خبر مهم تامین اجتماعی درباره ی تعرفه جدید بیمه | بیمه تامین اجتماعی این کارگران سال اینده رایگان می شود؟

سمیه گلپور، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: سازمان تامین اجتماعی حدود ۳۷ سال است که به کارگران بدهکار است و هنوز خبری از بیمه آنها نیست و کارگران با ترس قطع شدن بیمه ی خود زندگی می کنند.

خبر مهم تامین اجتماعی درباره ی تعرفه جدید بیمه | بیمه تامین اجتماعی این کارگران سال اینده رایگان می شود؟
کدخبر : 23243
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه رایگان از سال 1393 درخصوص بیمه همگانی راه اندازی شد. مخاطبان بیمه رایگان در راستای کسانی که هیچگونه بیمه ای ندارند ایجاد شد. بیمه رایگان،  بعنوان بیمه پایه درمان مورد استفاده قرار میگیرد و بیمه رایگان، بیمه بازنشستگی نیست. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از بیمه رایگان ادامه مطلب را بخوانید.

خبر مهم از بیمه تامین اجتماعی

سمیه گلپور، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: مطابق قانون بر اساس متراژ مربع سازمان تامین اجتماعی از سازندگان حق بیمه کارگران ساختمانی را دریافت می‌کند. یعنی ۲۰ درصد از سازندگان دریافت می‌کند و ۷ درصد از کارگران ساختمانی.

وی ادامه داد:مشکلی که وجود دارد این است که در بازه زمانی ۶ ماهه اگر حتی یک بار کارگر حق بیمه خود را واریز نکند، سازمان بدون اطلاع قبلی بیمه کارگر را قطع و مختومه اعلام می‌کند. میزان حق بیمه ۲۷ درصدی در شرایطی است که به هیأت امنای سازمان اجازه داده شده است که تا ۳۰ درصد میزان این حق بیمه مطابق قانون افزایش یابد. کارگران با ترس قطع شدن بیمه‌ی خود زندگی می‌کنند. این مسئله وضعیت کارگران را بدتر کرده است.

بیمه تامین اجتماعی

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار داشت: چگونه است که هنوز کارگری بیمه نشده است، حق بیمه آن از سازنده دریافت می‌کند؟ اما اگر کارگر ساختمانی که یک کارگر ساده است به دنبال شغل و کسب درآمد است و دو ماهه حق بیمه پرداخت نمی‌کند، بیمه اش قطع می‌شود؟ چرا سازمان تامین اجتماعی به کارگر اطلاع نمی‌دهد؟ چرا که حتی در قالب جریمه مسیر بیمه را ادامه نمی‌دهد؟ قطع کردن بیمه کارگر ساختمانی باعث می‌شود خانواده‌های آن‌ها در بستر درمان دچار مشکل شوند.

گلپور افزود: معیشت کارگران ساختمانی با شرایط کار کردن بسیار درخطر است، اینکه تأمین اجتماعی با بهانه اینکه یک ماه حق بیمه دیرپرداخت شده و بیمه آن‌ها را قطع می‌کند، بسیار برای کارگران آزار دهنده است.

وی افزود:مطابق اطلاعات درج شده در سامانه رفاهی، از سال ۹۸ هیچ ورودی جدیدی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد، در حالی که تامین اجتماعی حق بیمه را از سازندگان دریافت می‌کند. زمانی که کارگران ساختمانی مراجعه می‌کنند و علت بیمه نشدن را سوال می‌کند، کمبود منابع را دلیل آن اعلام می‌کنند. در حالی که ۲۷ درصد حق بیمه از سوی سازندگان و ۷ درصد از سوی کارگر پرداخت می‌شود، دقیقا سازمان تأمین اجتماعی از کدام کسری بودجه صحبت می‌کند؟

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: از سال ۵۲ تاکنون که مصوبه برای کارگران ساختمانی وجود دارد، حدود ۳۷ سال می‌گذرد که در تمام این سنوات سازمان به کارگران ساختمانی بدهکار است. در این بازه زمانی باید لیست ارائه کند که تا کنون در این سال‌ها چند نفر را بیمه کرده است. اینکه دلیل می‌آورند که منابع کفایت نمی‌کند، قابل قبول نیست. مدت زیادی از ابلاغ قانون بیمه کارگران ساختمانی‌ می‌گذرد، اما سازمان تأمین اجتماعی هنوز سهمیه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص نداده است.

بیمه تامین اجتماعی

گلپور بیان کرد:کار کارگران ساختمانی هم سخت و زیان‌آور است و هم با توجه به وضعیت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، مرگ‌آور است؛ چرا کارگری که در این شرایط کار می‌کند باید از ابتدایی‌ترین حق خود محروم شود؟ چرا باید نگران قطع بیمه‌ی خود باشد؟ سالی یک یا دو بار بازرسان ساختمانی از کارگاه‌ها بازدید می‌کنند و ناعادلانه بیمه‌ی برخی از کارگران را قطع می‌کنند. دلهره‌ی کار ساختمانی یک طرف، دلهره‌ی قطع بیمه هم طرف دیگر که مجموع این‌ها کارگران ساختمانی را در تنگنای بیشتر قرار می‌دهد. ۵۰۰ هزار کارگران ساختمانی در انتظار بیمه شدن از سوی سازمان تأمین اجتماعی هستند.

گلپور با بیان اینکه مسئله دیگری که وجود دارد این است که تمام کارگران ساختمانی میزان حق بیمه یکسان پرداخت می‌کنند در حالی که در گذشته این چنین نبوده است افزود:میزان حق بیمه استادکاردرجه ۱ به میزان ۷۰۴ هزار تومان، کمک بنا درجه ۲ به میزان ۵۹۰ هزار تومان، کارگرمعمولی درجه ۳، ۴۸۲ هزار تومان بوده است. این درحالی است که سازمان از تمام اسکلت سازان که جزو کارگران معمولی محسوب می‌شوند میزان حق بیمه ۷۰۴ هزارتومان دریافت می‌کند، یعنی رتبه بندی آن‌ها را حذف کرده است./ منبع:نبض بازار

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه