اخبار اقتصادی | قیمت دلار

بررسی تنش های سیاسی بر قیمت دلار | این افزایش قیمت تا به کی ادامه دارد؟

در ادامه به بررسی قیمت دلار و تاثیرات تنش های سیاسی بر آن میپردازیم.

بررسی تنش های سیاسی بر قیمت دلار | این افزایش قیمت تا به کی ادامه دارد؟
کدخبر : 25171
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

براساس گزارش مورگان استنلی که روز پنجشنبه منتشر شد، دلار به عنوان ارز اصلی مبادلات جهانی بر مسند قدرت باقی خواهد ماند.

قیمت دلار

براساس این گزارش، حتی یوان چین که پیش از این بحث‌ها بر سر جایگزینی آن با دلار آمریکا ادامه داشت، اکنون به عنوان یک رقیب ضعیف در بازار حضور دارد. موضوعاتی از جمله رقابت با چین، جنگ روسیه در اوکراین، کشمکش در واشنگتن بر سر سقف بدهی ایالات متحده و افزایش سطح بدهی، وضعیت دلار را به عنوان ارز غالب جهان در سال‌های اخیر زیر ذره‌بین برده‌است.

مورگان استنلی در گزارش جدیدی که وضعیت ذخیره دلار را بررسی می‌کند، گفت که انتظار ندارد سلطه این ارز به زودی بر بازارها برداشته شود. بنابر این گزارش دلار در اقتصاد جهانی و در طیفی از معیارهای اقتصادی و مالی همچنان تاثیرگذار است.

مورگان استنلی گفت:« نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز مالی ایالات متحده و استفاده مداوم واشنگتن از تحریم‌های اقتصادی می‌تواند برخی از کشورها را به جستجوی جایگزین‌هایی برای دلار برانگیزد، اما این کار دشواری است.»

مورگان استنلی در ادامه این گزارش با اشاره به یوان چین، گفت:« رقیب اصلی ایالات متحده، چین است. بنابر آنچه ما فکر می‌کنیم، چین با چالش‌هایی از جمله بدهی و جمعیت بالا مواجه است و براساس چالش‌هایی که دارد، ذخیر ارزی یوان آن باید از ۲.۳ درصد اکنون به ۵ درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.»

مورگان استنلی در آخر گفت:« ممکن است دلار در دوره‌هایی ضعیف شود و نزدیک شدن به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند آزمایشی برای عملکرد این ارز باشد.»

کف قیمت دلار به کجا می‌رسد؟

قیمت دلارتخلیه هیجانات موجود در بازار در روزهای اخیر سبب شده است قیمت پول‌های خارجی و قطعات مختلف فلز طلا کاهش یابد.

بازیگران بازار ارز در روزهای اخیر شاهد افزایش میزان فروشندگان و کمبود تقاضا بوده‌اند.تحلیلگران بر این باورند که دلار در جست‌وجوی کریدور آرامش جدید است. برخی از این افراد روند نرخ این ارز را با روند بازه زمانی مشابه در سال گذشته مقایسه می‌کنند و معتقدند که پس از اتمام روند کاهشی و رنج‌سازی نرخ ارز، یک دوره ثبات نسبتا طولانی در بازار شروع خواهد شد.

البته این افراد سناریوی مذکور را در شرایط عدم انتشار سیگنال‌های منفی جدید محتمل می‌دانند. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار عصر روز گذشته با حدود ۹۰۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به کانال ۶۴هزار تومانی عقبگرد کرد و در رقم ۶۴هزار و ۵۰۰تومان معامله شد. همچنین سکه طلا طرح جدید نیز در بازار دیروز حدود ۱۸۰هزار تومان افت نرخ را تجربه کرد.

آغاز فرآیند کریدورسازی دلار؟

قیمت دلاردیروز یکشنبه ۲اردیبهشت ماه روند نرخ ارز در بازار غیر رسمی ارز تهران کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در راستای روند کاهشی جدید خود به میانه‌های کانال ۶۵هزارتومانی رسیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را زیر مرز ۶۵در کانال پایین‌تر آغاز کرد.

ظهر روز گذشته نرخ این ارز در بازه ۶۴هزار و ۷۰۰ تا ۶۴هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد و در نهایت نیز با حدود ۹۰۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۶۴هزار و ۵۰۰تومان رسید. البته این در حالی است که نرخ شاخص ارزی در معاملات فردایی عصر روز گذشته مجددا افزایشی شد و به مرز ۲ کانال ۶۴ و ۶۵هزار تومانی رسید.

به عقیده برخی از فعالان کف بازار، این تغییر فاز بازار می‌تواند نشانگر حمایت بازار در سطوح قیمتی میانه کانال۶۴ هزارتومانی باشد. در نتیجه درصورتی‌که بازار در این محدوده قیمتی چند روزی در جا بزند و ریسک جدیدی در بازار به‌وجود نیاید، محدوده کانال‌های ۶۴ و ۶۵ هزارتومانی نقطه تعادل جدید نرخ دلار است. همچنین در بازار روز گذشته نرخ یورو و پوند نیز دچار افت قیمت شدند. یورو با حدود ۸۵۰تومان کاهش در رقم ۶۹هزار و ۲۰۰تومان معامله شد. وند نیز با افت ۹۵۰تومانی به رقم ۸۰هزار و ۳۵۰تومان رسید.

دلار وارد کانال جدید شد

قیمت دلاراز منظر تحلیلگران اقتصادی کریدور ششم منطقه تعادلی برای قیمت دلار محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیز قصد ندارد قیمت دلار را از این منطقه پایین‌تر نگه دارد. قیمت دلار امروز با کاهش نزدیک به هزار تومانی نیمه کریدور ششم را از دست داد و با روند کاهشی بازگشایی شد. دلار در حالی در روند نزولی افتاده که معامله‌گران اوضاع سیاسی را در آرامش می‌دانند.

قیمت دلار در شروع دومین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد. این اسکناس امروز در پله هفتم از کانال چهارم کریدور ششم در حال معامله است.

سایه تنش‌های سیاسی از سر بازارها کم شد

قیمت دلارمعامله‌گران سایه تنش‌های سیاسی را از سر بازارها کوتاه می‌دانند و همین موضوع را دلیل آرامش حاکم بر بازارها عنوان می‌کنند. از منظر تحلیلگران اقتصادی کریدور ششم منطقه تعادلی برای قیمت دلار محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیز قصد ندارد قیمت دلار را از این منطقه پایین‌تر نگه دارد.

کارشناسان بازار به هزینه‌های دولت، کسری بودجه و رشد نقدینگی اشاره می‌کنند و معتقدند حفظ محدوده فعلی برای بازارساز مهم است.

تتر ۶۴ هزار تومانی شد

تترقیمت درهم امروز با افت ۱۰۰ تومانی بازگشایی شد و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شود. تتر با افت ۹۰۰ تومانی همپای دلار کاهش داشت و به کانال ۶۴ هزار تومانی برگشت و با رقم ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۸۰ هزار و ۴۶۰ تومان در حال معامله است و کاهش ۴۰۰ تومانی دارد. امروز یورو کاهش ۳۰۰ تومانی داشت و روی رقم ۶۹ هزار و ۳۹۰ تومانی ایستاده است.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار امروز بعد از بیش از دو هفته افزایش داشت و به ترتیب با رقم ۴۳ هزار و ۷۱۵ تومان و حواله دلار با رقم ۴۰ هزار و ۷۹۵ تومان عرضه شد.

منبع:خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه