بیداد فقر در سال آینده | فاصله نجومی سبد معیشت با دستمزد

لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت را پیشنهاد داده است، که هنوز شورای عالی کار که متولی تعیین دستمزد کارگران کشور است تصمیمی در این رابطه نگرفته است و بعید نیست افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت بر افزایش حقوق کارگران نیز سایه افکند و مانع از ترمیم حقوق آنان شود.

بیداد فقر در سال آینده | فاصله نجومی سبد معیشت با دستمزد
کدخبر : 3786
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در حالی دولت افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان دولت را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد داده است که هنوز شورای عالی کار با توجه به خط فقر ۱۰ میلیون تومانی تصمیمی برای دستمزد ۱۴۰۱ کارگران اتخاذ نکرده است.

از سوی دیگر هنوز موضوع افزایش حقوق کارگران که به گفته برخی از اعضای شورای عالی کار باید متناسب با سبد معیشتی و بیشتر از خط فقر باشد در شورای عالی کار به تصویب نرسیده است.

همچنین دولت در اقدامی دیگر قرار است، ارز ۴۲۰۰ تومانی را از اقلام حذف کند و آن را در قالب افزایش یارانه‌ها به دهک‌های نیازمند بدهد این در حالیست که شرایط اقتصادی اخیر بسیاری را نیازمند کرده است با این حال به گفته کارشناسان این برنامه‌ها در حال حاضر غیر منطقی است.

خط فقر رسمی ۱۰ میلیون تومان است

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار  با بیان اینکه تصویب دستمزد کارگران در شورای عالی کار تابع افزایش حقوق کارمندان نیست، اظهار کرد: این شورا بر اساس ماده ۴۱ قانون کار و دو تبصره تورم و سبد معیشت خانوار درباره افزایش حقوق کارگران تصمیم گیری می‌کند.

وی در مورد سبد معیشت خانوار کارگری نیز گفت: تا زمانی که جلسه تعیین کمیته دستمزد تشکیل نشود، ما حق اعلام عدد سبد معیشت خانوار را نداریم، آنچه که وجود دارد این است که دو نهاد رسمی بهزیستی و کمیته امداد خط فقر را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند؛ طبیعتا بر این اساس نمی‌توان گفت که سبد معیشت خانوار هم زیر ۱۰ میلیون تومان باشد.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: فاصله بین دستمزد یک کارگر و سبد معیشت یک خانواده کارگری بسیار زیاد است که این مسأله هم نتیجه فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بود که در دولت احمدی نژاد صورت گرفت، بی انضباطی مالی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ هم این بلای خانمانسوز را بر سر جامعه کارگری آورده است.

وی ادامه داد: می‌دانیم که فاصله زیادی بین دستمزد و سبد معیشت کارگران وجود دارد و می‌دانیم که این فاصله زیاد است و هیچ دولتی نمی‌تواند یکساله این فاصله را بپوشاند، اما در تعیین دستمزد باید این موضوع در نظر گرفته شود.

هیجان غیر منطقی افزایش یارانه‌ها

توفیقی همچنین با اشاره به مسأله افزایش مبلغ یارانه‌ها که از سوی دولت اعلام شده است، گفت: اینکه این موضوع موجب هیجان شده باعث تعجب است، بیش از یک ماه نیست که وزیر جدید کار به عنوان متولی شناسایی دهک‌های نیازمند یارانه اعلام می‌کند که در حال حاضر به دلیل عدم به روزرسانی آمار‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، امکان شناسایی این دهک فعلا وجود ندارد، چگونه هنوز یک ماه نشده یارانه قرار است دو برابر شده و جمعیت یارانه بگیر شناسایی شده است؟

وی افزود: قرار بود سامانه‌ای تشکیل شود تا خانواده‌های نیازمند یارانه که قبلا یارانه نمی‌گرفتند شناسایی شوند اما هنوز شناسایی نشده‌اند. چهارسال قبل گفتند که هر کسی حقوق ۱۳ میلیون تومان بگیرد یارانه به او تعلق نمی‌گیرد، اما اکنون خط فقر ۱۰ میلیون تومان است و در شهر‌های بزرگ با حقوق تا ۱۵ میلیون تومان نیز نمی‌توانند زندگی کنند.

توفیقی یادآور شد: اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند و به جامعه هدفی که هنوز شناسایی نشده بدهند بسیار غیر منطقی و تعجب آور است.

جامعه 24

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه