اخبار هواشناسی | اخبار هواشناسی امروز

نکات آشپزی مخصوص حلوای خوشمزه برای روزه داران | حتما برای افطار این حلوا رو امتحان کنید

حلوا برنجی با شیره انگور یکی از انواع حلواهای خوشمزه و مقوی است که دستور پخت متفاوتی با سایر حلواها دارد و برای سفره افطار بسیار مناسب است.

نکات آشپزی مخصوص حلوای خوشمزه برای روزه داران | حتما برای افطار این حلوا رو امتحان کنید
کدخبر : 23959
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

رعایت کردن نکات آشپزی و مراحل آن برای پختن یک غذای خوشمزه، از مهمترین، ویژگی های یک آشپز است. نکات آشپزی در اکثر خورشت های ایرانی همسان و نزدیک به یکدیگر هستند. نکات آشپزی غذا های ایرانی کاملا متفاوت از غذا های خارجی است. آشپز های حرفه ای در جهان همیشه نکات آشپزی را رعایت کرده و به نکات کلی آشپزی غذا ها از خود نکته های جدید به وجود می آورند. برای یادگیری نکات آشپزی با ما در سایت پیشنهاد ویژه همراه باشید.

نکات آشپزی و مواد لازم

آرد برنج: ۱ پیمانه

شیره انگور: ۱ پیمانه

شکر: نصف پیمانه

گلاب: یک چهارم پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

روغن مایع: ۱ پیمانه

نکات آشپزی و طرز تهیه 

برای درست کردن این حلوای خوشمزه ابتدا شکر و شیره انگور را همراه با ۲ لیوان آب سرد داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید. مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، سپس آرد برنج را با ۱ پیمانه آب سرد مخلوط کنید و وقتی آرد کاملا با آب حل شد، به مخلوط آب و شکر و شیره روی اجاق گاز اضافه کنید. زعفران دم کرده، گلاب و پودر هل را هم داخل قابلمه بریزید. حالا مواد را با حرارت متوسط مدام هم بزنید تا کم کم به غلظت فرنی برسد. وقتی حسابی به غلظت رسید، روغن مایع را کم کم و طی سه مرحله به حلوا اضافه کنید و مدام هم بزنید تا روغن کاملا به خورد حلوا برود. ۱۰ دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید و حلوای برنجی خوشمزه را داخل ظرف سرو بکشید و روی حلوا را با خلال پسته و گل محمدی تزیین کنید، نوش جان.

نکات آشپزی مهم

۱ ـ برای درست کردن این حلوا می‌توانید به جای شیره انگور از شیره خرما یا توت هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای روغن مایع از نصف پیمانه کره آب شده استفاده کنید. میزان روغن به جنس آرد شما بستگی دارد و ممکن است نیاز باشد مقدار بیشتر یا کمتری روغن به حلوا اضافه کنید، پس بهتر است روغن را کم کم داخل حلوا بریزید.

۲ ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ ـ همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

۴ ـ برای تهیه شیرینی حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش‌تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است./ فرارو

نکات آشپزی حلوا مجلسی خوشرنگ زعفرانی خوشمزه و بی نظیر

حلوا یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین دسرهای سنتی ایران است. البته به مرور زمان دیگر از حلوا به عنوان دسر یا غذا استفاده نمی شود و حلوای آرد گندم بیشتر برای مراسم های مذهبی مثل مراسم ختم مورد استفاده قرار می گیرد. حلوا یکی از مقوی ترین دسرهای سنتی ایرانی می باشد که به عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه پر انرژی می باشد شما به دلخواه می توانید از هر آردی برای تهیه این حلوا استفاده کنید ولی آرد سبوس دار مقوی تر می باشد. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۱۰ نفر حلوا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلوا تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی حلوا با پارسی دی همراه باشید.

نکات آشپزی و مواد لازم برای تهیه حلوا

آرد ۲ پیمانه

شکر ۲ پیمانه

آب ۱.۵ پیمانه

گلاب ۱/۲ پیمانه

مخلوط روغن مایع و روغن جامد و کره جمعا ۱ پیمانه یا ۲۰۰ گرم

زعفران دم کرده غلیظ ۲  ق غذا خوری

پودر هل نوک ق چای خوری

طرز تهیه حلوا زعفرانی و خوشمزه و نرم

مرحله اول: تهیه شربت حلوا

برای تهیه شربت حلوا ابتدا یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید سپس آب داخل آن بریزید. در ادامه گلاب را به همراه شکر و پودر هل به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.پس از اینکه شکر حل شد زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از اینکه شربت آماده شد آنرا روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید چون زمانی که می خواهید آنرا به آرد اضافه کنید باید داغ باشد. نیازی نیست شربت قوام پیدا کند وگرنه حلوا خشک می شود.

مرحله دوم: تفت دادن آرد

در مرحله بعدی آرد را دو مرتبه الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود سپس یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید و روغن مایع را داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن مایع داغ شد حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا روغن داغ بماند. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آرد را به آن اضافه کنید. آرد را تفت دهید تا تغییر رنگ دهید و رنگش کمی مایل به کرمی شود. توجه داشته باشید که این مرحله خیلی مهم است چون اگر از آرد غافل شوید سریع ته می گیرد.

مرحله سوم: تهیه حلوا مجلسی

اگر آرد بسوزد طعم حلوای شما خراب می شود. پس از اینکه رنگ آرد تغییر کرد روغن را به صورت داغ به آرد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا روغن و آرد کاملا یکدست شوند. حرارت زیر تابه را کم کنید و شربت را کم کم به حلوا اضافه کنید. در این مرحله ممکن است کمی آرد گلوله شود ولی با هم زدن مداوم باز می شود. مواد را با قاشق خوب مخلوط کنید تا حلوا حالت خمیری به خود بگیرد. نکته ی مهم در تهیه حلوا این است که وقتی وسط ظرف جمع شد از رو شعله بردارید و ظرف را با دست آروم به دو طرف تکون بدید که بهش میگن قنداق پیچ کردن یا گهواره کردن که باعث می شود حلوا جا بیفته و روغن بی اندازد پس از اینکه حلوا روغن انداخت و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید. برای تزیین حلوا می توانید از خلال پسته ، خلال بادام و پودر نارگیل استفاده کنید.نوش جان

می توانید مقدار مساوی از روغن مایع و روغن جامد استفاده کنید تا حلوای نرمی داشته باشید.

افزودن کمی کره مزه و طعم بسیار خوبی به حلوا می دهد.

آرد سفید طعم حلوا را بهتر می کند اما آرد سنگگ حلوا را مقوی تر می کند پس به دلخواه می توانید از هر نوع آردی که دوست دارید استفاده کنید.

می توانید در انتها حلوا را نصف کنید و به نصف دیگر کمی پودر کاکائو بزنید تا حلوا دو رنگ و خوشرنگ داشته باشید.

شربت نباید خیلی غلیظ شود در حدی که دانه شکر حل شود اگر شربت حلوا کم باشد حلوا منسجم و بافت نرمی نخواهد داشت.

اگر شربت را بیش از اندازه به حلوا اضافه کردید و حلوا شل شد تنها راه آن مجدد روی حرارت گذاشتن و تبخیر شدن آب آن است.

اگر شل بودن حلوا به دلیل استفاده زیاد از روغن بود می توانید کمی آرد تفت داده شده بریزید.

روغن جامد به پوک شدن حلوا کمک می کند و روغن مایع به براق شدن حلوا.

برای تزئین با ماسوره باید حلوا گرم باشد ولی به صورت ساده اجازه دهید کمی خنک شود سپس داخل دیس بریزید./ پارسی دی

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه