افزایش حقوق کارگران قطعی شد | سورپرایز بزرگ دولت برای عیدی ۱۴۰۰

کارشناس ارشد حقوق و روابط کار با اشاره به اینکه عیدی کارگران تنها بر اساس۲ پایه حقوق محاسبه می شود، گفت: کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی بپردازند و به طوری که رقم عیدی نباید از ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تجاوز کند.

افزایش حقوق کارگران قطعی شد | سورپرایز بزرگ دولت برای عیدی ۱۴۰۰
کدخبر : 4126
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق کارگران پایین ترین حقوق پرداختی از طرف دولت است. در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران بوده ایم. در طرح های طرح شده  حقوق کارگران  طرح مزد منطقه ای بیشتر از طرح های دیگر باعث رنجش کارگران به بی عدالتی های پرداختی شده است. در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به  آخرین خبرها از میران حقوق کارگران با توجه به دستمزد منطقه ای  را می خوانیم.

حقوق کارگران

این هفته کمیته دستمزدِ ذیل شورای‌عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) فارغ از بحث برگزاری جلسات کمیته دستمزد، در ارتباط با پژوهش‌ها در ارتباط با مزد منطقه‌ای و مزد صنفی می‌گوید: برای اینکه بدانیم مزد منطقه‌ای و صنفی در ایران قابل اعمال است یا نه، سال گذشته به موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی ماموریت داده شد در این رابطه تحقیق کند.

او ادامه داد: مزد منطقه‌ای و مزد صنفی نمی‌تواند حداقل مزد را زیر سوال ببرد؛ اگر قرار باشد روزی مزد منطقه‌ای یا صنفی در ایران پیاده‌سازی یا اجرا شود، باید برای بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار باشد؛ حداقل مزد به هیچ وجه نباید زیر سوال برود.

 شوک جدید برای درآمد بازنشستگان

به گفته این کارشناسِ مزد، هر نوع پژوهشی در ارتباط با مزد منطقه‌ای، باید حول بند دوم ماده ۴۱ قانون کار صورت بگیرد؛ ببینند هزینه‌های سبد معیشت در استان‌های مختلف چقدر است.

توفیقی تاکید می‌کند: اطمینان دارم همین امروز در هیچ نقطه‌ای از کشور، سبد معیشت بسیار حداقلی کمتر از شش یا هفت میلیون تومان نیست و از آنجا که دستمزد فقط چهار میلیون تومان است، همین امروز پنجاه درصد عقب‌افتادگی داریم؛ بنابراین باید سبد معیشت استان‌های مختلف محاسبه شود و مزد منطقه‌ای و مزد صنفی براساس نرخ سبد معیشت هر صنف یا هر منطقه، در دستور کار قرار بگیرد؛ هر نوع نقشه راهی به جز این، انحراف از قانون کار و ضربه زدن به حقوق مزدی کارگران است.

حقوق کارگران

  عیدی کارگران به نرخ روز محاسبه نمی شود یعنی اگر شخصی پنج سال عیدی دریافت نکرده، عیدی آن به نسبت همان سال ها پرداخت می شود.

 کارشناس ارشد حقوق و روابط کار با اشاره به اینکه عیدی کارگران تنها بر اساس۲ پایه حقوق محاسبه می شود، گفت: کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی بپردازند و به طوری که رقم عیدی نباید از ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تجاوز کند.

آرمین خوشوقتی افزود: پرداخت سقف و کف عیدی مشخص است و بنابراین هیچ شخصی بر اساس سه پایه حقوق دریافت نمی کند. به عنوان مثال اگر «پایه حقوق یعنی بدون مزایا» شخصی ۱۰ میلیون تومان و شخص دیگری حدود ۴ میلیون تومان باشد، هیچ تفاوتی در مبلغ عیدی آنها وجود ندارد و در واقع هر دو عیدی ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان را دریافت می کنند.

خوشوقتی همچنین گفت: مبلغ عیدی کارگری بدون سابقه با کارگری که یک یا۳ سال سابقه دارد، کمی متفاوت است. مبلغ عیدی بدون سابقه ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است و کارگری که یک سال سابقه دارد، به عنوان مثال اگر پایه حقوق آن را ۲ میلیون و ۸۰۰ تومان در نظر بگیریم، عیدی آن ۵ میلیون و ۶۰۰ خواهد بود. بنابراین پایه سنوات جزئی از مزد است و در تعیین عیدی تاثیر دارد.

 کارشناس ارشد حقوق و روابط کار در ادامه با تاکید بر اینکه تنها مرجع رسیدگی به اختلاف کارفرمایی و کارگری، اداره کار است، گفت: هیچ مراجع دیگری صلاحیت ورود به موضوع را ندارد. به این ترتیب اداره کار باید بر اساس ماده ۸۷ آیین نامه دادرسی کار، تمام حقوقی که به کارگر پرداخت نشده را در رای بیاورد. اینکه در بعضی ادارات کار به کارگر اعلام می شود تنها عیدی یک سال آخر قابل احیا است، صحیح نیست.

خوشوقتی با اشاره به اینکه عیدی مشمول کسر بیمه نمی شود، عنوان کرد: کارگرانی که حقوقشان تا سقف ۴ میلیون تومان است، مالیات از عیدی آنها معاف است.

وی در ادامه یادآور شد: عیدی کارگران به نرخ روز محاسبه نمی شود یعنی اگر شخصی۵ سال عیدی دریافت نکرده، عیدی آن به نسبت همان سال ها پرداخت می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه