حقوق کارگران | دستمزد کارگران

کاهش شدید حقوق کارگران با تصویب طرح مزد منطقه ای | بی عدالت در تعیین دستمزد و حقوق کارگران

مزد توافقی در روستاها حربه‌ جدیدی است که برای تضییع حقوق کارگران مطرح شده و به‌نظر هم نمی‌رسد کسی جز کارفرمایان آن را مطرح کرده باشند.

کاهش شدید حقوق کارگران با تصویب طرح مزد منطقه ای | بی عدالت در تعیین دستمزد و حقوق کارگران
کدخبر : 3765
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق کارگران پایین ترین حقوق پرداختی از طرف دولت است. در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران بوده ایم. در طرح های طرح شده  حقوق کارگران  طرح مزد منطقه ای بیشتر از طرح های دیگر باعث رنجش کارگران به بی عدالتی های پرداختی شده است. در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به  آخرین خبرها از میران حقوق کارگران با توجه به دستمزد منطقه ای  را می خوانیم.

حقوق کارگران

تورم بالای 40 درصد و افزایش هزینه سبد خانوار تا 12 میلیون در شهرهای بزرگ و 10 میلیون در شهرهای کوچک و روستاها؛ افت شاخص‌ رفاهی و افزایش شاخص فقر و فلاکت و گسترده‌ و پرحجم‌ترشدن دهک‌های میانی و پایینی جامعه که بخش عمده‌ای از آنها را جامعه کارگری ایران تشکیل می‌دهد هم دلیلی نشده تا عدالت در تعیین دستمزد و حقوق کارگران مورد توجه قرار بگیرد.

مزد توافقی در روستاها حربه‌ جدیدی است که برای تضییع حقوق کارگران مطرح شده و به‌نظر هم نمی‌رسد کسی جز کارفرمایان آن را مطرح کرده باشند.

بیش از 40 درصد جامعه کشور حقوق وزارت‌کاری دریافت می‌کنند و همین سطح حقوق با توجه به میزان تورم و هزینه‌ها پاسخگوی نیاز مردم نیست و در خیلی از جاها هم کارفرمایان آن را رعایت نمی‌کنند و همین الان هم بسیاری از کارگران و حقوق‌بگیران با قراردادهای توافقی اجباری با کارفرمایان کار می‌کنند آن هم در شرایطی که این اتفاق قانونی نیست.

حالا فرض کنید این روش تعیین حقوق و دستمزد قانونی شود و آن زمان باید دید که چگونه حقوق مردم را تضییع خواهند کرد. علی خدایی، عضو شورایعالی کار در مورد طرح مجلس برای الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون‌کار، اظهارکرد: اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی ارائه داده‌اند مبنی بر اینکه دستمزد در روستاها به‌صورت توافقی پرداخت شود؛ این مساله مورد اعتراض جامعه کارگری است زیرا اصول قوانین کار این است که این قوانین، حمایتی هستند.

حقوق کارگران

نایب‌رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی‌ کار افزود: در این شرایطی که با وجود حداقل حمایت‌های قانونی، اغلب کارگاه‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند و عملا در برخی از مناطق کشور، کارگرها به استثمار گرفته شده‌اند، برداشتن حداقل‌های قانونی به خودی خود موجب می‌شود که بیشتر از این در حق کارگران ظلم شود.

او ادامه داد: در جایی‌که یکطرف قوی‌تر است و یکطرف ضعیف‌تر، توافق معنایی ندارد. همچنین با توجه به موضوع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم در کشور، طرف کارگری در مذاکره برای توافق، قدرتی ندارد و بالاجبار باید به هرچه کارفرما خواست تن بدهد. عضو شورایعالی کار گفت: در روستاها وضعیت معاش کارگران بدتر است و این طرح مغایر با اصول قانون‌کار، قوانین حمایتی و قوانین بین‌المللی است.

کارگران به این طرح اعتراض کرده و در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستند. نایب‌رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی‌کار افزود: اتفاقاتی که در روابط کار می‌افتد دور از انتظار جامعه کارگری است؛ در حال حاضر کارگران فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند و توقع‌شان از دولت و مجلس حل مشکلات معیشتی بود، اما متأسفانه با این طرح در مجلس مواجه شده‌اند که نمک بر زخم پاشیدن است تا حل مشکلات معیشتی. او در مورد عکس‌العمل وزارت کار به طرح مجلس، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا به این لحظه هیچ واکنشی به این طرح مجلس نداشته است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جدیدا عنوان کرده که هفت میلیون شاغل بدون بیمه در کشور فعال هستند! همین موضوع سوءاستفاده کارفرمایان از وضعیت آشفته بازارکار را نشان می‌دهد درحالیکه بیمه حق طبیعی همه است و کارفرمایان در مقابل بیمه‌کردن نیروهای خود وظایف قانونی دارند، اما آیا الان سازمان‌های مسئول وارد این موضوع شده و با خاطیان برخوردی داشته‌اند؟ جواب مشخص است خیر.

با این حال اینکه کارفرمایان و صاحبان مشاغل به‌دنبال حقوق توافقی قانونی هستند و تا الان هم صدایی از وزارت کار درنیامده، نشان می‌دهد که دست کارفرمایان قوی‌تر و پرتر از وزارت کار است! نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹. ۶ درصد به برآورد شده که این نرخ در بهار ۸. ۸ درصد به ثبت رسیده بوده است. بر این اساس جمعیت بیکار کشور در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر است که نسبت به بهار بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر افزایش‌یافته است. هرچند، این آمار از سوی مراکز رسمی‌ بیان شده و وضعیت اصطلاحا در کف خیابان وخیم‌تر است.

به گزارش آرمان ملی،کافی است سری به میدان‌ها و خیابان‌هایی که کارگران در آن به امید کار حتی موقتی تجمع می‌کنند بزنید تا اوضاع را از نزدیک درک کنید. درواقع تغییر تعریف نیروی کار یا شاغلان، به‌گونه‌ای که افرادی که یک‌ساعت در هفته هم کار می‌کنند شاغل محسوب می‌شوند موجب شده آمار بیکاری کمتر از آنچه در واقعیت وجود دارد باشد.

حقوق کارگران

افزایش حقوق منطقه ای اجرایی می شود؟ 

عضو شورای عالی کار با اشاره به عدم توانایی کارگران برای تامین معاش گفت: در جلسه هفته گذشته این شورا دستمزد منطقه‌ای بررسی شد اما نکته این است که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست.

محمدرضا تاجیک اظهار داشت: جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار برگزار شد که عمده مباحث در این جلسه مربوط به دستمزد بر اساس صنایع و مناطق بود. همچنین عدم توانایی کارگران در پرداخت هزینه‌های زندگی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای عالی کار افزود: مسئولان مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی گزارشی در مورد وضعیت دستمزد صنایع و مناطق مختلف تهیه کرده بودند و قرار شد با نمایندگان دولت، کارفرمایی و کارگری جلسه‌ای برگزار کنند و نتیجه این جلسات، در جلسه روز دوشنبه هفته آینده کمیته دستمزد اعلام شود.

وی ادامه داد: نکته مهم در مورد دستمزد بر اساس صنایع و مناطق این است که زیرساخت‌های اجرای این طرح در کشور ما فراهم نیست و به نظر نمی‌رسد که سال آینده امکان اجرایی شدن داشته باشد.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: در حال حاضر تمام گزارشات نشان می‌دهد که نمودار تورم فاصله زیادی با توانایی کارگران در تأمین معاش دارد و این موضوع طی ۳ سال اخیر وخیم‌تر شده است؛ به گونه‌ای که مهاجرت از شهرها به روستاها و مناطق اطراف شهرها افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: جامعه کارفرمایی به شدت به دنبال اجرای طرح دستمزد بر اساس صنایع و مناطق است اما باید توجه داشت که زیرساخت‌های اجرای این طرح هنوز فراهم نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه