اخبار کرونایی| جهش ویروس کرونا| سویه «مو»؛

جزئیات جدید و هشداردهنده درباره سویه «مو» کرونا!

در این مطلب به بیان جزئیاتی درباره سویه «مو»ی کرونا و سوالات رایج در این باره می‌پردازیم.

جزئیات جدید و هشداردهنده درباره سویه «مو» کرونا!
کدخبر : 2826
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سویه​ «مو» کرونا (Mu) پنجمین جهش این ویروس است. سازمان جهانی بهداشت سویه​ مو کرونا را در رده «زیر نظر» قرار داده است. سویه​ مو کرونا ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌‌اش، اکوادور است‌ـ سویه​ مو کرونا به عنوان یک نوع مورد بررسی (VOI) تعیین شده است. سویه​ مو کرونا تفاوت ژنتیکی با سایر انواع شناخته‌شده دارد. 

سویه مو کرونا

سویه مو کرونا در کدام کشور در حال شیوع است؟

«مو» اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا مشاهده شد، هنگامی که نام B۱۶۲۱ به آن داده شد. از آن زمان در ۴۰ کشور شناسایی شده است، اما تصور می‌شود که در حال حاضر مسئول ۰.۱ درصد از عفونت‌ها در سطح جهان است.

این واریانت در کلمبیا بسیار بیشتر از هر جای دیگری رایج بوده است. در مقابل، ۱۳ نمونه از نمونه‌های مورد تجزیه و تحلیل در اکوادور «مو» بوده‌اند، این در حالی است که در شیلی تنها ۴۰ نمونه از نمونه‌های توالی شده در گذشته «مو» تشخیص داده شده است. این نشان می‌دهد که این ویروس دیگر در کلمبیا در گردش نیست، بلکه در سایر کشور‌های مجاور آمریکای جنوبی در حال انتقال است. با این حال از آنجا که همه موارد کووید-۱۹ برای تعیین نوع آن‌ها تعیین نمی‌شوند، ممکن است شیوع «مو» در انگلیس بیشتر باشد.

سویه مو کرونا

سویه مو کرونا چقدر خطرناک است؟

یکی از سوالات کلیدی این است که آیا «مو» بیشتر از نوع فعلی غالب یعنی دلتا قابل انتقال است و آیا می‌تواند باعث بیماری شدیدتری شود؟

مو دارای جهشی به نام P۶۸۱H است که اولین بار در نوع آلفا گزارش شد و به طور بالقوه انتقال را سرعت می‌بخشد، با این حال این مطالعه هنوز در حال چاپ است به این معنی که یافته‌های آن هنوز به طور رسمی توسط سایر دانشمندان بررسی نشده است، بنابراین هنوز نمی‌توان از تاثیر P۶۸۱H بر رفتار ویروس مطمئن بود.

«مو» همچنین دارای جهش‌های E۴۸۴K و K۴۱۷N است که با فرار از آنتی بادی‌ها علیه ویروس کرونا همراه است، شواهد در این باره بیشتر مشخص است. این جهش‌ها در نوع بتا نیز رخ می‌دهد، بنابراین ممکن است «مو» مانند بتا رفتار کند که در این صورت اثربخشی برخی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد.

سویه مو کرونا

«مو» جهش‌های دیگری نیز دارد از جمله R۳۴۶K و Y۱۴۴T  که پیامد‌های آن‌ها ناشناخته است، بنابراین نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر دارد؛ اما آیا واقعا می‌توان از مصونیت قبلی فرار کرد؟ هنوز اطلاعات محدودی در این مورد وجود دارد. در واقع هنوز نمی‌توان گفت که آیا جهش‌های «مو» به افزایش عفونت و بیماری منجر می‌شود یا خیر.

چه اتفاقی با وجود شیوع سویه مو کرونا خواهد افتاد؟

«مو» اولین نوع جدید است که از ماه ژوئن به لیست WHO اضافه شده است. هنگامی که یک نوع مورد تایید تعیین می‌شود، WHO تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای ویژگی‌های نوع جدید را انجام می‌دهد و با مقایسه با سایر اعضای مورد بررسی، با درخواست از کشور‌های عضو خود برای جمع آوری اطلاعات در مورد بروز و اثرات این نوع، ارزیابی می‌کند که در حال حاضر در دست انجام است.

سویه مو کرونا

تعیین «مو» به عنوان VOI (واریانت) نشان دهنده نگرانی گسترده در مورد احتمال ظهور انواع جدید است که ممکن است مشکل ساز شود. نوع دلتا قابل انتقال در بسیاری از کشور‌ها، به ویژه در میان افراد واکسینه نشده، بود که نشان می‌دهد چگونه انواع ویروسی به سرعت و به طور قابل توجهی می‌تواند مسیر همه گیری را تغییر دهد. در کنیا تنها ۱.۵ درصد از مردم به طور کامل در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند.

هر بار که ویروس در داخل بدن فرد تکثیر می‌شود، احتمال جهش وجود داشته و نوع جدیدی از آن ظاهر می‌شود. این یک بازی اعداد است. این یک فرآیند تصادفی است، کمی شبیه انداختن تاس. هرچه بیشتر بچرخید، احتمال ظاهر شدن انواع جدید بیشتر است. راه اصلی جلوگیری از انواع مختلف واکسیناسیون جهانی است.

سویه مو کرونا

ظهور «مو» به ما یادآوری می‌کند که آن هدف چقدر مهم است. بسیاری از افراد به ویژه در کشور‌های در حال توسعه، هنوز واکسینه نشده‌اند. باید واکسن‌ها در اسرع وقت به دست این کشور‌ها برسد، هم برای کمک به افراد آسیب پذیر در آنجا و هم برای جلوگیری از ظهور انواع جدید؛ در غیر این صورت، خروج از همه گیری به احتمال زیاد برای ماه‌ها به تعویق خواهد افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه