یارانه نقدی | میزان یارانه نقدی

فوری / مبلغ یارانه نقدی سال آینده مشخص شد | یارانه نقدی افزایش یافت؟

برای سال آینده در مجموع بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شده است که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان دهنده افزایش مبلغ یارانه نیست مگر اینکه حذف انجام شود.

فوری / مبلغ یارانه نقدی سال آینده مشخص شد | یارانه نقدی افزایش یافت؟
کدخبر : 2608
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی روی یک کالا یا خدمتی است که به مردم داده می‌شود. یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی جامعه پرداخت می‌شود. یارانه‌ نقدی داخلی کشورها کمکی است که به صورت غیرمستقیم به مردم پرداخت می‌شود. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی آذر ماه حرف و حدیث های زیادی بوده است ،چون رئییسی وعده افزایش یارانه را در آذر ماه داده بود. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

اخبار مربوط به یارانه نقدی را در سایت پیشنهاد ویژه بخوانید.

یارانه نقدی

آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مورد پرداخت یارانه نقدی در تبصره ۱۴ مورد توجه قرار گرفته، عدم تغییر مبلغی است که برای پرداخت طی سال‌های گذشته اعمال شده بود؛ به طوری که ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه غیرنقدی پیش بینی شده است که این مبلغ طی سال‌های گذشته همواره در همین حدود ثابت بوده است.

از سوی دیگر برای یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ و بعد از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

براین اساس با این ارقام درصورت ثابت ماندن تعداد یارانه‌بگیران، تغییری در مبلغ یارانه اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که دولت برنامه دیگری داشته و با حذف بخش قابل توجهی از یارانه بگیران نسبت به پرداخت ارقام بالاتر و یکی شدن دو یارانه در ادامه اقدام کند. این در حالی است که سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

یارانه نقدی آذر ماه

واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور خواهد بود.

برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا، هیجدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی آذر ماه سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

یارانه نقدی

خبر جدید از یارانه معیشتی

بیست و پنجمین مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.بیست وپنجمین مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

بیست و پنجمین مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه  به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

 دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر شد.

مانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

یارانه نقدی

واریز یارانه نقدی جدید

رئیس جمهور در زمان انتخابات بیان کرده بود احتمالا از آذرماه مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند. اما مبلغ افزایش یارانه چقدر است و مشمولان یارانه چه کسانی هستند؟یارانه ۸۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود؟

هر چند رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم نداشته، اما آخرین اخبار حاکی از افزایش این مبلغ احتمالا تا پایان فصل پاییز است.

اگرچه عده‌ای معتقدند ترکیب دولت رئیسی در کنار وعده‌های انتخاباتی او احتمال محقق‌شدن تغییرات در نظام پرداخت یارانه را جدی‌تر می‌کند، اما کسری بودجه و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها همچنان محل سؤال هستند، علاوه بر اینکه براساس اظهارات پیش از انتخابات رئیسی، احتمالا باید تا پایان فصل پاییز در انتظار وقوع تحولات یارانه‌ای بمانیم.

یارانه نقدی، دومین واریزی مهر بود. این یارانه نیز براساس زمانبندی در روز بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه نیز طی چندین سال گذشته بدون تغییر بوده، به نحوی که همه‌ی خانوار‌های مشمول مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک از اعضای خانواده دریافت می‌کنند.با وجود چنین روندی تاکنون دو سناریو رقم دار منتشر شده است.

یارانه نقدی

اولین آن مربوط به اظهارات ابراهیم رئیسی است که برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد، اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این، جوان‌ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است.

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند.

به گزارش سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، مدیرعامل این سازمان یادآور شد؛ دراین ماه، «دهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

یارانه نقدی

بر اساس گفته ابراهیم رئیسی، هر یک از اعضای خانوار دهک‌های اول تا سوم نفری ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند. یارانه دهک‌های چهارم و پنجم هم نفری ۱۵۰ هزار تومان است. بر اساس وعده رئیسی، هر خانوار چهار نفره در آذرماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا۶۰۰ هزار تومانی باشد.

این در حالی است که اکنون رقم یارانه نقدی ماهانه نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و مجموع یارانه نقدی یک خانوار چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان است.

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تغییر رقم یارانه گفت: هنوز هیچ تصمیم قطعی درباره مبلغ یارانه‌ها گرفته نشده است بحث‌های زیادی در حال مطرح شدن است، ولی هیچ تصمیم نهایی اخذ نشده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ۳ دهک بالاتر بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید از گروه یارانه بگیران حذف شوند، ولی هنوز بانک‌های اطلاعات اقتصادی ما کامل نیست که بخواهیم این کار را انجام دهیم و فعلا باید صبر کنیم و آن زمان مجددا دولت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال حذف یارانه پردرآمد‌ها هستید، تصریح کرد: تکلیف قانونی ما حذف پر درآمد‌ها از لیست یارانه بگیران است ما مسئول این هستیم که زیر ساخت اطلاعاتی را فراهم کنیم، اما کم و کیف و زمان‌بندی آن با دولت است.

در سال گذشته در مجموع ۱.۶ هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع شده که این رقم معادل ۴۶ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال ۹۹ بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • زخرف
    2

    خداونداشکرت

  • غلامرضا حدادیان
    0

    واقعا. بااین حال وضعیت اقتصادی کشور مردم گرفتارشدندهمه خجالت خانواده‌ها رومیکشند

  • محمد اسماعیل زاده
    0

    کارمند بهداشت درمان شهرستان اهر به نام محمد اسماعیل زاده یارانه نقدی واریز گردید کارمند بهداشت درمان شهرستان اهر محمد اسماعیل زاده 09144260599

  • هادی بانکیان تبریزی
    0

    باسلام من مردی۵۰ساله ساکن مشهدمقدسم که۲۰هرماه۶۵۰هزارت اجاره بایدپرداخت کنم.کارت اعتباری مشکلی ازمن حل نمیکنه چون بعلت بیماری که دارم بیکارم.درسال۸۹دچارگازگرفتگی شدم و۱۳شبانه روزدرکمابودم که باعث شدتمام اعضای بدنم فلج شده بودکه هنوزپس ازگذشت۱۰سال خوب نشدم تنگی نفس دارم ودرست نمیتونم راه بروم به همین خاطرقادربکارکردن نیستم.تنهام والدینم رادرسال۷۳درعرض۴۷روزازدست دادم.حالاتکلیف منکه تنهام وفرزندی هم ندارم وازنظرمالی قادربه ازدواج هم نیستم چیه؟پس عاجزانه ازریاست محترم جمهوری مردمی وتمامی کسانیکه درامرپرداخت یارانه زحمت میکشن تقاضای مساعدت وکمک دارم باسپاس وتشکرازتمامی شماعزیزان یاعلی؟؟

  • ناشناس
    0

    یه مسله اساسی این هست که چرا باید منابع بیت المال به یه عده ای خاص تعلق بگیره...مگر بقیه سهمی در این کشور ندارند...حالا اگه متمول هم باشند؟؟؟!!!

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه