سهمیه بنزین | سهمیه بنزین 1403| سهمیه بنزین جدید خانوار

خبر داغ بنزینی: کارت سوخت طلا شد!! | وضعیت اسفناک فروش کارت سوخت ها این ور سال!

واکنش به خبر تازه اعلام شده از سوی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت نسبت به جمع‌آوری کارت‌های آزاد از سوی برخی شهروندان اقدام به فروش یا اجاره کارت‌های سوخت شخصی در فضای مجازی شده است.

خبر داغ بنزینی: کارت سوخت طلا شد!! | وضعیت اسفناک فروش کارت سوخت ها این ور سال!
کدخبر : 24595
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در ایران، سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. به طور کلی، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی متعلق به آن‌ها تعیین می‌شود. در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود.

کارت سوخت

واکنش به خبر تازه اعلام شده از سوی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت نسبت به جمع‌آوری کارت‌های آزاد از سوی برخی شهروندان اقدام به فروش یا اجاره کارت‌های سوخت شخصی در فضای مجازی شده است. به این معنا که با اعلام خبر سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت شخصی توسط وزیر نفت طی روزهای آتی، شاهد به راه افتادن موجی از تبلیغات فروش کارت‌های سوخت در فضای مجازی هستیم.

 بازار فروش کارت سوخت داغ شد

15 فروردین در حاشیه جلسه هیات دولت، جواد اوجی، وزیر نفت، خبری در خصوص استفاده از کارت‌های سوخت بیان کرد. او با اشاره به تکلیف قانونگذار در بودجه ۱۴۰۳ به وزارت نفت گفت: «در قانون و بودجه ۱۴۰۳ قانون گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدید ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام گیرد. با توجه به وظیفه ما در مدیریت مصرف سوخت از طریق استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، در هفته‌های آتی انشاءلله عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت شخصی انجام خواهد شد.»

این صحبت‌های وزیر نفت، باعث ارزشمندتر شدن کارت سوخت شخصی، نسبت به قبل می‌شود. ارزشمندی‌ای که به یک چالش نیز تبدیل می‌شود و بازار سیاه خرید و فروش کارت سوخت را در فضای مجازی ایجاد کرده است. 

از طرفی سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درخصوص انتشار اخباری مبنی بر بفروش رسیدن کارت‌های سوخت شخصی به «ایلنا» گفت: ما طی هفته آینده اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص استفاده مردم از کارت سوخت شخصی انجام می‌دهیم. 

او اظهار داشت: کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها در اختیار شرکت پخش قرار دارد و نظارت صورت می‌گیرد و باید از داشبورد صورت‌حساب در اختیار شرکت قرار گیرد بنابراین امکان ندارد کارت از جایگاه خارج شود. ضمن اینکه هر کارت کد مخصوص دارد و در صورتی که از جایگاه خارج شود در جایگاه دیگر جواب نمی‌دهد. همچنین در کارت شخصی دارنده خودرو نیز ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۰۰ لیتر بنزین با نرخ آزاد موجود است؛ بنابراین منطقی نیست این میزان ۱۶۰ لیتر با نرخ‌هایی که در فضای مجازی با ارقام یک تا ۵ میلیون عنوان شده؛ فروخته شود.

اما برخلاف صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در فضای مجازی شاهد تبلیغات گوناگون و متنوع فروش کارت سوخت با قیمت‌های عجیب و نجومی هستیم.

قیمت فروش کارت سوخت‌ها باتوجه به میزان سهمیه موجود 1500 یا 3000 تومانی موجود در کارت‌ها از حدود ۱ میلیون تومان شروع و تا 15 میلیون تومان هم مشاهده شده است.

منبع: فردا نیوز

 سهمیه بنزین

۶۰ لیتر سهمیه بنزین شهریور خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد چهارشنبه (یکم شهریورماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

در ششمین‌ماه سال ۱۴۰۲، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین‌ سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌ شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی: برای جایگزینی کارت های بانکی به جای کارت سوخت به نتایج خوبی رسیدیم، اما منتظر نتایج درخشان هستیم؛ تا آن موقع نمیتوانم زمان دقیق پایان مرحله آزمایشی را اعلام کنم.

قیمت بنزین گران می شود

همچنین از دیگر توجیه‌های اجرای این طرح، جلوگیری از قاچاق سوخت بود. اما سوال اینجاست که آیا قاچاق بنزین اصلا در سطح دارندگان کارت سوخت که ماهانه ۲۱۰ لیتر سهمیه مصرفی دارند، صورت می‌گیرد؟

تا پیش از سال ۸۴ هر سال ۱۵ فروردین درصد مشخصی به قیمت بنزین اضافه می‌شد که در آستانه انتخابات همان سال، با تصمیم مجلس قانون تثبیت قیمت‌های بنزین تصویب شد. در ازای این طرح اعطای یارانه نقدی مصوب شد که به نظر می‌رسد بازی دو سر باخت بود.

این در حالی است که تا قبل از آغاز به کار دولت نهم، هر سال قیمت بنزین به صورت پلکانی تغییر می‌کرد. در این طرح که دولت اصلاحات مجری آن بود حتی در سال ۱۳۸۰ نرخ بنزین کاهش یافت. همچنین در آن مقطع خبری از دو نرخی بودن و استفاده از کارت‌های سوخت نبود.

اما با طرح هدفمندسازی یارانه و سیاست‌هایی که دولت محمود احمدی‌نژاد در پیش گرفت، بنزین به کالایی تبدیل شد که هر گونه تغییر نرخ در آن تبعات متعددی را در پی داشته باشد. حتی اگر تورم نزدیک به ۵۰ درصد باشد، این کالا باید به صورت دستوری مدیریت شود.

البته این سخن به معنای حمایت از افزایش قیمت بنزین نیست؛ به‌ویژه در مقطع کنونی هر گونه تغییری در سیاست‌های بنزینی، مانند شلیک بر پیکر نیمه‌جان اقتصاد ایران می‌ماند. اما سیاست‌هایی که در ۱۷ سال اخیر اجرا شد این بازار را به گلوگاه بحران اقتصاد ایران تبدیل کرد.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران با بیان این که قاچاق یک موضوع سیستماتیک است، بیان داشت: «اخیرا فرمانده مرزبانی اعلام کرد که ۱۱میلیون لیتر سوخت و فرآورده قاچاق کشف شده است. این رقم آنقدر بالا است که نشان می دهد با کولبر و دبه نمی توانسته این قاچاق انجام شده باشد. از آنجا که ما حتی با قاچاق یک سی سی از سوخت و فرآورده های کشور مخالف هستیم، اما بر این باوریم که قاچاق عمده و اصلی سوخت از مبادی دیگر و از راه ها و به دست افرادی دیگر انجام می شود.»

منبع: فردا نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه