کدام واکسن‌‌ها علیه سویه لامبدای کرونا موثرند؟

محققان بر این باروند که واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر و مُدرنا هر دو در برابر نوع سویه دردسرساز «لامبدا» ویروس کرونا که اکنون در ۳۱ کشور جهان مشخص شده است، موثرند.

کدام واکسن‌‌ها علیه سویه لامبدای کرونا موثرند؟
کدخبر : 1793
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گونه «لامبدا» ویروس کرونا که نام علمی آن «سی.۳۷» است، نخستین‌بار در کشور پرو شناسایی و نمونه‌هایی از آن نیز در دسامبر ۲۰۲۰ پیدا شد. از آن زمان این سویه به گونه چیره در این کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده و عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد مبتلایان جدید است. اکنون این گونه دست‌کم در ۳۱ کشور جهان شناسایی شده است. 

اکنون محققان آمریکایی می‌گویند داده هایی وجود دارد که نشان می دهد سویه «لامبدا» ویروس کرونا هنوز نسبت به واکسن های کرونا آسیب پذیر است. محققان دانشکده پزشکی «گراسمن» در دانشگاه نیویورک متوجه شدند که آنتی بادی های تحریک شده توسط ناحیه MRNA هنوز نوع Lambda را در مطالعات آزمایشگاهی خنثی می کند.

با وجود اینکه هنوز ثابت نشده که این واکسن ها قطعا در خنثی کردن این گونه موثرند اما محققان در خصوص این موضوع اطمینان دارند. هر دو واکسن های فایزر و مدرنا بر اساس فناوری mRNA ساخته شده اند. از این فناوری تا زمان شیوع کووید هرگز برای ساخت واکسن استفاده نشده بود.

اکنون این مطالعه جدید که در نشریه BioRxiv منتشر شده است، امید بیشتری می‌دهد که سویه «لامبدا» از سایر گونه‌های کرونا که در حال گردش هستند، خطرناک‌تر نیست.

محققان در این مطالعه نمونه‌هایی از گونه لامبدا ویروس کرونا را در برابر آنتی بادی های ناشی از این دو واکسن کرونا آزمایش کردند. نتایج این مطالعه نشان داد در حالی که این گونه نوعی «مقاومت نسبی» نسبت به آنتی بادی های ایجاد شده توسط واکسن ها را نشان می دهد اما این مقاومت باعث کاهش محافظت واکسن‌ها علیه آلودگی نسبت به عفونت نمی شود. 

بر اساس یافته های این مطالعه، در حالی که گونه لامبدا نوعی «مقاومت نسبی» نسبت به آنتی‌بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن‌ها نشان می‌دهد اما این مقاومت به احتمال زیاد باعث از دست دادن قابل توجهی از محافظت واکسن ها در برابر این عفونت نمی شود.

نویسندگان این مطالعه از دانشگاه نیویورک نوشتند: نتایج نشان می دهد که واکسن های کرونایی که در حال حاضر استفاده می شوند از آلودگی فرد به گونه لامبدا ویروس کرونا پیشگیری می کنند و درمان با آنتی‌بادی مونوکلونال نیز همچنان در برابر این سویه موثر است.

آنها افزودند: یافته های این مطالعه بر اهمیت استفاده گسترده از واکسیناسیون برای محافظت از افراد در برابر این بیماری تاکید دارد و نشان می دهد که واکسیناسیون کرونا روند گسترش این ویروس و ظهور گونه های جدید آن را کند می کند.

سازمان جهانی بهداشت گونه لامبدا را در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد)، گونه‌ای قابل توجه معرفی کرد. پژوهشی جدید که در شیلی انجام شده نشان می‌دهد که گونه لامبدا از هر دو گونه آلفا (نوع انگلیسی) و گاما (نوع برزیلی) ویروس کرونا مسری‌تر است.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه