اخبار کرونایی/ جهش ویروس کرونا/ سویه اتا؛

از «Eta» سویه جدید ویروس کرونا چه می‌دانید؟

به گفته محققان در حال حاضر سویه نیجریه‌ای کروناویروس به نام Eta یا B.۱.۵۲۵ در حال گسترش سریع و غالب شدن در جهان است. موارد بیشتر در هند در حال ظهور است.

از «Eta» سویه جدید ویروس کرونا چه می‌دانید؟
کدخبر : 2616
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نوع Eta که از نیجریه شروع می‌شود و دارای یک رفتار مخفی گرایانه است به این معنا که توسط بسیاری از سیستم عامل‌های تست RT-PCR کووید ۱۹ قابل تشخیص نیست، ویروس شناسان و متخصصان سراسر جهان را نگران کرده است.طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، نوع اتا برای اولین بار در دسامبر سال گذشته در نیجریه شناسایی شد.

نوع Eta در ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شده است.

سویه Eta دارای بیش از ۲۰ جهش شامل E۴۸۴K، ۹ نامعلوم و ۶۹-۷۰ حذف سنبله به علاوه دو حذف دیگر نیز هست. نوع Eta حامل جهش N۵۰۱Y موجود در آلفا، بتا و گاما نیست اما حامل جهش E۴۸۴K در انواع گاما، زتا و بتا است. انتظار می‌رود در روزها یا هفته‌های آینده به وضعیت نگران کننده برسد.

سویه Eta به خاطر داشتن جهش E۴۸۴K و جهش F۸۸۸L جدید متفاوت از سایر گونه هاست.

این سویه تا ۵ مارس (۱۴ اسفند)، در ۲۳ کشور شناسایی شده بود، اما به روز رسانی اخیر در ۷ اوت ۲۰۲۱ (۱۶ مرداد) نشان داد که اکنون در ۶۸ کشور وجود دارد و در کشورهایی مانند هند، موارد بیشتری مرتبط با آن آشکار شده است.

۴۸ ساعت پیش، ایالت کارناتاکا هند مورد دیگری را در منطقه مانگالورو در مورد مردی هندی که از قطر سفر کرده بود، تأیید کرد.

لازم به ذکر است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه در حال حاضر منشأ اصلی نوع اِتا برای سایر کشورها هستند.

محققان هشدار می‌دهند اگر نوع اتا نیجریه دوباره با نوع دلتا هند ترکیب شود، یک فاجعه بزرگ انسانی روی خواهد داد.

جالب است که در بیشتر موارد بیمارانی که آلوده به نوع ETA هستند، علاوه بر علائم معمولی و التهاب ریه، اغلب مواردی از مشکلات گوارشی شدید و بیماری‌های ثانویه که معمولاً با التهاب روده شدید همراه است و در برخی موارد دیس بیوز میکروبی روده نیز وجود دارد، را شاهد هستند.

اغلب اوقات بیشتر افراد مبتلا به نوع ETA دچار سپسیس، نارسایی اندام و در نهایت نارسایی قلبی می‌شوند، یعنی میزان مرگ و میر بسیار زیاد است./مهر

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه