت و اعطای کارت اعتباری به مشمولان، از جمله طرح‌های زیرمجموعه آزادسازی سهام عدالت است. با وجود اینکه در حال حاضر، مشکلاتی برای ارائه کارت اعتباری سهام عدالت وجود دارد، اما در این گزارش به مشروحی از نحوه دریافت تسهیلات پرداخته می‌شود.

وام سهام عدالت افزایش یافت؟ | چگونه وام سهام عدالت بگیریم ؟
کدخبر : 3539
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همه اشخاص حقیقی، از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده، مراحل احراز هویت را طی و سپس در بانک ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک (ایوا و زمرد) اقدام به ثبت‌نام کنند.

مبلغ وام، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است.

همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افراد دیگر قادر به دریافت کارت اعتباری نیستند.

وام سهام عدالت

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد.

به دستور بانک مرکزی، پنج بانک مکلف شده‌اند که برای متقاضیان کارت رفاهی، کارت اعتباری هفت میلیونی صادر کنند. سود تسهیلات این کارت ۱۸درصد است.

مرکزی شیوه نامه صدور کارت رفاهی را به پنج بانک ملت، ملی، تجارت، صادرات و رفاه کارگران ابلاغ کرده است که طبق آن هر یک از این بانک‌ها باید تا سقف ۲۰۰هزار فقره کارت رفاهی صادر کنند و طبق اعلام مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تاکنون بانک ملی به طور مقدماتی صدور کارت هفت میلیونی رفاهی را آغاز کرده است و حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وام سهام عدالت

همه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

در این بین، ۶۰درصد ارزش روز سهام عدالت (بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه) و حساب‌های یارانه نقدی و معیشتی طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وام‌های پرداخت شده قبلی، می‌تواند به عنوان وثیقه‌های  قابل قبول از مشتری مورد پذیرش قرار گیرد.

نرخ سود تسهیلات کارت رفاهی ۱۸درصد و مهلت بازپرداخت آن نیز ۱۸ماهه است که با احتساب سود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان بر مبلغ  هفت میلیونی کارت رفاهی هر یک از دریافت کنندگان این کارت باید ماهانه تقریبا ۴۵۸هزار تومان بپردازند.

البته، طبق اعلام بانک مرکزی در آینده نزدیک به جز پنج بانک ذکر شده سایر بانک‌ها نیز به صدور کارت رفاهی اقدام خواهند کرد.

کدام بانک ها وام سهام عدالت می دهند؟

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، گفت: ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند از ابتدای ماه آینده از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند.

علیرضا ماهیار معاون شرکت سپرده گذاری مرکزیدرباره چگونگی استفاده از کارت‌های اعتباری سهام عدالت گفت: این کارت‌ها به مانند کارت‌های اعتباری است که دولت به کارمندان خود برای خرید کالا ارایه می‌کند، اما تفاوت آن با کارت‌های اعتباری خرید کالا این است که دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به جای خرید کالا درخواست وام خرد از بانک‌ها کنند.

وی با بیان اینکه ۵ بانک دولتی و نیمه دولتی، چون بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده اند، اظهارداشت: البته برخی بانک‌های خصوصی نیز برای پرداخت وام خرد از طریق کارت‌های اعتباری سهام عدالت پای کار آمده اند.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، مکانیزم پرداخت وام خرد توسط بانک‌ها به دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت را با سود ۱۸ درصدی البته بدون ضامن عنوان کرد و گفت: مزیت دریافت چنین وامی این است که سهام شخص به جای ضامن وام وثیقه می‌شود و متقاضی دیگر نیازی به ضامن ندارد.

ماهیار، اضافه کرد: کارت‌های اعتباری سهام عدالت برای سهام دارانی است که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند و تعداد آن‌ها حدودا ۳۰ میلیون نفر برآورد شده است. معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، در ادامه افزود: این فرایند به صورت تمام الکترونیک از مبدا بانک‌های عامل تا مقصد که شرکت سپرده گذاری و بازار سرمایه هستند، خواهد بود.

وی افزود: افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، باید سجامی باشد و بعد از احراز هویت در اپلیکیشن‌های مربوط به بانک‌های عامل و پس از اینکه شرکت سپرده گذاری سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، می‌تواند دارایی خود را مشاهده کند و متوجه شود چقدر دارایی سهام عدالت دارد و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر کند. وی افزود: در واقع فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری متوجه می‌شود که می‌تواند تا چه میزان تسهیلات دریافت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه